Melez ve Senkretik Bir Yapılanma Olarak Fetullahçı Terör Örgütü
Yıl 2017,
Sayı: 34, 75 - 94, 30.05.2017
Mahmut Aydın
Öz
Fetullah
Gülen tarafından 1970’li yılların başından itibaren şekillendirilmeye başlanan,
17/25 Aralık sivil darbe girişimleri ile 15 Temmuz hain askeri darbe
kalkışmasına kadar kuruluş yıllarında “Gülen Cemaati” veya “Cemaat”, büyümesine
paralel olarak “Camia” ve son dönemde “Hizmet Hareketi” olarak adlandırılan
Fetullahcı Terör Örgütü’nün (FETÖ), gerek teolojik sistemi ve teşkilat yapısı
gerekse karşılaşılan yeni durumlara uygun sürekli değişken strateji ve
söylemleriyle melez ve senkretik bir yapılanma olduğu artık olgusal bir
gerçeklik olarak karşımızda durmaktadır. Son dönemlerde ülkemizin önde gelen
bilim insanlarından Şerif Mardin’in 16 Eylül 2010 yılında katıldığı bir
televizyon programında yaptığı şu çarpıcı tespit FETÖ’nün kimyasını açıkça
ortaya koymaktadır.
Kaynakça
- Şerif Mardin, “Gülen’i Çözemedim”, 16 Eylül 2010, NTV, http://www.ntv.com.tr/turkiye/ mardin-gulen-cemaatini-cozemedim,9vq9a2cFe0m8KvMU5cpuoQ
eş-Şehristani, Ebü’l-Feth Muhammed b. Abdilkerim, el-Milel ve’n Nihal, nşr, Ahmed Fehmi Muhammed, Kahire: Müessesetü’l-Halebi, ty. I/192.
- Mahmut Aydın, FETÖ’nün Uluslararası Kodları: Cematten Terör Örgütlüğüne, Ankara: Eski Yeni Yayınları, 2017.
- Mustafa Öztürk, Din Sermayesinden İktidar Devşirmek: FETÖ, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2017.
- Hüseyin Arslan, Dini Gruplar ve Siyaset-2 FETÖ/PDY, Ankara Okulu, 2016.
Y. Hakan Erdem, “Bir Patolojinin Katmanları Arasında Kısa Bir Yolculuk”, Türkiye Günlüğü, 127, 2017.
Laurance Lockhart, “Hasan-ı Sabbâh ve Haşhîşîler”, çevr., Süleyman Tülücü, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 26, 2006.
- Bernard Lewis, Haşhaşiler: İslam’da Radikal Bir Tarikat, çevr., Kemal Sarısözen, İstanbul: Kapı Yayınları, 2016.
- Peter Willey, Alamut Kalesi: Haşhaşiler, Hasan Sabbah ve Fedaileri, çevr., İlhan Kaya, İstanbul: Nokta Yayınları, 2012.
Ahmet Keleş, Feto’nun Günah Piramiti, İstanbul: Destek Yayınları, 2016.
Ömer Çaha, “Cemaatten Terör Örgütüne Gülen Hareketinin Anatomisi”, Liberal Düşünce, 21/83, 2016.
Ertuğrul Özkök, “Fethullahçılık ve Tarikat” ve “Hoca Efendi Anlatıyor”, Hürriyet, 23-30 Ocak, 1995 naklen.
- Hakan Yavuz, Toward an Islamic Enlightenment: The Gulen Movement, Oxford: Oxford University Press, 2013, s. 42.
Fethullah Gülen, Sonsuz Nur 2, İstanbul: Feza Yayıncılık, 1994.
Ali İsra Güngör, Ali İsra Güngör, Tanrı’nın Şövalyeleri Cizvitler, Asam: Ankara, 2004.
M. Fetullah Gülen, İnancın Gölgesinde 2, İstanbul: Nil Yayınları, 2013.
Mustafa Öztürk, “FETÖ’nün Genel Karaktersitiği ve Teolojisi”, Türkiye Günlüğü, 127, 2016.
- Ali Murat Yel, “Bir Katolik Tarikatı: Opus Dei”, Divan, 2000/2; John L. Allen, Katolik Kilisesinin İçindeki Güç ve Gizemler: Opus Dei, Nokta Kitap: İstanbul, 2006.
Ethem Ruhi Fığlalı, Kâdiyânîlik (Ahmediyye Mezhebi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 1986.
Nurettin Veren, FETÖ: Gülen Hareketinin İkinci Adamı, İstanbul, Destek Yayınları, 2016.
- Ahmet Keleş, Fetullahçı Terör Örgütü: Piramitsel Yapı ve İşleyişi, Diyarbakır, 2016.
Mesut Zeybek, “Gülen’i İsa Sanıyorlar”, Söyleşi: Recep Yeter, (Mehmet Şahin, der., Fethullah Gülen’in Dini Söyleminin Eleştirisi içinde), İstanbul: Evre Yayınları, 2015.
Mustafa Bıyık, Küresel Bir Din Projesi Olarak Moonculuk, İstanbul: Birey Yayıncılık, 2002.
The Gulenist Terrorist Organization as a Hybrid and Syncretic Structure
Yıl 2017,
Sayı: 34, 75 - 94, 30.05.2017
Mahmut Aydın
Kaynakça
- Şerif Mardin, “Gülen’i Çözemedim”, 16 Eylül 2010, NTV, http://www.ntv.com.tr/turkiye/ mardin-gulen-cemaatini-cozemedim,9vq9a2cFe0m8KvMU5cpuoQ
eş-Şehristani, Ebü’l-Feth Muhammed b. Abdilkerim, el-Milel ve’n Nihal, nşr, Ahmed Fehmi Muhammed, Kahire: Müessesetü’l-Halebi, ty. I/192.
- Mahmut Aydın, FETÖ’nün Uluslararası Kodları: Cematten Terör Örgütlüğüne, Ankara: Eski Yeni Yayınları, 2017.
- Mustafa Öztürk, Din Sermayesinden İktidar Devşirmek: FETÖ, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2017.
- Hüseyin Arslan, Dini Gruplar ve Siyaset-2 FETÖ/PDY, Ankara Okulu, 2016.
Y. Hakan Erdem, “Bir Patolojinin Katmanları Arasında Kısa Bir Yolculuk”, Türkiye Günlüğü, 127, 2017.
Laurance Lockhart, “Hasan-ı Sabbâh ve Haşhîşîler”, çevr., Süleyman Tülücü, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 26, 2006.
- Bernard Lewis, Haşhaşiler: İslam’da Radikal Bir Tarikat, çevr., Kemal Sarısözen, İstanbul: Kapı Yayınları, 2016.
- Peter Willey, Alamut Kalesi: Haşhaşiler, Hasan Sabbah ve Fedaileri, çevr., İlhan Kaya, İstanbul: Nokta Yayınları, 2012.
Ahmet Keleş, Feto’nun Günah Piramiti, İstanbul: Destek Yayınları, 2016.
Ömer Çaha, “Cemaatten Terör Örgütüne Gülen Hareketinin Anatomisi”, Liberal Düşünce, 21/83, 2016.
Ertuğrul Özkök, “Fethullahçılık ve Tarikat” ve “Hoca Efendi Anlatıyor”, Hürriyet, 23-30 Ocak, 1995 naklen.
- Hakan Yavuz, Toward an Islamic Enlightenment: The Gulen Movement, Oxford: Oxford University Press, 2013, s. 42.
Fethullah Gülen, Sonsuz Nur 2, İstanbul: Feza Yayıncılık, 1994.
Ali İsra Güngör, Ali İsra Güngör, Tanrı’nın Şövalyeleri Cizvitler, Asam: Ankara, 2004.
M. Fetullah Gülen, İnancın Gölgesinde 2, İstanbul: Nil Yayınları, 2013.
Mustafa Öztürk, “FETÖ’nün Genel Karaktersitiği ve Teolojisi”, Türkiye Günlüğü, 127, 2016.
- Ali Murat Yel, “Bir Katolik Tarikatı: Opus Dei”, Divan, 2000/2; John L. Allen, Katolik Kilisesinin İçindeki Güç ve Gizemler: Opus Dei, Nokta Kitap: İstanbul, 2006.
Ethem Ruhi Fığlalı, Kâdiyânîlik (Ahmediyye Mezhebi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 1986.
Nurettin Veren, FETÖ: Gülen Hareketinin İkinci Adamı, İstanbul, Destek Yayınları, 2016.
- Ahmet Keleş, Fetullahçı Terör Örgütü: Piramitsel Yapı ve İşleyişi, Diyarbakır, 2016.
Mesut Zeybek, “Gülen’i İsa Sanıyorlar”, Söyleşi: Recep Yeter, (Mehmet Şahin, der., Fethullah Gülen’in Dini Söyleminin Eleştirisi içinde), İstanbul: Evre Yayınları, 2015.
Mustafa Bıyık, Küresel Bir Din Projesi Olarak Moonculuk, İstanbul: Birey Yayıncılık, 2002.