Tarihi süreç içerisinde çeşitli gerekçelerle Şîa’nın birçok fırkaya ayrıldığı bilinmektedir. Bu bölünmelerin bir sonucu olarak meydana çıkan fırkalardan biri de Vâkıfiyye’dir. Vâkıfî kelimesi, birçok mezhepte farklı bağlamlarda kullanılmış bir terimdir. Şîa terminolojisinde, mutlak olarak kendisinden yararlanıldığında Mûsâ el-Kâzım’ın ölümünü kabul etmeyerek ondan sonra tayin edilen oğlu Ali er-Rızâ’nın imâmetini reddeden, el-Kâzım’ın mehdi olarak geri döneceği düşüncesini benimseyen ve imamete dair görüşleri üzerinde inançlarını devam ettirenler için kullanılmaktadır. Vâkıfîliğin ortaya çıkışında maddi sebepler önemli bir rol oynamışsa da bunun dışında başka sebeplerin de etkisinin olduğu görülmektedir. Vâkıfiyye’yi Şîa hadis ilmi açısından önemli kılan temel etken bu düşüncede olan râvilerin adalet ve zapt yönünden durumları ile onlar yoluyla aktarılan rivayetlerden delil getirilip getirilmeyeceği meselesinin güncelliğini korumasıdır. Dolayısıyla Vâkıfiyye’yi bilmek, mezhepteki iç tenkit mekanizmasını anlamaya ve Şîa’nın öteki olarak gördüğü fırkalara yaklaşım metotlarını anlamaya yardımcı olacaktır. Şîa’nın diğer fırkalarını merkeze alan Türkçe birçok eser yazılmış olmasına rağmen Vâkıfiyye üzerinde müstakil herhangi bir çalışmaya rastlanmamaktadır. Bu makale literatürde görülen bu eksikliği gidermeye katkı sunmayı amaçlamaktadır. Makalede Şîa hadis düşüncesinde Vâkıfiyye’nin yeri ve onlardan gelen rivayetlerin değeri irdelenmektedir. Çalışmada meselenin daha iyi anlaşılması için fikir-hadise irtibatı prensibine azami derecede dikkat edilerek deskriptif ve analitik bir bakışla konu incelenmektedir. Bunun için nitel araştırma metotlarından dokümantasyon analiz yönteminden faydalanılmaktadır. Son tahlilde Şîa, Vâkıfîleri yalancılık, zındıklık, kâfirlik ve rivayetleri tahrif etmek ile suçlamasına rağmen Vâkıfî râviler yoluyla gelen rivayetlere değer atfetmekte, belli şartlar dâhilinde ihtiyaç duydukları yerde rivayetlerini kullanmaktadır. Bunu Vâkıfî görüşünü benimseyenlerin mezhepteki ağırlığı, onlar yoluyla gelen rivayetlerin hadis ve ricâl kitaplarında fazlaca yer alıp mezhepte yerleşik bir hal almasıyla açıklamak mümkündür.
Shi‘a has divided into many sects due to various reasons throughout the historical process. One of the sects formed as a result of these divisions is Wāqifiyya. The word Wāqifī has been used in different contexts in many sects, In Shi‘a terminology, for those who do not accept the death of Imām Mūsā al-Kāẓim, when he is used in absolute terms, reject the imamate of his son ʿAlī al-Riḍā who was appointed after him, adopt the idea that al-Kāẓim will return as the Mahdī and continue their beliefs on his imamate and jurisprudence. is used. Although materiality played an important role in the emergence of Wāqifiyya, it is seen that other reasons also had an impact. The main factor that makes Wāqifiyya important in terms of Shi‘a hadith science is that the situation of the narrators who have this idea in terms of justice and control and whether the issue of whether they can bring evidence from the narrations conveyed through them remains current in the history of Shi‘a hadith. Therefore, knowing Wāqifiyya in detail will help to understand the internal criticism mechanism in the sect and the methods of approaching the sects that Shi‘a sees as other. Although many studies have been conducted focusing on other sects of Shia, no independent study has been conducted on Wāqifiyya. Our study aims to contribute to this deficiency seen in the literature. In the article, what is the value of Wāqifiyya and the narrations coming from them in Shia hadith thought? The answer to the question is sought. In order to better understand the issue, the study will examine the subject from a descriptive and analytical perspective, paying utmost attention to the principle of idea-event connection. For this purpose, documentation analysis method, one of the qualitative research methods, will be used. In the final analysis, although Shi‘a accuses the Wāqifīs of lying, atheism, infidelity and distorting narrations, they attach value to the narrations coming from their sect and use their narrations wherever they need within certain conditions. It is possible to explain this with the dominance of those who adopt the Wākīfī view in the sect, and the narrations coming through them are widely included in the hadith and rijāl books and have become established in the sect.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 54 |