Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ibn Taymiyya's Views About Talaq Types and Three Talaqs

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 355 - 380, 15.03.2021
https://doi.org/10.51702/esoguifd.855673

Öz

Ibn Taymiyya is a famous alim with his opinions and works in Islamic sciences such as initially fiqh, kalam, tafseer and hadith. Born in the family of the Hanbali sect and learned the fiqh opinions of his sect at an advanced level, Ibn Taymiyye learned not only the fiqh of his own sect but also the opinions of other sects from the fiqh works of those sects. There are the most discussed opinions of Ibn Taymiyya in the field of fiqh are his opinions on three talaqs. Since the sahabe' period, different opinions have been expressed regarding three talaqs said at the same time or three talaqs said in different places during the same cleaning period. While most of ulama' adopted the opinion that three talaqs should be counted as three talaqs at the same time, Ibn Taymiyya opposed other alims, especially his own sect, on this issue and defended that this talaq should be regarded as a single talaq. In the work, after giving the opinions of Ibn Taymiyya with talaq, his opinions on the three talaq and the evidence he put forward to defend these opinions will be presented and evaluated.

Kaynakça

  • Acar, Halil İbrahim. İslam Hukukunda Evliliğin Sona Ermesi. Erzurum: Kültür Eğitim Vakfı Yayınevi, 2000.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Hukuki İslâmiyye ve Istılahat-ı Fıkhıyye Kamusu. İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1985.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail. el-Cāmi’u’s-sahīh. Riyad: Dâru’s-Selâm, 1999.
  • Ebû Zehra, Muhammed. İmam İbn Teymiyye Hayatı-Fikirleri-Eserleri. çev. Nusreddin Bolelli vd. İstanbul: İslamoğlu Yayıncılık, 1988.
  • İbn Âbidîn, Muhammed Emin b. Ömer b. Abdülaziz ed-Dimaşkî. Reddü’l-Muhtâr ale’d-Dürri’l-Muhtâr Şerhi Tenvîri’l-Ebsâr. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1992.
  • İbn Hazm, Ali b. Ahmed b. Said b. Hazm el-Endelûsî ez-Zâhirî. el-Muhalla. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1988.
  • İbn Kayyim el-Cevziyye, Şemsüddin Muhammed b. Ebû Bekr. Zâdu’l-Meâd fî Hedyi Hayri’l-İbâd. Beyrut: Müessesetü’r-Risale, 1994.
  • İbn Kudâme, Ebû Muhammed Muvaffakuddîn Abdullah b. Ahmed. el-Muğni. Kahire: Mektebetü’l-Kahire, 1968.
  • İbn Manzûr, Ebü’l-Fazl Muhammed b. Mükerrem b. Ali el-Ensârî. Lisânul Arap. Beyrut: Dâru Sadır, 1990.
  • İbn Rüşd, Muhammed b. Ahmed b. Muhammed el-Kurtubî el-Hafîd. Bidâyetü’l-Müctehid ve Nihâyetü’l-Muktesıd. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1986.
  • İbn Teymiyye, Takıyyüddin Ahmed b. Abdülhalim. Câmiu’l-Mesâil,. thk. Muhammed Aziz Şems. Cidde: Dâru Âlemi’l-Fevâid, 2001.
  • İbn Teymiyye, Takıyyüddin Ahmed b. Abdülhalim. Şerh-u Umdeti’l-Fıkh. thk. Suud Salih el-Atişan. Riyad: Mektebetü’l-Abikan, 1413.
  • İbn Teymiyye, Takiyyüddîn Ahmed b. Abdülhalim. el-Fetâva’l-Kübrâ. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1987.
  • İbn Teymiyye, Takiyyüddîn Ahmed b. Abdülhalim. el-İctimâ’ ve’l-İftirâk fi’l-Halifi bi’t-Talak. Mekke: y.y., 1988.
  • İbn Teymiyye, Takiyyüddîn Ahmed b. Abdülhalim. Mecmû’u’l-Fetâvâ. thk. Abdurrahman b. Muhammed b. Kasım. Riyad: Mücemmeu’l-Melik Fehd li-Tıbâati’l-Mushafi’ş-Şerîf, 1995.
  • İbnü’l-Hümam, Kemaleddin Muhammed b. Abdülvahid es-Sivâsî. Fethu’l-Kadîr. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
  • Karaman, Hayreddin. Mukayeseli İslam Hukuku. İstanbul: İz Yayıncılık, 2013.
  • Koca, Ferhat. “Mefhum”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 28/350-353. Ankara: TDV Yayınları, 2003.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed b. Ebû Bekir. el-Câmi’ li-Ahkâmi’l-Kur’ân. Kahire: Dâru’l-Kütübi’l-Mısriyye, 1964.
  • Merağî, Muhammed Mustafa. ez-Zevâc ve’t-Talak fi Cemîi’l-Edyân. Kahire: b.y., 1996.
  • Merğînânî, Ebü’l-Hasan Burhaneddin Ali b. Ebî Bekr el-. el-Hidâye fi şerhi bidâyeti’l-mübtedi. 4 Cilt. Beyrut: Dâru İhyai’t-Türasi’l-Arabi, ty.
  • Müslim, Ebu’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc el-Kureyşî en-Neysabûrî. Sahih-u Müslim. İstanbul: y.y., 1981.
  • Nas, Taha. “Mefhûmu’l-Muhâlefe’nin Delâleti”. Usul İslam Araştırmaları 14/14 (Aralık 2010), 117-154.
  • Nesâî, Ahmed b. Ali. Sünenü’n-Nesâî. İstanbul: y.y., 1981.
  • Onur, Mehmet. “İslam Hukukunda Sefeh Durumu ve Sefihin Hacri”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3/5 (Aralık 2016), 107-129.
  • Pusmaz, Akif. Kur’an ve Sünnete Göre Üç Talak. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2002.
  • Serahsî, Şemsüleimme Ebû Bekr Muhammed b. Ebî Sehl. el-Mebsût. Beyrut: Daru’l-Ma’rife, 1979.
  • Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed el-Yemenî. Neylü’l-Evtâr fi Şerhi Münteka’l-Ahbâr. Mısır: Dâru’l-Hadis, 1993.
  • Şirbîni, Şemsüddin Muhammed b. Ahmed eş-Şâfiî Hatib. Muğni’l-Muhtâc ilâ Ma’rifeti Me’ânî Elfâzi’l-Minhâc. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1994.
  • Yılmaz, İbrahim. İslam Hukukunda Boşanma. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2006.
  • Yılmaz, Selahaddin. İslâm Aile Hukukunda Bir Anda Yapılan Üç Talâk. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2003.
  • Yüksek, Ali. İslam Aile Hukukunda Boşanma Çeşitleri ve Üç Talak. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Zuhaylî, Vehbe. el-Fıkhu’l-İslamiyyi ve Edilletuhû. Şam: Dâru’l-Fikr, ts.

İbn Teymiyye’nin Talak Çeşitleri ve Üç Talak İle İlgili Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 355 - 380, 15.03.2021
https://doi.org/10.51702/esoguifd.855673

Öz

İbn Teymiyye, başta fıkıh olmak üzere kelam, tefsir, hadis gibi İslamî ilimlerde görüşleri ve eserleriyle meşhur bir âlimdir. Hanbelî mezhebine mensup bir ailede doğan ve mezhebinin fıkhî görüşlerini ileri düzeyde öğrenen İbn Teymiyye, sadece kendi mezhebinin fıkhıyla yetinmemiş diğer mezheplerin görüşlerini de o mezheplerin kendilerine ait fıkhî eserlerinden öğrenmiştir. İbn Teymiyye’nin fıkıh alanında en çok tartışılan görüşlerinin başında üç talak ile ilgili görüşleri gelir. Aynı anda söylenen üç talak veya aynı temizlik döneminde farklı mekânlarda söylenen üç talakla ilgili sahabe döneminden itibaren farklı kanaatler belirtilmiştir. Cumhur ulema aynı anda verilen üç talakın üç talak sayılması gerektiği görüşünü benimserken İbn Teymiyye bu konuda başta kendi mezhebi olmak üzere diğer âlimlere muhalefet etmiş ve bu talakın tek talak sayılması gerektiğini savunmuştur. Çalışmada İbn Teymiyye’nin talak ile ilgili görüşleri verildikten sonra üç talakla ilgili görüşleri ve bu görüşlerini savunmak için ileri sürdüğü deliller sunulacak ve değerlendirilecektir.

Kaynakça

  • Acar, Halil İbrahim. İslam Hukukunda Evliliğin Sona Ermesi. Erzurum: Kültür Eğitim Vakfı Yayınevi, 2000.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Hukuki İslâmiyye ve Istılahat-ı Fıkhıyye Kamusu. İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1985.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail. el-Cāmi’u’s-sahīh. Riyad: Dâru’s-Selâm, 1999.
  • Ebû Zehra, Muhammed. İmam İbn Teymiyye Hayatı-Fikirleri-Eserleri. çev. Nusreddin Bolelli vd. İstanbul: İslamoğlu Yayıncılık, 1988.
  • İbn Âbidîn, Muhammed Emin b. Ömer b. Abdülaziz ed-Dimaşkî. Reddü’l-Muhtâr ale’d-Dürri’l-Muhtâr Şerhi Tenvîri’l-Ebsâr. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1992.
  • İbn Hazm, Ali b. Ahmed b. Said b. Hazm el-Endelûsî ez-Zâhirî. el-Muhalla. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1988.
  • İbn Kayyim el-Cevziyye, Şemsüddin Muhammed b. Ebû Bekr. Zâdu’l-Meâd fî Hedyi Hayri’l-İbâd. Beyrut: Müessesetü’r-Risale, 1994.
  • İbn Kudâme, Ebû Muhammed Muvaffakuddîn Abdullah b. Ahmed. el-Muğni. Kahire: Mektebetü’l-Kahire, 1968.
  • İbn Manzûr, Ebü’l-Fazl Muhammed b. Mükerrem b. Ali el-Ensârî. Lisânul Arap. Beyrut: Dâru Sadır, 1990.
  • İbn Rüşd, Muhammed b. Ahmed b. Muhammed el-Kurtubî el-Hafîd. Bidâyetü’l-Müctehid ve Nihâyetü’l-Muktesıd. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1986.
  • İbn Teymiyye, Takıyyüddin Ahmed b. Abdülhalim. Câmiu’l-Mesâil,. thk. Muhammed Aziz Şems. Cidde: Dâru Âlemi’l-Fevâid, 2001.
  • İbn Teymiyye, Takıyyüddin Ahmed b. Abdülhalim. Şerh-u Umdeti’l-Fıkh. thk. Suud Salih el-Atişan. Riyad: Mektebetü’l-Abikan, 1413.
  • İbn Teymiyye, Takiyyüddîn Ahmed b. Abdülhalim. el-Fetâva’l-Kübrâ. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1987.
  • İbn Teymiyye, Takiyyüddîn Ahmed b. Abdülhalim. el-İctimâ’ ve’l-İftirâk fi’l-Halifi bi’t-Talak. Mekke: y.y., 1988.
  • İbn Teymiyye, Takiyyüddîn Ahmed b. Abdülhalim. Mecmû’u’l-Fetâvâ. thk. Abdurrahman b. Muhammed b. Kasım. Riyad: Mücemmeu’l-Melik Fehd li-Tıbâati’l-Mushafi’ş-Şerîf, 1995.
  • İbnü’l-Hümam, Kemaleddin Muhammed b. Abdülvahid es-Sivâsî. Fethu’l-Kadîr. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
  • Karaman, Hayreddin. Mukayeseli İslam Hukuku. İstanbul: İz Yayıncılık, 2013.
  • Koca, Ferhat. “Mefhum”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 28/350-353. Ankara: TDV Yayınları, 2003.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed b. Ebû Bekir. el-Câmi’ li-Ahkâmi’l-Kur’ân. Kahire: Dâru’l-Kütübi’l-Mısriyye, 1964.
  • Merağî, Muhammed Mustafa. ez-Zevâc ve’t-Talak fi Cemîi’l-Edyân. Kahire: b.y., 1996.
  • Merğînânî, Ebü’l-Hasan Burhaneddin Ali b. Ebî Bekr el-. el-Hidâye fi şerhi bidâyeti’l-mübtedi. 4 Cilt. Beyrut: Dâru İhyai’t-Türasi’l-Arabi, ty.
  • Müslim, Ebu’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc el-Kureyşî en-Neysabûrî. Sahih-u Müslim. İstanbul: y.y., 1981.
  • Nas, Taha. “Mefhûmu’l-Muhâlefe’nin Delâleti”. Usul İslam Araştırmaları 14/14 (Aralık 2010), 117-154.
  • Nesâî, Ahmed b. Ali. Sünenü’n-Nesâî. İstanbul: y.y., 1981.
  • Onur, Mehmet. “İslam Hukukunda Sefeh Durumu ve Sefihin Hacri”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3/5 (Aralık 2016), 107-129.
  • Pusmaz, Akif. Kur’an ve Sünnete Göre Üç Talak. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2002.
  • Serahsî, Şemsüleimme Ebû Bekr Muhammed b. Ebî Sehl. el-Mebsût. Beyrut: Daru’l-Ma’rife, 1979.
  • Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed el-Yemenî. Neylü’l-Evtâr fi Şerhi Münteka’l-Ahbâr. Mısır: Dâru’l-Hadis, 1993.
  • Şirbîni, Şemsüddin Muhammed b. Ahmed eş-Şâfiî Hatib. Muğni’l-Muhtâc ilâ Ma’rifeti Me’ânî Elfâzi’l-Minhâc. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1994.
  • Yılmaz, İbrahim. İslam Hukukunda Boşanma. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2006.
  • Yılmaz, Selahaddin. İslâm Aile Hukukunda Bir Anda Yapılan Üç Talâk. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2003.
  • Yüksek, Ali. İslam Aile Hukukunda Boşanma Çeşitleri ve Üç Talak. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Zuhaylî, Vehbe. el-Fıkhu’l-İslamiyyi ve Edilletuhû. Şam: Dâru’l-Fikr, ts.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemile Yavuz 0000-0002-2385-7301

Yunus Araz 0000-0003-1582-3176

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 7 Ocak 2021
Kabul Tarihi 8 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Yavuz, Cemile - Araz, Yunus. “İbn Teymiyye’nin Talak Çeşitleri Ve Üç Talak İle İlgili Görüşleri”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/1 (Mart 2021), 355-380. https://doi.org/10.51702/esoguifd.855673.

Creative Commons Lisansı

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.