Genelde sanatı, özelde
ise el sanatlarını, insanlık tarihiyle başlatmak mümkündür. Denilebilir ki el
sanatları, toplumun aynasıdır; toplumun duygusunu, düşüncesini, dünya görüşünü,
duygusunu, inancını, kültürünü yansıtır. Bu bağlamda geçmişte ve günümüzde, taş
işçiliği, bakırcılık, halıcılık, kilimcilik, kumaş dokumacılığı, yazmacılık,
çinicilik, seramik-çömlek yapımcılığı, işlemecilik, oya yapımcılığı, deri
işçiliği, müzik aletleri yapımcılığı, sepetçilik, semercilik, maden işçiliği,
keçe yapımcılığı, örmecilik, ahşap ve ağaç işçiliği vs. olarak sıralanabilecek
olan el sanatlarında dinî motiflerin ağırlıklı bir yer tuttuğu söylenebilir.
Nitekim bu araştırmada el sanatlarından taş işlemeciliğinde dinî motifler
Diyarbakır-İslam Dini örneğinde ele alınmaktadır. Özellikle taş işçiliği bağlamında
Diyarbakır el sanatlarında dinî motiflerden örnekler vermeyi amaçlayan
çalışmada bu amaç etrafında, bulunabildiği ölçüde bazı örneklerden hareketle
Diyarbakır insanının el sanatında dinin nasıl yer aldığı ortaya konulmaktadır.
Diyarbakır el sanatları din dinî motif İslam sanat-din-toplum etkileşimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.