During the Umayyad period and the first period of the Abbasids, the wars fought between the Muslims and the Romans on the borders of Damascus to Rome (sugûr), have negatively affected the scientific activity in the cities of this region and caused them to lag behind the Islamic capitals.For that some scholars have concluded that Malatyan hadith narrators -who are few- are unreliable. However, this study aims to figure out whether the Malatya-mosque imam, Fudayl al-Malatī, whom there is not any report of al-Jarh (discrediting) Wa (and) al-Ta'dil (endorsement) statement against him, is within this generalization or not, and show his stature in the hadith narration by scanning hadiths he narrated. The finding shows that al-Malatī’s hadiths have a high isnad, some of his hadiths were used as a Mustakhraj for al-Sahihain and that he has important narrations in Fiqh and Ethics. Further, famous critics such as Abu Nu'aym al-Isfahani, al-Haythami, and Ibn Hajar accepted the hadiths in which he (al-Malatī) was a narrator. As a result of the research and the method followed, it was concluded that al-Malatī is an acceptable narrator.
Emevîler zamanında ve Abbâsîlerin ilk döneminde Şam’ın Roma’ya sınır boylarında (suğûr) Müslümanlarla Romalı-lar arasında yapılan savaşlar, bölgede yer alan kentlerin ilmi yönden çalışmalarını olumsuz etkileyerek İslam baş-kentlerinin gerisinde kalmasına sebep olmuştur. Bu nedenle, bazı âlimler, bu bölgede yaşayan ve hadis rivayetinde bulunan muhaddislerin tamamını rivayet yönüyle zayıf olduğu genel hükmüne varmışlardır. Bu muhaddislerin içerisinde Fudayl b. Muhammed el-Malatî’de bulunmaktadır. İşte bu çalışmada, hakkında herhangi bir cerh-ta‘dîl ifadesi bulunmayan Malatya merkez camii imamı Fudayl b. Muhammed el-Malatî’nin belirtilen genelleme içerisine girip girmediğinin tespit edilmesi ve hadis rivayetindeki yerinin ortaya konulması amaç edinilmiştir. Hadis rivayet ehliyeti hakkında kaynaklarda bir bilgi yer almayan Fudayl b. Muhammed el-Malatî’nin rivayete ehliyetinin tespitin-de yöntem olarak râvisi olduğu hadisler incelenmiştir. Çalışma esnasında Fudayl b. Muhammed el-Malatî’nin hadis-lerinde âlî isnadlar bulunduğu, bazı hadislerinin Sahihayn’a müstahrec olarak kullanıldığı aynı zamanda fıkhî ve ahlâkî konularda önemli rivayetlerinin olduğu tespit edilmiştir. Onun râvi olarak yer aldığı hadisleri Ebû Nuaym el-İsfahânî, el-Heysemî ve İbn Hacer gibi meşhur münekkit âlimlerin olumlu bulup kullandığı görülmüştür. Yapılan araştırma ve takip edilen yöntem sonucunda Fudayl b. Muhammed el-Malatî ‘nin makbul bir râvi olduğu neticesine ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.