Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tbilisi as A Center of Science and Hadith Scdholars of Tbilisi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 11, 159 - 184, 20.09.2019

Öz

Nowadays, Tbilisi, which is one of the important
economic, commercial, cultural and many other important centers of the Caucasus
region, was conquered very soon after the birth of Islam and joined to the
Islamic lands. After its conquest, Tbilisi became one of the important centers
of Islamic civilization. The importance of Tbilisi is not only regional, but it
has been a constant interest from all over the Islamic world. As a matter of
fact, many scholars who grew up in Tbilisi preferred to continue their
scientific activities there, while other scholars came to Tbilisi for the same
purposes. In Tbilisi, where the ulama of the Ahl Sunnah usually lived and
worked, Imamiyah effect was also observed due to Iranian influence, and as a
result, many scholars of this sect were raised in the region.

Kaynakça

  • ALTAN, Ebru, “Sûr”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXXVII, 535-537 (İstanbul 2009).
  • AVCI, Casim, “Medâin”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXVIII, 289-291 (Ankara 2003).
  • AYDIN, Mustafa, “Tiflis”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXXXI, 150-153 (İstanbul, 2012).
  • BAĞDADÎ, Hatîb. Târihu Bağdad. nşr. Beşşâr Avâd Ma’rûf. Beyrut: Daru’l-Ğarbi’l-İslâmî, 1422/2002.
  • BALA, Mirza, “Gürcistan”, İslam Ansiklopedisi, II, 264 (İstanbul, 1993).
  • BİLGE, Sadık Müfit, “Gürcüler”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, EK-1, 490-493. (İstanbul-2016).
  • CEVÂHİRÎ, Muhammed. el-Müfîd min mu’cemi ricâli’l-hadîs. Kum: Menşurâtü Mektebeti’l-Mahallâtî, t.y.
  • ÇUBUKCU, Asri, “Habîb b. Mesleme”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XIV, 372-373 (İstanbul 1996).Dairetü’l-Mearifi Bozorge İslâmî, “Tiflis”, XVI, (Tahran, 1387/1967).
  • FÂRİSÎ, Abdülğâfir b. İsmail. Târihu Neysabûr. nşr. Muhammed Kâzım el-Mahmudî. Kum: 1403/2003.
  • ĞADÂİRÎ, Ahmed b. el-Huseyn. Ricâlü İbni’l-Ğadâirî. nşr. Seyyid Muhammed Rıza el-Huseynî. Kum: Daru’l-Hadis, 1422/2012.
  • HAMEVÎ, Yâkut. Mu’cemü’l-buldân. Beyrut: Daru Sâdır, 1995.
  • HİLLÎ, Allâme. Hulâsatü’l-akvâl. nşr. Cevâd el-Kayyûmî. Kum: Müessesetü’n-Neşri’l-İslâmiyyi, 1417/1997.
  • İBN ASÂKİR. Târihu Dimaşk. nşr. Amr b. Ğarâme el-Amrevî. y.y.: Daru’l-Fikr li’t-Tıbâati ve’n-Neşri ve’t-Tavzî’, 1415/1995.
  • İBN EBİ USAYBİYA. Uyûnu’l-enba fî tabakâti’l-etıbba. nşr. Nizâr Rıza. Beyrut: Daru Mektebeti’l-Hayât, t.y.
  • İBN HACER el-Askalanî. el-İsâbe fî temyîzi’s-sahâbe. nşr. Adil Ahmed Abdülmevcûd - Ali Muhammed Muavvez. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1415/1995.
  • ----------. es-Sâlisu min mu’cemi’ş-Şeyhati Meryem. eş-Şebeketü’l-İslamiyye sitesindeki Cevamiü’l-Kelim Programında 2004’te yayınlanmıştır (Yazma Eser).
  • İBN HAVKAL. Sûretü’l-arz. Beyrut: Daru Sâdır, 1938.
  • İBN HURDAZBEH. el-Mesâlik ve’l-memâlik. Beyrut: Daru Sâdır, 1889.
  • İBN MÂKÛLA, Ali b. Hibetüllah. el-İkmâl fî refi’l-irtiyâb ani’l-mu’telefi ve’l-muhtelef fi’l-esmâi ve’l-kunâ ve’l-ensâb. Beyrut: Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1990.İBN ŞEMÂİL el-Kati’î. Merâsidu’l-ittilâ alâ esmâi’l-emkineti ve’l-bekâ. Beyrut: Daru’l-Cîl, 1412/1992.
  • İBN ZENCÛYE. el-Emvâl li İbn Zencûye. nşr. Şakir Zîb Feyyâz. Riyad: Merkezü’l-Meliki’l-Faysal li’l-buhûs ve’d-dirâsâti’l-İslâmiyye, 1406/1986.
  • İBNÜ’L-FAKÎH. el-Buldân. nşr. Yusuf el-Hâdî. Beyrut: Âlemü’l-Kütüb, 1416/1996.
  • İPEK, Ali. İlk İslâmî Dönemde Gürcistan. Erzurum: Zafer Medya, 2016.
  • İSTAHRÎ, Ebu İshak. el-Mesâlik ve’l-memâlik. nşr. Heyet. Kahire: t.y.
  • İZGİ, Cevat. “Hubeyş et-Tiflîsî”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XVIII, 268-270 (İstanbul, 1998).
  • KARAARSLAN, Nasuhi Ünal. “Hamdânîler”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XV, 446-447 (İstanbul, 1997).
  • KÂSIM b. Sellâm. Kitâbü’l-emvâl. nşr. Halil Muhammed Hirâs. Beyrut: Darü’l-Fikr, t.y.
  • KAZVİNÎ, Zekeriya: Âsârü’l-bilâd ve ahbârü’l-ibâd. Beyrut: Daru Sâdır, t.y.
  • KEHHALE, Ömer Rıza. Mu’cemü’l-müellifin. Beyrut: Daru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, t.y.
  • KILAVUZ, Ahmet Saim. “Ali er-Rızâ”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, II, 436-438 (İstanbul, 1989).
  • KONUKÇU, Enver. “Gazne”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XIII, 479-480. (İstanbul, 1996).
  • KURAŞÎ, Şihabeddin. Mesâlikü’l-ebsâr ve memâlikü’l-emsâr. Ebu Dabi: el-Mecmau’s-Sakâfî, 1423/2003.
  • MEHA Vaddâh Abdülemir. “el-Hayâtü’l-âmmetü fî medîneti Tiflîs hilâle’l-asri’l-Abbâsi”. Mecelletü’l-üstâz. (özel sayı), 1437/2016.
  • MEHREVANÎ, Ebu’l-Kâsım. el-Mehrevaniyyât-el-fevâidü’l-müntahabe’s-sıhâhe ve’l-ğarâib. nşr. Suud b. Îyd b. Umeyr b. Âmir el-Curbûî. Medine: el-Câmietü’l-İslâmiyye, 1422/2002.
  • MUKADDESÎ. Ahsenü’t-tekâsim fî ma’rifeti’l-ekâlim. Kahire: Mektebetü Madbûlî, 1411/1991.
  • NECÂŞÎ, Ebu’l-Abbas. Fihristu esmâi musannifi’ş-şîati (Ricâlü’n-Necâşî). nşr. Musa eş-Şebîrî ez-Zencânî. Kum: Müessesetü’n-Neşri’l-İslâmîyyi, t.y.
  • ÖZ, Mustafa. “Ca’fer es-Sâdık”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, VII, 1-3 (İstanbul, 1993).
  • ----------. “Mûsâ el-Kâzım”. Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXXI, 219-221 (İstanbul, 2006).
  • SAFEDÎ. el-Vâfî bi’l-vefayât. Beyrut: Daru İhyâi’t-Türâs, 1420/2000.
  • SELEFÎ, Ebu Tahir. el-Erbeûne’l-buldâniyye li Ebî Tâhir. nşr. Abdullah Râbih. Dimaşk: Mektebetü Dâri’l-Beyrutî, 1412/1992.
  • ----------. el-Mecâlisü’l-hamse. nşr. Ebu Ubeyde Meşhur b. Hasan Âl Selman. Riyad: Dâru’s-Sâmî, 1994/1414.
  • SEM’ANÎ, Abdülkerim. el-Ensab. nşr. Abdurrahman b. Yahya el-Muallimî el-Yemanî ve dğr. Haydarabad: Meclisu Daireti’l-Maarifi’l-Osmaniyye, 1382/1962.
  • SOFUOĞLU, M. Cemal. “el-Kâfî”. Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXIV, 148 (İstanbul 2006).
  • SUBKÎ, Tacüddin. Tabakatu’ş-Şafiiyeti’l-kubra. nşr. Mahmud Muhammed et-Tannâhî - Abdülfettâh Muhammed el-Hilv. Hicr li’t-Tibâa ve’n-Neşr ve’t-Tavzi’, 1413/1993.
  • ŞENEL, Abdülkadir. “Selmân b. Rebîa”. Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXXVI, 443-444 (İstanbul 2009).
  • ŞEYH TÛSÎ. el-Ebvâb. nşr. Cevâd el-Kayyûmî el-İsfahanî. Kum: Müessesetü’n-Neşri’l-İslâmiyyi, t.y.
  • ----------. el-Fihrist. nşr. Cevâd el-Kayyûmî. Kum: Müessesetü’n-Neşri’l-İslâmiyyi, 1417/1997.
  • TOPGÜL, Muhammed Enes. “Keşşî”. Diyanet İslam Ansiklopedisi, EK-2, 45-47 (İstanbul 2016).
  • YA’KUBÎ. el-Buldân. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1422/2002.
  • ZEBİDÎ. Tâcü’l-arûs min cevâhiri’l-kâmûs. Daru’l-Hidaye, t.y.
  • ZEHEBÎ. Siyerü a’lâmi’n-nübelâ. nşr. Şuayb el-Arnaût v dğr. 3. bs., y.y.: 1405/1985.

Bir İlim Merkezi Olarak Tiflis ve Tiflisli Muhaddisler

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 11, 159 - 184, 20.09.2019

Öz

Günümüzde
Kafkasya bölgesinin ekonomik, ticarî, kültürel ve birçok yönden önemli
merkezlerinden birisi olan Tiflis, Hz. Ömer döneminde fethedilerek İslâm
devletinin topraklarına katılmıştır. Fethedildikten sonra İslâm medeniyetinin
önemli merkezlerinden biri haline gelen Tiflis, aynı zamanda bir ilim merkezi
olarak kabul görmüştür. Tiflis’in önemi, sadece bölgesel kalmamış, İslâm
dünyasının her tarafından buraya sürekli ilgi olmuştur. Burada yetişen birçok
ilim adamı İslâm dünyasının diğer ilim merkezlerine giderek ilmî faaliyetlerini
sürdürmeyi tercih etmişlerdir. Bunlara karşılık, değişik bölgelerden birçok
ilim adamı ise yine ilim amacıyla Tiflis’e yerleşmişlerdir. Genelde Ehl-i
Sünnet’e mensup ulemanın yaşadığı Tiflis’te zaman zaman İran etkisinden dolayı
İmamiyye etkisi de görülmüş ve onlara bağlı birçok ulema yetişmiştir.   

Kaynakça

  • ALTAN, Ebru, “Sûr”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXXVII, 535-537 (İstanbul 2009).
  • AVCI, Casim, “Medâin”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXVIII, 289-291 (Ankara 2003).
  • AYDIN, Mustafa, “Tiflis”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXXXI, 150-153 (İstanbul, 2012).
  • BAĞDADÎ, Hatîb. Târihu Bağdad. nşr. Beşşâr Avâd Ma’rûf. Beyrut: Daru’l-Ğarbi’l-İslâmî, 1422/2002.
  • BALA, Mirza, “Gürcistan”, İslam Ansiklopedisi, II, 264 (İstanbul, 1993).
  • BİLGE, Sadık Müfit, “Gürcüler”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, EK-1, 490-493. (İstanbul-2016).
  • CEVÂHİRÎ, Muhammed. el-Müfîd min mu’cemi ricâli’l-hadîs. Kum: Menşurâtü Mektebeti’l-Mahallâtî, t.y.
  • ÇUBUKCU, Asri, “Habîb b. Mesleme”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XIV, 372-373 (İstanbul 1996).Dairetü’l-Mearifi Bozorge İslâmî, “Tiflis”, XVI, (Tahran, 1387/1967).
  • FÂRİSÎ, Abdülğâfir b. İsmail. Târihu Neysabûr. nşr. Muhammed Kâzım el-Mahmudî. Kum: 1403/2003.
  • ĞADÂİRÎ, Ahmed b. el-Huseyn. Ricâlü İbni’l-Ğadâirî. nşr. Seyyid Muhammed Rıza el-Huseynî. Kum: Daru’l-Hadis, 1422/2012.
  • HAMEVÎ, Yâkut. Mu’cemü’l-buldân. Beyrut: Daru Sâdır, 1995.
  • HİLLÎ, Allâme. Hulâsatü’l-akvâl. nşr. Cevâd el-Kayyûmî. Kum: Müessesetü’n-Neşri’l-İslâmiyyi, 1417/1997.
  • İBN ASÂKİR. Târihu Dimaşk. nşr. Amr b. Ğarâme el-Amrevî. y.y.: Daru’l-Fikr li’t-Tıbâati ve’n-Neşri ve’t-Tavzî’, 1415/1995.
  • İBN EBİ USAYBİYA. Uyûnu’l-enba fî tabakâti’l-etıbba. nşr. Nizâr Rıza. Beyrut: Daru Mektebeti’l-Hayât, t.y.
  • İBN HACER el-Askalanî. el-İsâbe fî temyîzi’s-sahâbe. nşr. Adil Ahmed Abdülmevcûd - Ali Muhammed Muavvez. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1415/1995.
  • ----------. es-Sâlisu min mu’cemi’ş-Şeyhati Meryem. eş-Şebeketü’l-İslamiyye sitesindeki Cevamiü’l-Kelim Programında 2004’te yayınlanmıştır (Yazma Eser).
  • İBN HAVKAL. Sûretü’l-arz. Beyrut: Daru Sâdır, 1938.
  • İBN HURDAZBEH. el-Mesâlik ve’l-memâlik. Beyrut: Daru Sâdır, 1889.
  • İBN MÂKÛLA, Ali b. Hibetüllah. el-İkmâl fî refi’l-irtiyâb ani’l-mu’telefi ve’l-muhtelef fi’l-esmâi ve’l-kunâ ve’l-ensâb. Beyrut: Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1990.İBN ŞEMÂİL el-Kati’î. Merâsidu’l-ittilâ alâ esmâi’l-emkineti ve’l-bekâ. Beyrut: Daru’l-Cîl, 1412/1992.
  • İBN ZENCÛYE. el-Emvâl li İbn Zencûye. nşr. Şakir Zîb Feyyâz. Riyad: Merkezü’l-Meliki’l-Faysal li’l-buhûs ve’d-dirâsâti’l-İslâmiyye, 1406/1986.
  • İBNÜ’L-FAKÎH. el-Buldân. nşr. Yusuf el-Hâdî. Beyrut: Âlemü’l-Kütüb, 1416/1996.
  • İPEK, Ali. İlk İslâmî Dönemde Gürcistan. Erzurum: Zafer Medya, 2016.
  • İSTAHRÎ, Ebu İshak. el-Mesâlik ve’l-memâlik. nşr. Heyet. Kahire: t.y.
  • İZGİ, Cevat. “Hubeyş et-Tiflîsî”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XVIII, 268-270 (İstanbul, 1998).
  • KARAARSLAN, Nasuhi Ünal. “Hamdânîler”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XV, 446-447 (İstanbul, 1997).
  • KÂSIM b. Sellâm. Kitâbü’l-emvâl. nşr. Halil Muhammed Hirâs. Beyrut: Darü’l-Fikr, t.y.
  • KAZVİNÎ, Zekeriya: Âsârü’l-bilâd ve ahbârü’l-ibâd. Beyrut: Daru Sâdır, t.y.
  • KEHHALE, Ömer Rıza. Mu’cemü’l-müellifin. Beyrut: Daru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, t.y.
  • KILAVUZ, Ahmet Saim. “Ali er-Rızâ”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, II, 436-438 (İstanbul, 1989).
  • KONUKÇU, Enver. “Gazne”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, XIII, 479-480. (İstanbul, 1996).
  • KURAŞÎ, Şihabeddin. Mesâlikü’l-ebsâr ve memâlikü’l-emsâr. Ebu Dabi: el-Mecmau’s-Sakâfî, 1423/2003.
  • MEHA Vaddâh Abdülemir. “el-Hayâtü’l-âmmetü fî medîneti Tiflîs hilâle’l-asri’l-Abbâsi”. Mecelletü’l-üstâz. (özel sayı), 1437/2016.
  • MEHREVANÎ, Ebu’l-Kâsım. el-Mehrevaniyyât-el-fevâidü’l-müntahabe’s-sıhâhe ve’l-ğarâib. nşr. Suud b. Îyd b. Umeyr b. Âmir el-Curbûî. Medine: el-Câmietü’l-İslâmiyye, 1422/2002.
  • MUKADDESÎ. Ahsenü’t-tekâsim fî ma’rifeti’l-ekâlim. Kahire: Mektebetü Madbûlî, 1411/1991.
  • NECÂŞÎ, Ebu’l-Abbas. Fihristu esmâi musannifi’ş-şîati (Ricâlü’n-Necâşî). nşr. Musa eş-Şebîrî ez-Zencânî. Kum: Müessesetü’n-Neşri’l-İslâmîyyi, t.y.
  • ÖZ, Mustafa. “Ca’fer es-Sâdık”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, VII, 1-3 (İstanbul, 1993).
  • ----------. “Mûsâ el-Kâzım”. Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXXI, 219-221 (İstanbul, 2006).
  • SAFEDÎ. el-Vâfî bi’l-vefayât. Beyrut: Daru İhyâi’t-Türâs, 1420/2000.
  • SELEFÎ, Ebu Tahir. el-Erbeûne’l-buldâniyye li Ebî Tâhir. nşr. Abdullah Râbih. Dimaşk: Mektebetü Dâri’l-Beyrutî, 1412/1992.
  • ----------. el-Mecâlisü’l-hamse. nşr. Ebu Ubeyde Meşhur b. Hasan Âl Selman. Riyad: Dâru’s-Sâmî, 1994/1414.
  • SEM’ANÎ, Abdülkerim. el-Ensab. nşr. Abdurrahman b. Yahya el-Muallimî el-Yemanî ve dğr. Haydarabad: Meclisu Daireti’l-Maarifi’l-Osmaniyye, 1382/1962.
  • SOFUOĞLU, M. Cemal. “el-Kâfî”. Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXIV, 148 (İstanbul 2006).
  • SUBKÎ, Tacüddin. Tabakatu’ş-Şafiiyeti’l-kubra. nşr. Mahmud Muhammed et-Tannâhî - Abdülfettâh Muhammed el-Hilv. Hicr li’t-Tibâa ve’n-Neşr ve’t-Tavzi’, 1413/1993.
  • ŞENEL, Abdülkadir. “Selmân b. Rebîa”. Diyanet İslam Ansiklopedisi, XXXVI, 443-444 (İstanbul 2009).
  • ŞEYH TÛSÎ. el-Ebvâb. nşr. Cevâd el-Kayyûmî el-İsfahanî. Kum: Müessesetü’n-Neşri’l-İslâmiyyi, t.y.
  • ----------. el-Fihrist. nşr. Cevâd el-Kayyûmî. Kum: Müessesetü’n-Neşri’l-İslâmiyyi, 1417/1997.
  • TOPGÜL, Muhammed Enes. “Keşşî”. Diyanet İslam Ansiklopedisi, EK-2, 45-47 (İstanbul 2016).
  • YA’KUBÎ. el-Buldân. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1422/2002.
  • ZEBİDÎ. Tâcü’l-arûs min cevâhiri’l-kâmûs. Daru’l-Hidaye, t.y.
  • ZEHEBÎ. Siyerü a’lâmi’n-nübelâ. nşr. Şuayb el-Arnaût v dğr. 3. bs., y.y.: 1405/1985.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Reşat Ahmet Ağaoğlu 0000-0002-8924-9165

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 6 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

ISNAD Ağaoğlu, Reşat Ahmet. “Bir İlim Merkezi Olarak Tiflis Ve Tiflisli Muhaddisler”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/11 (Eylül 2019), 159-184.

Creative Commons Lisansı

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.