Bu makale, Kâsım b. Fîrruh eş-Şâtıbî (öl. 590/1194) tarafından nakledilmekle birlikte İbnü’l-Cezerî’nin (öl. 833/1429) eleştirdiği ve tedrisatta yer vermediği bazı kıraat vecihlerini konu edinmektedir. Bu yönüyle araştırmada, Şâtıbî ve İbnü’l-Cezerî gibi kıraat ilminin iki simge şahsiyeti arasında mukayese yapılmakta, aralarındaki ihtilaflar değerlendirilmektedir. Böylelikle ihtilafların arka planındaki nedenlerin açığa çıkarılması hedeflenmektedir. Araştırmanın esasını teşkil eden bu vecihlerin değerlendirilmesi esnasında, Şâtıbî ve İbnü’l-Cezerî’nin şahsî çalışmaları temel müracaat kaynağıdır. Ayrıca ilgili vecihlerin kahir ekseriyetine yaklaşımlarının büyük oranda zıt olması sebebiyle hem Meşrik hem de Mağrib ekollerinin öncü âlimlerinin eserlerine aynı anda başvurulmuştur. Öncelikle ihtilafa konu olan on bir vecih tespit edilmiş, ardından bunların nedenlerinin izi sürülmüştür. Son olarak söz konusu fikir ayrılıkları, kıraatlerin mevsukiyeti paralelinde izaha çalışılmış ve anılan vecihlerin hem geçmiş hem de günümüz kıraat öğretimi faaliyetlerindeki durumları bir sonuca bağlanmıştır. Belirtilen amaç, kapsam, yöntem ve kaynaklar muvacehesinde araştırmaya konu olan vecihlerdeki fikir ayrılıklarının tamamının, Şâtıbî’nin, Dânî’nin et-Teysîr’inin muhtevasını aşarak Ḥırzü’l-emânî’ye eklediği ziyade rivayetlerden kaynaklandığı kanaatine varılmıştır. İbnü’l-Cezerî’nin, söz konusu on bir vechin tamamını reddettiği anlaşılmıştır. Kıraat farklılıkları sahasında kalem oynatan müelliflerin, üzerinde durulan vecihler noktasında Şâtıbî’den ziyade İbnü’l-Cezerî’ye yakın oldukları saptanmıştır. Yine iki mühim âlim tarafından taban tabana zıtlık arz eden bu vecihlerin, kıraat farklılıkları geleneğinin çok tali boyutlarına tekabül ettiği görülmüştür. Dolayısıyla bu ihtilaftan hareketle kıraatlerin güvenilirliğinin zedelenemeyeceği ortaya konmuştur. Kıraat ekollerinin, bazen diğer ekolü taklit ettiğine ve daha muteber bulduğuna şahit olunmuştur. Bu vecihler özelinde Şâtıbî’nin rivayetlerine klasik kıraat farklılığı eserlerinde yer verilmesine rağmen eda bakımından Şâtıbî’ye genel bir muhalefetin bulunduğuna rastlanmıştır. Bu muhalefetin; her ekol, her meslek, aşere ve takrib olmak üzere her tarik için geçerli olduğu tespit edilmiştir. Bu manada Türkiye’de de İbnü’l-Cezerî’nin rivayetlerinin tedavülde bulunduğu gözlemlenmektedir.
This article examines, some qirāʾāt wajihs that were transmitted by Qāsim b. Fīrruh al-Shāṭibī (d. 590/1194) but later criticized and excluded from the teaching system by Ibn al-Jazarī (d. 833/1429) are examined. In this study, a comparative analysis is conducted between these two symbol figures of qirāʾāt, with focus on the divergent perspectives they represent. The objective of the present study is to ascertain underlying reasons for these observed differences. In the course of the the evaluation of these qirāʾāt wajihs, the primary reference sources are the individual works of al-Shāṭibī and Ibn al-Jazarī. Furthermore, due to the divergent, approaches of the majority of these scholars, the works by leading scholars from both the Mashriq and Maghrib schools have been consulted simultaneously. İnitially, a total of eleven contentious aspects were identified, and subsequently, their underlying rationales were examined. Finally, these disagreements were tried to be explained in parallel with the authenticity of the qirāʾāt, and the status of the aforementioned variants in both past and present qirāʾāt teaching activities was concluded. The research conclded a conclusion that all the variances in these wajihs stem from the additional transmissions included by al-Shātibī included in his Hirz al-Amānī, which exceed the content of al-Dāni’s al-Taysīr. It has been understood that Ibn al-Jazarī rejected all eleven of these qirāʾāt wajihs. It is also observed that majority of scholars who have written on the topic of qirāʾāt differences tend to align more closely with the perspective of Ibn al-Jazarī than with that of al-Shātibī on these matters. Furthermore, these wajihs, while representing divergent perspectives between these two pivotal figures, constitute peripheral elements within the overreaching tradition of qiraʾat differences. The article concludes that these disagreements do not compromise the overall reliability of the qiraʾat. It has also been observed that recitation schools may imitate or recognize another school as more authoritative. Despite the incorporation of al-Shātibī's transmissions within established works on qiraʾat, significant divergences emerge concerning these wajihs. A prevailing opposition to al-Shātibī's methodologies pertaining to articulation and performance is evident. This opposition has been observed across a range of settings including all schools, professions, and the ten canonical readings known as ‘asharah’. It is also evident in various approaches to approximation, referred to as ‘taqrīb’. In this regard, it is also observed that in Turkey, the application of al-Shātibī’s is not a central tenet, while the transmissions of Ibn al-Jazarī’s are more frequently adheret to.
Qiraat Shātıbī Ibn al-Jazari disagreement criticism Taḥrīrāt
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 57 |