al-Hakim al-Djushami’s al-Tahdhib stands out as the most comprehensive Mutazilite tafsir that has endured. Meanwhile, Zamakhshari’s al-Kashshaf is regarded as a masterpiece, conveying linguistic subtleties and serving as a foundational source for other tafsirs. These tafsirs gain significance due to the Mutazilite identity of their respective authors.
Certain sources indicate that al-Zamakhshari drew influence from al-Djushami, suggesting that his al-Kashshaf is a simplified rendition of al-Tahdhib. Conversely, other mufassirs argue that, just as al-Zamakhshari takes al-Djushami's work as a primary source, al-Zamakhshari’s al-Kashshaf is rooted in al-Djushami's work. Some sources assert that al-Zamakhshari produced two tafsirs: al-Kashshaf al-Qadim and al-Kashshaf al-Jadid.
However, a comparative analysis of al-Tahdhib and al-Kashshaf in terms of narration might lead to misleading conclusions. The two tafsirs are similar enough to reach the original source of most of the views conveyed in al-Kashshaf through al-Tahdhib. Al-Zamakhshari crafted his tafsir based on the sciences of maânî and beyân, lending it a unique character in terms of exegesis. Notably, al-Zamakhshari, in a previous study, expressed concerns about its length, leading to the inference that he might have deliberately omitted citing sources in al-Kashshaf.
Mutazilite Exegesis Muʿtazila al-Djushami al-Zamakhshari Kalam al-Tahdhib al-Kashshaf
Hâkim el-Cüşemî’nin et-Tehzîb’i günümüze ulaşmış en mufassal Mu'tezilî tefsir olması, Cârullah ez-Zemahşerî’nin el-Keşşâf’ı ise Kur’ân’ın dil bilimsel inceliklerini aktaran, diğer tefsirlere de kaynaklık eden bir başyapıt olması açısından iki önemli eserdir. Bu eserler müelliflerinin Mu'tezilî kimlikleri nedeniyle ayrı bir önemi de haizdir.
Müfessirlerin kendisinden bigane kalamadığı el-Keşşâf’a dair bazı kaynaklar, Zemahşerî’nin Cüşemî’nin tefsirinden etkilenerek ilgili eseri kaleme aldığını, müfessirler Keşşâf’ı kaynak edindiği gibi, Zemahşerî’nin de Cüşemî’nin eserini temel aldığını aktarır. Bazı kaynaklar ise Zemahşerî’nin Keşşâf-ı Kadîm ve Keşşâf-ı Cedîd şeklinde iki eseri bulunduğundan söz eder.
Çalışmada; et-Tehzîb ve el-Keşşâf’ın rivayete dayalı mukayesesinde yanıltıcı sonuçlara ulaşılabileceği sonucuna varılmıştır. et-Tehzîb aracılığı ile Keşşâf’ta aktarılan görüşlerin önemli kısmının asli kaynağına ulaşılabilecek kadar iki tefsir benzerlikler taşısa da Zemahşerî’nin tefsirini meânî ve beyân ilimlerini esas alarak kaleme aldığı, bu açıdan kendine özgü bir eser olduğu anlaşılmıştır. Zemahşerî’nin daha önce hacimli bir çalışma daha yaptığı, muhtasar tutma amacıyla Keşşâf’ta kaynak belirtmekten kaçınmış olabileceği ifade edilmiştir.
Mu’tezile Tefsiri Mu’tezile Cüşemî Zemahşerî Kelam et-Tehzîb el-Keşşâf
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Mezhepleri, Tefsir |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.