Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geçmişten Günümüze Şiîlik

Yıl 2012, Sayı: 25, 66 - 70, 07.07.2012

Öz

Modern dünyada
İslam,
Sünnilik ve Şiilik olmak üzere başlıca iki kola ayrılmıştır. Sünnilik dünyadaki bir milyarı aşkın Müslümanın yaklaşık yüzde 85’lik gibi büyük bir çoğunluğunu oluştururken, Şiilik İran, Irak, Pakistan, Hindistan, Azerbaycan, Lübnan ve
Körfez ülkelerinde yoğunlaşan yaklaşık yüzde 10-15’lik bir azınlığı oluşturur.
Şiîlik, Hz. Muhammed’den sonra hilafetin Ali (ö. 661) ve onun soyundan
gelenlere ait olduğunu savunan
grupların ortak adıdır. Şii öğretide öne çıkan
başlıca husus İmamet, yani Müslümanların
dini-siyasi otoritesinin kime ait
olduğu meselesidir.
Şiiliğe göre Allah, mutlak adaleti gereğince, insanoğlunu
yeryüzünde kendi başına bırakmaz; yeryüzüne Hasan (Ö. 669) ve
Hüseyin (Ö. 680)
yoluyla
Ali'nin soyundan gelen bir hüccet/imam gönderir. Allah imamları tüm
dünyanın manevi liderleri olarak görevlendirmiştir ve dünya her zaman böyle bir
rehbere sahip olmak zorundadır. 

Kaynakça

  • ARJOMAND, SAID AMİR (1984). The Shadow of God and the Hidden imam : Religion, Political Order and Scietal Change in Shi ’te Iranfrom the Beginning to 1890. Chicago: University of Chicago Press.
  • BOZAN, METİN (2007). İmamiyye Şiasınm İmamet Tasavvuru. Ankara: İlahiyat.
  • DAFTARY, FARHAD (1990). The Ismailis: Their History and Doctrines. Cambrige: Cambridge University Press.
  • ENAYET, HAMID (1982). Modem Islamic Political Thought: The Response of Shi*a and Sünni Muslims t o the Twentieth Century. London: Mcmillan.
  • HALM, HEINZ (1996). TheEmpireof theMahdi: TheRise of the Fatimids, İng. çev. Michael Bonner. Leiden: Brill.
  • HEGLAND, MARY (1983). “Two Images of Hussein: ac- commodation and Revolution in an Iranian Village”. Nikki Keddie (ed.). Religion and Politics in İran. New Haven. Yale University Press, 218-235.
  • İMAM HUMEYNİ (2000). Governance of the Jürisi: Islamic Government. Mansoor Limba (ed.), çev. Hamıd Enayet. LEWIS, BERNARD (2003). The Assassins: A Radical Seci in İslam. London: Phoenix.
  • MOTTAHEDEH, ROY (1986). The Mantle oftheProphet: Religion and Politics in İran. London: Chatto.
  • ONAT, Haşan (2000). 99 Soruda İslam Mezhepleri. (Basıl¬mamış nüsha).
  • ŞEYH SADUK, İBN BABEVEYH (1978). Şîî-imâmiyye ’nin inanç esasları, çev. E. R. Fığlalı. Ankara: A.Ü. Ilâhiyat Fakültesi Yayınlan. „ ?
  • TAN, MUZAFFER (2009). ‘Erken Dönem tsmaililık ve Temel Görüşleri’ EKEV, 13/39, 73-86.
  • ZUBAİDA, SAMI (2008). ‘Sects in İslam’. Clarke, Peter (ed.), The Oxford Handbook of the Sociology of Religion, University of Oxford, 545-562.
Yıl 2012, Sayı: 25, 66 - 70, 07.07.2012

Öz

Kaynakça

  • ARJOMAND, SAID AMİR (1984). The Shadow of God and the Hidden imam : Religion, Political Order and Scietal Change in Shi ’te Iranfrom the Beginning to 1890. Chicago: University of Chicago Press.
  • BOZAN, METİN (2007). İmamiyye Şiasınm İmamet Tasavvuru. Ankara: İlahiyat.
  • DAFTARY, FARHAD (1990). The Ismailis: Their History and Doctrines. Cambrige: Cambridge University Press.
  • ENAYET, HAMID (1982). Modem Islamic Political Thought: The Response of Shi*a and Sünni Muslims t o the Twentieth Century. London: Mcmillan.
  • HALM, HEINZ (1996). TheEmpireof theMahdi: TheRise of the Fatimids, İng. çev. Michael Bonner. Leiden: Brill.
  • HEGLAND, MARY (1983). “Two Images of Hussein: ac- commodation and Revolution in an Iranian Village”. Nikki Keddie (ed.). Religion and Politics in İran. New Haven. Yale University Press, 218-235.
  • İMAM HUMEYNİ (2000). Governance of the Jürisi: Islamic Government. Mansoor Limba (ed.), çev. Hamıd Enayet. LEWIS, BERNARD (2003). The Assassins: A Radical Seci in İslam. London: Phoenix.
  • MOTTAHEDEH, ROY (1986). The Mantle oftheProphet: Religion and Politics in İran. London: Chatto.
  • ONAT, Haşan (2000). 99 Soruda İslam Mezhepleri. (Basıl¬mamış nüsha).
  • ŞEYH SADUK, İBN BABEVEYH (1978). Şîî-imâmiyye ’nin inanç esasları, çev. E. R. Fığlalı. Ankara: A.Ü. Ilâhiyat Fakültesi Yayınlan. „ ?
  • TAN, MUZAFFER (2009). ‘Erken Dönem tsmaililık ve Temel Görüşleri’ EKEV, 13/39, 73-86.
  • ZUBAİDA, SAMI (2008). ‘Sects in İslam’. Clarke, Peter (ed.), The Oxford Handbook of the Sociology of Religion, University of Oxford, 545-562.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Dosya-Araştırma
Yazarlar

Muzaffer Tan

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2012
Gönderilme Tarihi 2 Mayıs 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 25

Kaynak Göster

ISNAD Tan, Muzaffer. “Geçmişten Günümüze Şiîlik”. Eskiyeni 25 (Temmuz 2012), 66-70.
Eskiyeni  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır. | Sherpa Romeo