Personification, an approach which is being used from the first examples of advertising design until today, is based on anthropomorphism, the approach of attributing human motivations, intentions, emotions and characteristics to non-human beings. As advertising has gone from page to screen and even beyond the screen, the efforts of brands to get closer to the consumer have increased. In advertising designs in print and digital media, personification is used extensively to facilitate communication with the consumer, which is one of the main purposes of advertising. The personification approach tries to surprise the consumer and more importantly, to communicate by creating unique characters and images. In addition, the purpose of using the personification approach in advertisements is not only to make the consumer think of the products as living assets, but also to make the consumer react positively to the product, making the products more charming and reliable. In this research, a detailed examination of the visual personification in graphic design and advertising design has been made. The visual personification approach used in advertisement designs was examined on examples, and the design methods used in terms of graphic expression in advertisement designs created with this approach and their contribution to the meaning formation were investigated. It has been analyzed that personification in the examined advertisement designs is created by using design methods such as abstraction, metonymy, modification, analogy and deformation. As a result, it has been seen that personification method can be used in graphic design in terms of constituting a creative idea and a visual, besides it can contribute to the students' graphic production process when it is used in graphic design education.
Personification advertising design visual rhetoric anthropomorphism. Personification, advertising design, visual rhetoric, anthropomorphism.
Reklam tasarımının ilk örneklerinden günümüze değin kullanılan bir yaklaşım olan kişileştirme, insan olmayan varlıklara insana özgü motivasyonlar, niyetler, duygular ve özellikleri atfetme yaklaşımı olan antropomorfizme dayanır. Reklam, sayfadan ekrana ve hatta ekranın ötesine geçtikçe, markaların tüketici ile yakınlaşma çabası giderek artmıştır. Basılı ve dijital ortamlardaki reklam tasarımlarında kişileştirme, reklamların temel amaçlarından biri olan tüketici ile bağ kurmayı kolaylaştırmak için yoğunlukla kullanılmaktadır. Kişileştirme yaklaşımı ile benzersiz karakterler ve imgeler oluşturularak, tüketiciyi şaşırtmaya ve daha önemlisi iletişim kurmaya çalışılmaktadır. Bunun yanı sıra reklamlarda kişileştirme yaklaşımı kullanmanın amacı, yalnızca tüketiciye ürünleri canlı varlıklar olarak düşündürmek değil, aynı zamanda tüketicinin ürüne olumlu bir tepki vermesini sağlamak, ürünleri daha sevimli ve güvenilir göstermektir. Bu araştırmada, retorik figürlerden biri olan kişileştirmenin grafik tasarım ve reklam tasarımında görsel açıdan kullanımının detaylı bir incelemesi yapılmıştır. Reklam tasarımlarında kullanılan görsel kişileştirme yaklaşımı örnekler üzerinde incelenmiş, bu yaklaşım ile oluşturulan reklam tasarımlarında grafik anlatım dili açısından kullanılan tasarım yöntemleri ve bunların anlam oluşumuna katkısı araştırılmıştır. İncelenen reklam tasarımlarında kişileştirmenin soyutlama, parça-bütün ilişkisi, modifikasyon, benzetme ve deformasyon gibi tasarım yöntemleri kullanılarak oluşturulduğu analiz edilmiştir. Sonuç olarak, kişileştirme yönteminin grafik tasarımda yaratıcı bir fikir ve görsel oluşturma açısından faydalanılabileceği ve grafik tasarım eğitiminde de kullanılarak öğrencilerin grafik üretim sürecine katkı sağlayabileceği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.