Süleyman Çelebî (öl. 825/1422) tarafından kaleme alındığı günden beri hemen her vesile ile besteli veya serbest şekilde icrâ edilen ve dini mûsikîmizin önemli örneklerinden biri olan Vesîletü’n-Necât, tarihte benzeri nadir görülen bir iltifata mazhar olmuştur. Günümüzde Anadolu başta olmak üzere Osmanlı bakiyesi coğrafyalarda Hz. Peygamber’e olan muhabbetin bir nişanı olarak Türkçe’nin yanı sıra çeşitli dillerde mevlid okunmaya devam etmektedir. Topluma din hizmeti verme vazifesini üstlenen din görevlilerinin yanı sıra bu hizmete talip olan ilahiyat fakültesi öğrencileri ve imam hatip lisesi öğrencilerinin, temel din hizmetleri yanında toplumun beklentilerini karşılamak düşüncesi ile mevlid okuma gibi hususlarda da kendilerini geliştirmeleri önem arz etmektedir. Mûsikî kabiliyeti olsun ya da olmasın, bir din görevlisinden görev yaptığı camide veya özel cemiyetlerde çeşitli vesilelerle mevlid okumasının talep edilmesi beklenen bir durumdur. Dolayısıyla bu konuda asgari düzeyde de olsa bir bilgi ve birikime sahip olmak, din görevlileri için elbette göz ardı edilmemesi gereken bir ihtiyaç olarak görülmelidir. Bu çalışmada öncelikle mevlid merasimlerinin tarihsel sürecinden söz edilecek, ardından bir dini mûsikî türü olarak mevlidin geleneksel icrâsı ele alınacaktır. Daha sonra çalışmamızın asıl konusu olan Hâfız Fatih Koca’nın besteli mevlidi ekseninde mevlid okuma eğitiminde kullanılabilecek bir metot önerisi sunulmaya çalışılacaktır. Ayrıca söz konusu besteli mevlidin notasına da yer verilecektir. Koca’nın besteli mevlidi esas alınarak önerdiğimiz bu metodun temel amacı, öğrencilere mevlidi veznine uygun bir şekilde okuyabilme kabiliyeti kazandırmak, telaffuz hatalarını ortadan kaldırmak ve geleneksel olarak mevlid bahirlerinde kullanılan makamları ve bu makamların temel nağmelerini göstererek mevlidi asgari düzeyde okuyabilme yeteneği kazandırmaktır.
Türk Din Musikisi Cami Musikisi Mevlid Vesîletü Süleyman Çelebi Mevlid Merasimi Besteli Mevlid
Since the day it was written by Süleymān Çelebi (d. 1422), Wasilat al-Najcat, one of the important examples of our religious music, which has been composed or performed freely on every occasion, has received a compliment that is rarely seen in history. Today, especially in Anatolia and in regions that are Ottoman remnants, mawlids continue to be recited in various languages besides Turkish, as a sign of affection for the Prophet Muhammad (pbuh). In addition to religious officials who undertake the task of providing religious services to society, it is important that theology faculty students and imam hatip high school students who aspire to this service develop themselves in matters such as mawlid performing to meet the expectations of the society, in addition to basic religious services. Whether he has musical talent or not, it is expected from a religious official to recite mawlids on various occasions in the mosque or private societies where he works. Therefore, having knowledge and experience, even at a minimum, should be seen as a need that should not be ignored by religious officials. In this study, first of all, the historical process of mawlid ceremonies will be mentioned, then the traditional performance of mawlid as a religious music genre will be discussed. Then, a method proposal that can be used in mawlid performing education will be presented through Ḥāfiẓ Fātih Koca's composed mawlid, which is the main subject of our study. In addition, the notation of the mawlid with the aforementioned composition will also be included. The main purpose of this method, which we propose based on the mawlid composed by Koca, is to provide students with the ability to recite the mawlid in accordance with the meter (wazn), to eliminate pronunciation errors, and to provide the ability to recite the mawlid at a minimum level by showing the maqams traditionally used in mawlid sections (bahir) and the basic tunes (naghma) of these mawlids.
Turkish Religious Music Mosque Music Mawlid Wasilat al-Najat Süleymān Çelebi Mawlid Ceremony Composed Mawlid
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri, Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |