Emerging adulthood is a new period between youth and adulthood. The main characteristic of this period is that although individuals are considered to be of legal age, they have not yet met the criteria that determine the transition to adulthood, such as starting a regular job, starting a family and completing their education. As distinct from religiosity and religious life, religious understanding refers to mental categories that deal with how one understands religion. This study examines the relationship between emerging adults' religious understanding and future expectations. In the study, religious understanding was measured using the "Religious Understanding in Emerging Adults Scale" and future expectancy was measured with the "Future Expectancy Scales". The research was carried out according to the survey model with a quantitative research approach. The sample of the study consists of 1814 students in the age group of 18-29 who are studying at Sakarya University in the spring semester of 2022. The study was based on six categories of fields of study: engineering sciences, economic and administrative sciences, health sciences, religious sciences, educational sciences, arts and aesthetic sciences, and a convenience sampling technique was used. The research consists of introduction, methodology, findings, discussion and conclusion sections, including the theoretical background and conceptual basis. In the findings section of the study, after the demographic information, the data on the relationship between the sub-dimensions of the religious understanding scale and the relationship between the sub-dimensions of the religious understanding scale and the future expectation scales are presented in tables by looking at their correlations. The results of the correlation analysis show that the sub-dimensions of the religious understanding scale in emerging adults are related to each other, and religious understanding and future expectation are related to each other. In addition, the results of the study show that university students have a "new spiritualist" understanding of religion that is distant from the traditional-institutional understanding of religion, questions religious authorities, and emphasizes individualism. According to the findings, there is a negative and significant relationship between secular-distant religious understanding and future expectations, and a positive and significant relationship between institutional-religious and conservative-traditional religious understanding and future expectations.
Sociology of Religion Religious Understanding Emerging Adulthood Future Expectation Universty Youth
Beliren yetişkinlik, gençlikle yetişkinlik arasında yeni bir dönemdir. Bu dönemin temel özelliği bireylerin reşit sayılmakla birlikte yetişkinliğe geçişi belirleyen düzenli işe başlama, aile kurma ve eğitimlerini tamamlama kriterlerini tam olarak sağlamamış olmasıdır. Din anlayışı dindarlık ve dinî hayattan farklı olarak kişinin dini nasıl anladığıyla ilgilenen zihinsel kategorileri ifade eder. Bu çalışma, beliren yetişkinlerin din anlayışıyla gelecek beklentisinin ilişkisini incelemektedir. Çalışmada din anlayışı “Beliren Yetişkinlerde Din Anlayışı Ölçeği” ile gelecek beklentisi “Gelecek Beklentisi Ölçekleri” ile ölçülmüştür. Araştırma nicel araştırma yaklaşımıyla tarama modeline göre gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini 2022 bahar döneminde Sakarya Üniversitesinde öğrenim gören 18-29 yaş grubundaki 1814 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada mühendislik bilimleri, iktisadi ve idari bilimler, sağlık bilimleri, din bilimleri, eğitim bilimleri, sanat ve estetik bilimleri olarak belirlenen altı öğrenim alanı kategorisi esas alınmakla birlikte uygun örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma teorik arka plan ve kavramsal zemini içeren giriş, yöntem, bulgular, tartışma ve sonuç bölümlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın bulguları kısmında, demografik bilgilerden sonra din anlayışı ölçeği alt boyutlarının kendi içindeki ilişkisi ve din anlayışı ölçeği alt boyutları ile gelecek beklentisi ölçeklerinin ilişkisine ait veriler korelasyonlarına bakılarak tablolar yoluyla sunulmuştur. Korelasyon analizi sonuçları beliren yetişkinlerde din anlayışı ölçeği alt boyutlarının birbiriyle, din anlayışı ile gelecek beklentisinin de kendi arasında ilişkisi olduğunu göstermektedir. Ayrıca çalışmanın sonuçları, üniversite öğrencilerinin geleneksel-kurumsal din anlayışına karşı mesafeli, dinî otoriteleri sorgulayan, bireyselliğin ön planda olduğu “yeni maneviyatçı” bir din anlayışına sahip olduğunu göstermektedir. Bulgulara göre, seküler-mesafeli din anlayışıyla geleceğe yönelik beklentiler arasında istatistiksel olarak anlamlı ve negatif, kurumsal-aidiyete dayalı ve muhafazakâr-geleneksel din anlayışıyla gelecek beklentileri istaitstiksel olarak anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmaktadır.
Din Sosyolojisi Din Anlayışı Beliren Yetişkinlik Gelecek Beklentisi Üniversite Gençliği
Bu çalışma “Beliren Yetişkinlerde Din Anlayışı, Gelecek Tasavvuru, Hizmet Beklentileri ve Değer Odaklı Eğitim Programının Meslek Elemanlarının Hizmet Sunumuna Etkisi” projesinde elde edilen verilerden üretilmiştir.
Sakarya Müftülüğü-TDV Sakarya Şubesi
Bu çalışmaya olan desteklerinden dolayı Sakarya Müftülüğüne ve TDV Sakarya Şubesi'ne teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Sosyolojisi, Gençlik Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 54 |