Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İslâm Felsefesinde Modern Temayüller

Yıl 2015, Sayı: 30, 7 - 21, 15.05.2015

Öz

Klasik
İslâm felsefesinin XIII. yüzyıldan sonra çöküşe başladığı genel bir ön kabuldür.
Bu yüzyıldan Tanzimat dönemine kadar yapılan çalışmaların eskiyi tekrar ve
hâşiyecilik olduğu iddia edilmektedir. Bu dönem hakkında bilgilerimizin
şimdilik sınırlı olması, bu tezi doğrular mahiyettedir. İslâm felsefesinin
modern temayülleri ise, klasik dönem ile konu, sorunlar ve yöntem bakımından
farklılık göstermektedir. Bu çalışmamızda, günümüz İslâm felsefesinin yeni
problemlerini ortaya koymayı hedeflemekteyiz.

Kaynakça

  • Abdûh, Muhammed, Hanoto’nun Hücumuna Karşı Şeyh Muhammed Abdûh’un İslâmı Müdafaası, çev. Mehmet Âkif Ersoy, İstanbul: Tevsi-i Tıbaat Matbaası, 1913.
  • Abdûh, Muhammed, Tevhid Risâlesi, çev. Sabri Hizmetli, Ankara: Fecr Yayınları, 1986.
  • Afgânî, Cemaleddin, Dehriyyun’a Reddiye: Naturalizm Eleştirisi, çev. Vahdettin İnce, İstanbul: Ekin Yayınları, 1997.
  • Aydın, Mehmet, İçe Kritik Bakış, İstanbul: İyi Adam Yayınları, 1999.
  • Bayrakdar, Mehmet, Dinlerarası Diyalog ve Başkalaştırılan İslâm, Ankara: Beyaz Kule Yayınları, Ankara.
  • Bilen, Osman, İslâm Felsefesinin Ana Sorunları, İzmir: byb., 2001.
  • Hanefi, Hasan, “İslâmcılık ve Laiklik”, çev. R. Yıldırım, Kelâm Araştırmaları, Cilt: II, Sayı: 1, 2004, s. 109-128.
  • İzmirli, İsmail Hakkı, Yeni İlmi Kelâm, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2013.
  • Kara, İsmail, Türkiye’de İslâmcılık Düşüncesi, İstanbul: Risâle Yayınları, 1986.
  • Mannheim, Karl, İdeoloji ve Ütopya, çev. Mehmet Okyayuz, Ankara: Epos Yayınları, 2002.
  • Ülken, Hilmi Ziya, Uyanış Devirlerinde Tercümenin Rolü, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2011.
  • Vincent, Andrew, Modern Political Ideologies Oxford & Cambridge: Blackwell, 1993.

Modern Tendencies in Islamic Philosophy

Yıl 2015, Sayı: 30, 7 - 21, 15.05.2015

Öz

The
demise of classical Islamic thought after the XIII. century is a commonly held
presupposition. It is generally alleged that studies done from this century
until Tanzimat period have the characteristic of as a merely repetition of
past. In fact, our limited knowledge concerning this period affirms this
attitude. Still, modern tendencies in Islamic philosophy differ from the classical
period in terms of subject, problems and method. In this study, new problems of
modern Islamic philosophy are aimed to be presented. 

Kaynakça

  • Abdûh, Muhammed, Hanoto’nun Hücumuna Karşı Şeyh Muhammed Abdûh’un İslâmı Müdafaası, çev. Mehmet Âkif Ersoy, İstanbul: Tevsi-i Tıbaat Matbaası, 1913.
  • Abdûh, Muhammed, Tevhid Risâlesi, çev. Sabri Hizmetli, Ankara: Fecr Yayınları, 1986.
  • Afgânî, Cemaleddin, Dehriyyun’a Reddiye: Naturalizm Eleştirisi, çev. Vahdettin İnce, İstanbul: Ekin Yayınları, 1997.
  • Aydın, Mehmet, İçe Kritik Bakış, İstanbul: İyi Adam Yayınları, 1999.
  • Bayrakdar, Mehmet, Dinlerarası Diyalog ve Başkalaştırılan İslâm, Ankara: Beyaz Kule Yayınları, Ankara.
  • Bilen, Osman, İslâm Felsefesinin Ana Sorunları, İzmir: byb., 2001.
  • Hanefi, Hasan, “İslâmcılık ve Laiklik”, çev. R. Yıldırım, Kelâm Araştırmaları, Cilt: II, Sayı: 1, 2004, s. 109-128.
  • İzmirli, İsmail Hakkı, Yeni İlmi Kelâm, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2013.
  • Kara, İsmail, Türkiye’de İslâmcılık Düşüncesi, İstanbul: Risâle Yayınları, 1986.
  • Mannheim, Karl, İdeoloji ve Ütopya, çev. Mehmet Okyayuz, Ankara: Epos Yayınları, 2002.
  • Ülken, Hilmi Ziya, Uyanış Devirlerinde Tercümenin Rolü, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2011.
  • Vincent, Andrew, Modern Political Ideologies Oxford & Cambridge: Blackwell, 1993.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Mehmet Vural

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2015
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 30

Kaynak Göster

ISNAD Vural, Mehmet. “İslâm Felsefesinde Modern Temayüller”. Eskiyeni 30 (Mayıs 2015), 7-21.
Eskiyeni  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır. | Sherpa Romeo