Vahye ve nübüvvete dayalı
Din’in en temel kavramı Tevhid, Din’in bütün anlam alanlarına ve insanın zihin
dünyasına yön vermektedir. Tevhidi esas almayan hiçbir düşüncenin, fikriyatın
Din temelinde bir karşılığı yoktur. Bu nedenle İslam alimleri ve mütefekkirleri
Tevhid’i en başat kavram olarak düşünce sistemlerinin merkezine
yerleştirmişlerdir. Bir İslam filozofu olan İbn Sina da oluşturduğu felsefeyi,
Zat-ı Mutlak ve Vacibu’l Vücud Allah Teala’nın birliğini esas alan Tevhid
düşüncesi üzerine bina etmiş; Tevhide gölge düşürecek bütün fikriyatlara karşı
çıkarak, Allah Teala’nın zatına yönelik şirk unsurlarını ortadan kaldırmaya yönelik
bir mücadele vermiştir. Bu çerçevede, İbn Sina’nın felsefi argüman ve
kavramlarla ortaya koymaya çalıştığı ve “genel kavramların ilkinin, yani varlık
ve birliğin bilgisi, en üstün
bilinenlerin en üstününe yani Yüce
Allah’a ve ondan sonraki sebeplere dair en üstün bilgi, Allah’ı bilmenin bilgisi, diye
tanımladığı” Felsefe-i Ûlâ içerisinde Tevhid esasından yola çıkarak amaçladığı
şey, Zat’a yönelik dolaylı şirk anlayışlarını önlemek, Vacibu’l Vücud’u bu tür
yaklaşımlardan tenzih etmektir, denebilir. İbn Sina, külliyatının değişik yerlerinde
Tevhid anlayışına yer verdiği gibi özellikle ‘Risalet-ü’ Arşiyye’de’ ve ‘İhlas
Suresi Tefsirinde’ bu hususa özel olarak dikkat çekmiştir.
Tevhid zorunlu varlık mümkün varlık mahiyet ilahi basitlik ilahi sıfatlar
Tawhid
(The Oneness of Allah) the relegion’s
main concept which is based on revelation and prophethood influences all the
fields of the religion’s meaning and human’s world of mind. Any thought or idea
which isn’t predicated on Tawhid doesn’t have any compensation on the basis of
the religion. For this reason, Islam Scholars and Intellectuals put the Tawhid
to the center of thought system as the main concept. Ibn Sina, an Islam
Philosopher, has founded his philosophy on Tawhid which is predicated on The
Absolute Being and Necessary Existent Allah Teala and he struggled for putting
away the elements of shirk (Polytheism) which is against the heart of the God
by objecting all the thougts casting shadow on Tawhid. In this context, it may
be told that the thing that Ibn Sina tries to express by philosophical
arguments and concepts and aims by setting off from the Tawhid foundation which
is within the First Philosophy that Ibn Sina defines as the first of general
concepts, the knowledge about the God and reasons after the God is to prevent
Shirk understanding and consider Necassary Existent to be free of such
approaches. Ibn Sina as mentioning Tawhid understandings in varios positions of
his corpus, he especially drew attention to this question in Risala al Arsiyya
and commentary of Ikhlas Sura
Tawhid necassary being possible being essence divine simplicity divine attributes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2015 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 30 |