Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analogy Between the Concept “Self-Actualization” of Abraham Maslow and the Concept “Perfect Man” of Aziz Nasafi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 11, 9 - 39, 20.09.2019

Öz

The
main problem of the research is to analyze the intersection between the
humanistic psychology and the perception of man in the Islamic mysticism and to
underline the propositions of both approaches on the core of the man as
reflected in these intersections. The research underlines the main aspect
of Abraham Maslow’s humanistic psychology. Therefore Maslow defends the idea of
strong, deep and expansive nature of human being. In matters of this
understanding, the human includes biologically a potential of
self-actualization. And in the theory of Aziz Nesefî the man is the heart of
the existence and the top of the creation. Therefore Nesefî explains the
biological and mental development of a man and lays out the stages which he
passed on. Urûc is the term which he named the way of fulfillment and pointes
out the three methods to strike this path of sülûk.

Kaynakça

  • Bischof, Marco, “Neue Gesundheitskonzepte und der Paradigmenwechsel in den Wissenschaften”, Berlin, 2000, (Çevirimiçi) http://www.marcobischof.com/de/texte/show.html?id=art_3d1203cbc9457, 11 Eylül 2015.
  • Bühler, Charlotte ve Allen, Melanie, Einführung in die Humanistische Psychologie, çev. Emmy-Renate Schön, Ernst Klett, Stuttgart, 1973.
  • Düzen, İbrahim, Aziz Nesefî’ye Göre Allah, Kâinat, İnsan, Furkan Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Genel Türkçe Sözlük, “Safra II”, (Çevirimiçi) http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=SAFRA, 22 Nisan 2017.
  • Geppert, Jasmin, “Das Selbst und seine Organisation. Das Konzept der Aktualisierungstendenz nach Carl R. Rogers aus Sicht der personenzentrierten Systemtheorie”, Viyana Üniversitesi Felsefe Anabilim Dalı, Basılmamiş Yüksek Lisans Tezi, Viyana, 2011, s. 2-104.
  • Goldstein, Kurt, Der Aufbau des Organismus. Einführung in die Biologie unter besonderer Berücksichtigung der Erfahrung am kranken Menschen, Springer-Sience+Business Media Dordrecht, 1934.
  • Häcker, Hartmut ve Stapf, Kurt H. (der.), Dorsch Psychologisches Wöterbuch, Verlag Hans Buber, Kempten, 1998.
  • Kuzgun, Yıldız, “Kendini Gerçekleştirme”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, C. X, 1972, ss. 162-178.
  • Küçük, Osman Nuri, Mevlâna’ya Göre Manevî Gelişim. Benliğin Dönüşümü ve Mi’râcı, İnsan Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Kutluer, İlhan, “Felek”, DİA, Cilt XII, TDV, İstanbul, 1995, s. 303-306.
  • Kutluer, İlhan, “Devir”, DİA, Cilt 9, TDV, İstanbul, 1994, s. 232.
  • Maslow, Abraham H., Motivation und Persönlichkeit, çev. Paul Kruntorad, Walter-Verlag, Olten, 1977.
  • Maslow, Aabraham H., Psychologie des Seins, çev. Paul Kruntorad, Kindler Verlag, Münih, 1973.
  • Nesefî, Aziz, İnsân-ı Kâmil, çev. Konuk, A. A., haz., Fırat, S., Gelenek Yayıncılık, İstanbul, 2009.
  • Nesefî, Aziz, İnsanın Aslı ve Ruhların Yıldızlarla İlişkisi. Maksad-ı Aksâ ve Vahdet-i Vücud, Esma Yayınları, İstanbul, 1976.
  • Öztürk, Yener, “İslam’da Kader Akidesi ve İman Esasları Arasına Girmesinin Hikmeti”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (1992), C. III, No: 4, ss. 261-282.
  • Vaguhan, Frances, “Spiritual Issues in Psychotherapy”, The Journal of Transpersonal Psychology (1991), C. XXIII, No: 2, ss. 105-119.
  • Walsh, Roger N. ve Vaguhan, Frances (der.), Psychologie in der Wende, Scherz, Bern/Münih/Viyana, 1985.

Abraham Maslow’un “Kendini Gerçekleştirme” Kavramının Aziz Nesefî’nin “İnsan-ı Kâmil” Kavramıyla Karşılaştırılması

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 11, 9 - 39, 20.09.2019

Öz

Araştırmanın
ana hedefi, hümanistik psikoloji ile değişen insan algısının tasavvuf ilminde
esas alınan insan algısıyla ne derece buluştuğu ve buluşma noktalarında iki
ayrı perspektifin insanın tabiatı hakkında neler söylediğini ortaya koymaya çalışmaktır. Çalışma,
hümanistik psikolojinin kurucusu olan Abraham Maslow’un kendini gerçekleştirme
teorisinin yeni, kapsayıcı ve olumlu bir insan algısı oluşturduğunu ortaya
koymuştur. Bu algıya göre insan bütüncül olarak kendini gerçekleştirme
potansiyelini özünde barındırmakta ve bu potansiyeli gerçekleştirmek için de
Maslow’a göre temel ihtiyaçlarını giderdikten sonra onlardan bağımsız hale
gelerek özgürleşmektedir. Aziz Nesefî’ye göre ise insan-ı kâmil, kâinatın
kalbini temsil etmekte ve varlığın da en üst mertebesini ortaya koymaktadır.
İnsanın varlığa gelmesini biyolojik varlığı oluştuğu sırada geçirdiği evreleri
tasvir ederek ifade eden Nesefî, insanın nebatî, hayvanî ve nefsanî ruh sahibi
olduğundan bahsedip insan olması için ama insanî ruhu da kendisinde
barındırması gerektiğini söylemektedir. Buna göre insanî ruh insanın kendi
varlığı içerisinde urûc etmesini kastetmekte, onu Allah’a yakınlaştıran araç
olmaktadır.

Kaynakça

  • Bischof, Marco, “Neue Gesundheitskonzepte und der Paradigmenwechsel in den Wissenschaften”, Berlin, 2000, (Çevirimiçi) http://www.marcobischof.com/de/texte/show.html?id=art_3d1203cbc9457, 11 Eylül 2015.
  • Bühler, Charlotte ve Allen, Melanie, Einführung in die Humanistische Psychologie, çev. Emmy-Renate Schön, Ernst Klett, Stuttgart, 1973.
  • Düzen, İbrahim, Aziz Nesefî’ye Göre Allah, Kâinat, İnsan, Furkan Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Genel Türkçe Sözlük, “Safra II”, (Çevirimiçi) http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=SAFRA, 22 Nisan 2017.
  • Geppert, Jasmin, “Das Selbst und seine Organisation. Das Konzept der Aktualisierungstendenz nach Carl R. Rogers aus Sicht der personenzentrierten Systemtheorie”, Viyana Üniversitesi Felsefe Anabilim Dalı, Basılmamiş Yüksek Lisans Tezi, Viyana, 2011, s. 2-104.
  • Goldstein, Kurt, Der Aufbau des Organismus. Einführung in die Biologie unter besonderer Berücksichtigung der Erfahrung am kranken Menschen, Springer-Sience+Business Media Dordrecht, 1934.
  • Häcker, Hartmut ve Stapf, Kurt H. (der.), Dorsch Psychologisches Wöterbuch, Verlag Hans Buber, Kempten, 1998.
  • Kuzgun, Yıldız, “Kendini Gerçekleştirme”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, C. X, 1972, ss. 162-178.
  • Küçük, Osman Nuri, Mevlâna’ya Göre Manevî Gelişim. Benliğin Dönüşümü ve Mi’râcı, İnsan Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Kutluer, İlhan, “Felek”, DİA, Cilt XII, TDV, İstanbul, 1995, s. 303-306.
  • Kutluer, İlhan, “Devir”, DİA, Cilt 9, TDV, İstanbul, 1994, s. 232.
  • Maslow, Abraham H., Motivation und Persönlichkeit, çev. Paul Kruntorad, Walter-Verlag, Olten, 1977.
  • Maslow, Aabraham H., Psychologie des Seins, çev. Paul Kruntorad, Kindler Verlag, Münih, 1973.
  • Nesefî, Aziz, İnsân-ı Kâmil, çev. Konuk, A. A., haz., Fırat, S., Gelenek Yayıncılık, İstanbul, 2009.
  • Nesefî, Aziz, İnsanın Aslı ve Ruhların Yıldızlarla İlişkisi. Maksad-ı Aksâ ve Vahdet-i Vücud, Esma Yayınları, İstanbul, 1976.
  • Öztürk, Yener, “İslam’da Kader Akidesi ve İman Esasları Arasına Girmesinin Hikmeti”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (1992), C. III, No: 4, ss. 261-282.
  • Vaguhan, Frances, “Spiritual Issues in Psychotherapy”, The Journal of Transpersonal Psychology (1991), C. XXIII, No: 2, ss. 105-119.
  • Walsh, Roger N. ve Vaguhan, Frances (der.), Psychologie in der Wende, Scherz, Bern/Münih/Viyana, 1985.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Naci Kula 0000-0003-1763-9620

Hacer Çakmak Bu kişi benim 0000-0003-0438-6628

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2019
Kabul Tarihi 19 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

ISNAD Kula, Naci - Çakmak, Hacer. “Abraham Maslow’un “Kendini Gerçekleştirme” Kavramının Aziz Nesefî’nin ‘İnsan-ı Kâmil’ Kavramıyla Karşılaştırılması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/11 (Eylül 2019), 9-39.

Creative Commons Lisansı

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.