Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Level of Participation in Online Religious Education Scale

Yıl 2022, , 366 - 389, 15.03.2022
https://doi.org/10.51702/esoguifd.1047560

Öz

In recent years, many formal or non-formal educations have been carried out online-based, and adult individuals prefer to perform their desired education and religious education online. Online-based trainings are carried out in the form of presentations or seminars from social media channels such as Instagram and Youtube, and interactively through channels such as Zoom, TeamLink, Teams. In this study, "The Level of Participation in Online Religious Education Scale" has been tried to be developed. The data has been obtained by means of item forms applied to 642 adults aged 18-40 and over in electronic environment. The KMO value of the scale is found to be 0,810, the Bartlett test value found to be x2(15) = 1258,729 p=0,000, and chi-square value is determined to be significant. As a result of the analysis, a single factor group was determined as "The Level of Participation in Online Religious Education". The total variance explained by the scale is 52.542, and the factor loads of the items vary between 0.540 and 0.675. The scale consists of 10 items and the results obtained showed that the sample size was “adequate” for factor analysis. As a result of the analysis carried out to determine the distinctiveness of the items in the scale, the mean scores of the lower 27% and the upper 27% were compared with the independent t-test and it is determined that there is a statistically significant difference between the averages of the group item scores. In the study, it has been revealed that the scale is distinctive in terms of measuring the desired quality. The Level of Participation in Online Religious Education Scale (CAES) has been designed as a tool to measure the level of adult participants in every field.

Kaynakça

  • Hacıoğlu, Fatma-Alkan, Cevat. Öğretmenlik Uygulamaları. Ankara: Alkım Yayınları, 1996.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. “Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1) (2008).
  • Kaya, H. Eylem. “Küreselleşme Sürecinde Yaşam Boyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimi Gerçeği”. Akademik İncelemeler Dergisi 9 / 2 (2014).
  • Kırık, A. Murat. “Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi ve Türkiye’deki Durumu”. Marmara İletişim Dergisi 21 (2014).
  • Köylü, Mustafa. Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi. İstanbul, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015.
  • Kocabatmaz, Handan. “Yetişkin eğitiminin tanımı ve kapsamı”. F. Ereş, (Ed.), Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme (1. Baskı) içinde (1-15), Ankara, Pegem Akademi, 2019.
  • Miser, Rıfat, “Küreselleşen” Dünyada Yetişkin Eğitimi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 35/1-2 (2002).
  • Oral, Behçet-Çoban, Ahmet. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık, 2014.
  • Orakcı, Şenol. “Yetişkin Eğitiminin Özellikleri”. Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme, (ed.) Güçlü, Mustafa. İstanbul: Pegem Akademi, 2019.
  • Özen, Yener–Gül, Abdulkadir. “Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren- Örneklem Sorunu”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 0/15(2010).
  • Özvarış, Ş. Bahar. Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme. Ankara, Hacettepe Halk sağlığı Geliştirme Vakfı, 2001.

Online Din Eğitimlerine Katılım Düzeyi Ölçeği

Yıl 2022, , 366 - 389, 15.03.2022
https://doi.org/10.51702/esoguifd.1047560

Öz

Son yıllarda örgün ya da yaygın birçok eğitim online tabanlı olarak gerçekleştirilmekte, yetişkin bireyler de arzu ettikleri eğitimleri ve din eğitimlerini online olarak gerçekleştirmeyi tercih etmektedirler. Bu çalışmada “Online Din Eğitimlerine Katılım Düzeyi Ölçeği (ODEKDÖ)” geliştirilmeye çalışılmıştır. Literatür taraması yapıldıktan sonra uzman görüşleri alınarak maddeler oluşturulmuştur. Ölçeğin KMO değeri 0,810, Barttlett test değeri x2(15) = 1258,729 p=0,000 bulunmuş olup chi-square değerinin anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Analiz sonucunda, “Online Din eğitimlerine Katılım Düzeyi” olarak tek faktör grubu belirlenmiştir. Ölçeğin açıkladığı toplam varyans %52,542 olup maddelerin faktör yükleri 0,540 ile 0,675 arasında değişmektedir. Ölçek, 10 maddeden oluşmakta ve elde edilen sonuçlar örneklem büyüklüğünün faktör analizi yapmak için “yeterli” olduğunu göstermiştir. Bu analiz sonuçları ile verilerin çok değişkenli normal dağılımdan geldiği ortaya çıkmıştır. Çalışmada ölçeğin istenilen niteliği ölçmesi bağlamında ayırt edici olduğu ortaya konulmuştur. Online Din Eğitimlerine Katılım Düzeyi Ölçeği (ODEKDÖ) her alanda yetişkin katılımcıların düzeyini ölçebilecek bir araç olarak tasarlanmıştır.

Kaynakça

  • Hacıoğlu, Fatma-Alkan, Cevat. Öğretmenlik Uygulamaları. Ankara: Alkım Yayınları, 1996.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. “Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1) (2008).
  • Kaya, H. Eylem. “Küreselleşme Sürecinde Yaşam Boyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimi Gerçeği”. Akademik İncelemeler Dergisi 9 / 2 (2014).
  • Kırık, A. Murat. “Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi ve Türkiye’deki Durumu”. Marmara İletişim Dergisi 21 (2014).
  • Köylü, Mustafa. Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi. İstanbul, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015.
  • Kocabatmaz, Handan. “Yetişkin eğitiminin tanımı ve kapsamı”. F. Ereş, (Ed.), Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme (1. Baskı) içinde (1-15), Ankara, Pegem Akademi, 2019.
  • Miser, Rıfat, “Küreselleşen” Dünyada Yetişkin Eğitimi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 35/1-2 (2002).
  • Oral, Behçet-Çoban, Ahmet. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık, 2014.
  • Orakcı, Şenol. “Yetişkin Eğitiminin Özellikleri”. Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme, (ed.) Güçlü, Mustafa. İstanbul: Pegem Akademi, 2019.
  • Özen, Yener–Gül, Abdulkadir. “Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren- Örneklem Sorunu”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 0/15(2010).
  • Özvarış, Ş. Bahar. Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme. Ankara, Hacettepe Halk sağlığı Geliştirme Vakfı, 2001.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Handan Arıcı 0000-0003-4179-3919

Hacer Çetin 0000-0002-2044-7913

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2021
Kabul Tarihi 3 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

ISNAD Arıcı, Handan - Çetin, Hacer. “Online Din Eğitimlerine Katılım Düzeyi Ölçeği”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/1 (Mart 2022), 366-389. https://doi.org/10.51702/esoguifd.1047560.

Creative Commons Lisansı

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.