The discourse of Qur’ānism, which had its roots in the early periods, reemerged in the Indian subcontinent and the effects of the discourse have also been observed in Türkiye. However, it is crucial to differentiate the Qur’ānists in Türkiye from the Qur’ānist school of the Indian subcontinent. This is because the scholars in Türkiye, while centering on the Qur’ān, also acknowledged the Sunnah (with some exceptions) but maintain their distance from the hadith and narrations. This group constitutes the content of this article. Individuals following this approach define themselves as ‘Qur’ānic Muslims’ and advocate the renewal of religious thought by eliminating the innovations (bid’ah) and superstitions from Islamic society. However, due to the absence of robust methodology, they deviated from the holistic integrity of the Qur’ān and put forward their personal interpretations. Similar to the Qur’ānists of the Indian subcontinent, the Turkish Qur’ānists primarily base their interpretations on the principle of ‘exegesis of the Qur’ān through the Qur’ān’ (tafsīr al-Qur’ān bi’l-Qur’ān). However, instead of establishing thematic or conceptual coherence, they often apply this method based on mere lexical similarities. Yet, the activity of exegesis of the Qur’ān through the Qur’ān requires establishing the connection between the verses within the framework of ‘contextual coherence’ and maintaining a holistic exegetical perspective. The exegete (mufassir) who fails to establish this holistic view in his mind and isolates the verses from the context of revelation is more likely to impose subjective interpretations on the text. Accordingly, this study critically examines the Qur’ānists’ interpretations of “belief in divine destiny (qadar)” and the phrase “asfala sāfilīn ” in Surat al-Tīn, the phrase “wa la’l-ākhiratu khayrun laka mina’l-ūlā" in Sūrat al-Duḥā (verse 4), which is addressed to the Prophet, and the verse related to the issue of beating women (Sūrat al-Nisā’ 4:34). Then, it was determined that some of the verses to which these verses were linked were not the exegesis of the Qur’ān through the Qur’ān in terms of methodology. Consequently, this study concludes that method of exegesis of the Qur’ān through the Qur’ān, which was adopted by the Qur’ānists has no epistemic value in terms of methodological standpoint. This research is qualitative and primarily employs a deductive approach. The main sources used in the study include tafsīr literature and Qur’ānic translations.
Qur'ânism Exegesis of the Qur'an Method Epistemology Contextual Integrity Tafsir
This article is derived from the paper titled ‘The Search for New Procedures in Islamic Sciences’ presented at the International Symposium on the Perception of Islamic Sciences Today II on 04-05 November 2022.
İlk dönemlerde nüveleri bulunan Kur’âncılık söylemi Hint alt kıtasında yeniden gündeme gelmiş ve söylemin etkileri Türkiye’de de görülmüştür. Ancak Türkiye Kur’âncılarını, Hint alt kıtası Kur’âncılık ekolünden ayırmak gerekir. Zira Türkiye’de bulunan akademisyenler, Kur’ân’ı merkeze almakla birlikte sünneti de kabul etmekte (istisnalar hariç), sadece hadis ve rivayet malzemesine mesafeli durmaktadırlar. Makalemizin içeriğini -daha çok- bu yaklaşım oluşturmaktadır. Bu yaklaşımda olan kimseler kendilerini “Kur’ân Müslümanı” olarak tanımlamış, İslam toplumunu içinde bulunduğu bidat ve hurafelerden arındırmak suretiyle dinî düşüncede yenileşmeyi savunmuşlardır. Fakat bu kimseler, sağlam bir usullerinin bulunmayışı nedeniyle Kur’ân bütünlüğünden uzaklaşmış ve daha çok şahsî görüşlerini ortaya koymuşlardır. Hint alt kıtası Kur’âncıları gibi Türkiye Kur’âncıları da ortaya koydukları tevilleri, genelde “Kur’ân’ın Kur’ân’la tefsiri” kuralını esas alarak gerçekleştirmişlerdir. Kur’ân’ın Kur’ân’la tefsirini de konu benzerliği yerine lafzî benzerlik üzerinden uygulamışlardır. Halbuki Kur’an’ın Kur’an’la tefsiri faaliyeti, ayetler arasındaki irtibatı “bağlam müşterekliği” çerçevesinde kurmayı ve bütüncül bir zihne sahip olmayı gerektir. Bu bütünselliği zihninde kuramayan ve ayetleri nüzûl bağlamından yalıtan müfessir ise kişisel kanaatini öne çıkarmış olacaktır. Dolayısıyla bu çalışmada, Kur’âncıların, “kadere iman” ile Tîn suresindeki “esfele sâfilîn” ifadesi hakkındaki görüşlerine, Duhâ suresi 4 ayetteki Hz. Peygamber’e hitaben söylenilen “vele’l-âhiratü hayrun leke mine’l-ûlâ” cümlesine hangi anlamı verdiklerine, yine kadının dövülmesi meselesiyle ilgili olan Nisâ suresi 34. ayet hakkındaki yorumlarına yer verilmiş, daha sonra bu ayetlerin irtibatlandırıldığı pek çok ayetin usul açısından Kur’ân’ın Kur’ân’la tefsiri olmadığı tespit edilmiştir. Bu özgün tespit ise bizi, Kur’âncıların yöntem olarak başvurdukları Kur’ân’ın Kur’ân’la tefsirinin usul açısından epistemik bir değerinin olmadığı sonucuna ulaştırmıştır. Çalışma tümdengelim yöntemini esas alan nitel bir araştırma olduğu için öncelikle probleme odaklanılmış ve ağırlıklı olarak yorumlayıcı bir yaklaşım sergilenmiştir. Çalışmanın temel kaynaklarını ise tefsir ve mealler oluşturmuştur.
Kur'âncılık Kur'ân'ın Kur'ân'la Tefsiri Usul Epistemoloji Bağlamsal bütünlük Kur’âncılık
Bu makale, 04- 05 Kasım 2022 tarihinde gerçekleştirilen Uluslararası Günümüzde İslami İlimler Algısı Sempozyumu II’de sunulan “İslâmî İlimlerde Yeni Usul Arayışları" adlı bildiriden üretilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tefsir |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 57 |