Medine’nin
İslam tarihindeki ilk dönemlerinde parçalı bir yapı söz konusu idi. Buna göre o
dönemde Müslümanlar iki üniteden oluşmakta idi: Kureyş kabilesine ve köken
olarak da Adnani Araplarına mensup Muhacirler ve Kahtâni Araplanna mensup Evs
ve Hazrec kabilelerinin oluşturduğu Ensar. Nitekim Müslüman topluluğun bu iki
ünitesine Kuran’da da değinilmiştir (Enfal, 8/72).
Ahmed Cevdet (1985). Kısas-ı Enbiya, (Haz. M. İz), I-V, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınlan, Ankara.
Algül, Hüseyin (1986). İslam Tarihi, Gonca Yayınlan, İstanbul.
Algül, Hüseyin (1998). “Evs”, İA, XI, TDV İSAM, İstanbul, s. 542.
Aron, Raymond (1989). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (Çev. K. Alemdar), 2. Basım, Bilgi Yayınevi, Ankara.
Arslan, Ahmet (1994). Felsefeye Giriş, Vadi Yayınlan. Ankara.
Atalay, Orhan (1999). Doğu ve Batı Kaynaklarında Birlikte Yaşama, Gazeteciler ve Yazarlar Vakfı Yayınlan, İstanbul.
Ateş, Ali Osman (1996). İslama Göre Cahiliye ve Ehli Kitap Örf ve Adetleri, Beyan Yayınlan, İstanbul.
Ateş, Süleyman (1995). Kur ’an-ı Kerim Tefsiri, I-VI, Mil¬liyet Yayınlan, İstanbul
Aydın M. Akif, (1991). “Anayasa”, t A, c. III, TDV İSAM, İstanbul, s. 153-164.
Aydın Mustafa (2001). İslam 'ın Tarih Sosyolojisi İlk Dönem İslam Toplumunun Şekillenişi, 2. Baskı, Pınar Yayınları, İs¬tanbul.
Bayyiğit, Mehmet (1994). “Dinin Ferdi ve Sosyal Rolü Üzerine Genelleme”, S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 3, s. 153-161.
Berkes, Niyazi (1958). “Review of The Social Structure of İslam By Reuben Levy”, The Journal of Religion, XXXVIII, No 1, s. 80-81.
Beydâvî, Nâsuriddin Ebî Said (Tsz.). Envâru’t Tenzil ve Es- râru ’/ Te V/7,1-II, Dersaadet Kitabevi, İstanbul.
Bilgiseven, Amiran Kurtkan (1985). Din Sosyolojisi, Filiz Kitabevi, İstanbul.
Bodur, H. Ezber (1989). “Beşeri ve Semavi Dinlerde Grup¬lar”, Din Öğretimi DergisiMEB, S. 20, s. 43-58 Bodur, H. Ezber (1994). Toplumsal Gerçekliğe Sosyolojik Yaklaşım, Atatürk
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Erzurum.
Bozkurt, Veysel (2005). Değişen Dünyada Sosyoloji, Aktüel Yayınları, İstanbul.
Buhl, Fr. (1997a). “Muhammed”, İA, c. VIII, MEB Yayın¬lan, Eskişehir, s. 461-2.
Buhl, Fr. (1997b). “Muhâcirûn”, İA, c. XIII, MEB Yayınlan, Eskişehir, s. 452-3
Burke, Peter (1994). Tarih ve Toplumsal Kuram, Tarih Vakfı Yurt Yayınlan, Ankara.
Câbirî, Muhammed A. (1997). İslam 'da Siyasal Akıl, (Çev. V. Akyüz), Kitabevi Yayınlan, İstanbul.
Cebecioğlu, Ethem (1997). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Musahip Maddesi, Rehber Basın Yayın Organizas¬yon, Ankara.
Cengiz, R. (2000). Çam İçi Beldesinde Dini Hayat Alevilik Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma, F.Ü. S.B.E. Sosyoloji Ana Bilim Dalı, Elazığ.
de Vaux, Carra (1997). “Hicret”, İA, c. V, MEB Yayınlan, Eskişehir, 476-8.
Derveze, İzzet (1998). Et- Tefsîru’lHadîs, (Çev. M. Önder ve diğerleri), Ekin Yayınları, İstanbul.
Dönmezer, Sulhi (1982). Sosyoloji, 8. Basım, Savaş Ya¬yınlan, Ankara.
Durkheim, Emile (1984), The Division of Lahor in Soci- ety, NewYork: The Free Press.
Durmuş, Zülfıkar (2003). “Sosyal Dayanışmanın Sağlan¬masında Kuran Tn Öngördüğü İdeal Model: İsâr”, Dinbilim- leri Akademik Araştırma Dergisi, III, S. 1, s. 17-27.
Elibol, S. (1993). Felsefeye Giriş, Sek Yayınlan, Ankara.
Er, İzzet (1990). “Sosyal Çözülme”, Sosyal Bilimler Ansik¬lopedisi, I-HI, Risale Yayınları, İstanbul.
Er, İzzet (1998). “Muhacirlerin Medine’ye İntibakının Psiko-Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözümleri”, Din Sosyolojisi içinde, s. 146-168, Akçağ Yayınları, Ankara.
Ergun, Doğan (1982). Sosyoloji ve Tarih: Sosyolojide Yön¬tem sorunları, Der Yayınlan, İstanbul.
Ahmed Cevdet (1985). Kısas-ı Enbiya, (Haz. M. İz), I-V, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınlan, Ankara.
Algül, Hüseyin (1986). İslam Tarihi, Gonca Yayınlan, İstanbul.
Algül, Hüseyin (1998). “Evs”, İA, XI, TDV İSAM, İstanbul, s. 542.
Aron, Raymond (1989). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (Çev. K. Alemdar), 2. Basım, Bilgi Yayınevi, Ankara.
Arslan, Ahmet (1994). Felsefeye Giriş, Vadi Yayınlan. Ankara.
Atalay, Orhan (1999). Doğu ve Batı Kaynaklarında Birlikte Yaşama, Gazeteciler ve Yazarlar Vakfı Yayınlan, İstanbul.
Ateş, Ali Osman (1996). İslama Göre Cahiliye ve Ehli Kitap Örf ve Adetleri, Beyan Yayınlan, İstanbul.
Ateş, Süleyman (1995). Kur ’an-ı Kerim Tefsiri, I-VI, Mil¬liyet Yayınlan, İstanbul
Aydın M. Akif, (1991). “Anayasa”, t A, c. III, TDV İSAM, İstanbul, s. 153-164.
Aydın Mustafa (2001). İslam 'ın Tarih Sosyolojisi İlk Dönem İslam Toplumunun Şekillenişi, 2. Baskı, Pınar Yayınları, İs¬tanbul.
Bayyiğit, Mehmet (1994). “Dinin Ferdi ve Sosyal Rolü Üzerine Genelleme”, S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 3, s. 153-161.
Berkes, Niyazi (1958). “Review of The Social Structure of İslam By Reuben Levy”, The Journal of Religion, XXXVIII, No 1, s. 80-81.
Beydâvî, Nâsuriddin Ebî Said (Tsz.). Envâru’t Tenzil ve Es- râru ’/ Te V/7,1-II, Dersaadet Kitabevi, İstanbul.
Bilgiseven, Amiran Kurtkan (1985). Din Sosyolojisi, Filiz Kitabevi, İstanbul.
Bodur, H. Ezber (1989). “Beşeri ve Semavi Dinlerde Grup¬lar”, Din Öğretimi DergisiMEB, S. 20, s. 43-58 Bodur, H. Ezber (1994). Toplumsal Gerçekliğe Sosyolojik Yaklaşım, Atatürk
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Erzurum.
Bozkurt, Veysel (2005). Değişen Dünyada Sosyoloji, Aktüel Yayınları, İstanbul.
Buhl, Fr. (1997a). “Muhammed”, İA, c. VIII, MEB Yayın¬lan, Eskişehir, s. 461-2.
Buhl, Fr. (1997b). “Muhâcirûn”, İA, c. XIII, MEB Yayınlan, Eskişehir, s. 452-3
Burke, Peter (1994). Tarih ve Toplumsal Kuram, Tarih Vakfı Yurt Yayınlan, Ankara.
Câbirî, Muhammed A. (1997). İslam 'da Siyasal Akıl, (Çev. V. Akyüz), Kitabevi Yayınlan, İstanbul.
Cebecioğlu, Ethem (1997). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Musahip Maddesi, Rehber Basın Yayın Organizas¬yon, Ankara.
Cengiz, R. (2000). Çam İçi Beldesinde Dini Hayat Alevilik Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma, F.Ü. S.B.E. Sosyoloji Ana Bilim Dalı, Elazığ.
de Vaux, Carra (1997). “Hicret”, İA, c. V, MEB Yayınlan, Eskişehir, 476-8.
Derveze, İzzet (1998). Et- Tefsîru’lHadîs, (Çev. M. Önder ve diğerleri), Ekin Yayınları, İstanbul.
Dönmezer, Sulhi (1982). Sosyoloji, 8. Basım, Savaş Ya¬yınlan, Ankara.
Durkheim, Emile (1984), The Division of Lahor in Soci- ety, NewYork: The Free Press.
Durmuş, Zülfıkar (2003). “Sosyal Dayanışmanın Sağlan¬masında Kuran Tn Öngördüğü İdeal Model: İsâr”, Dinbilim- leri Akademik Araştırma Dergisi, III, S. 1, s. 17-27.
Elibol, S. (1993). Felsefeye Giriş, Sek Yayınlan, Ankara.
Er, İzzet (1990). “Sosyal Çözülme”, Sosyal Bilimler Ansik¬lopedisi, I-HI, Risale Yayınları, İstanbul.
Er, İzzet (1998). “Muhacirlerin Medine’ye İntibakının Psiko-Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözümleri”, Din Sosyolojisi içinde, s. 146-168, Akçağ Yayınları, Ankara.
Ergun, Doğan (1982). Sosyoloji ve Tarih: Sosyolojide Yön¬tem sorunları, Der Yayınlan, İstanbul.
Arslan, Mustafa. “İlk Müslüman Toplumun Oluşumu ve Hz. Muhammed (sav): Kardeşleştirme Örnek Olayı Üzerine Tarihsel Bir Din Sosyolojisi İncelemesi (II)”. Eskiyeni 25 (Temmuz2012), 121-135.