Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTALDE FİLM NOİR’İN İZİNİ SÜRMEK: “BOZKIR” VE “ÇEKİÇ VE GÜL: BİR BEHZAT Ç. HİKÂYESİ” DİZİLERİNDE KARA FİLM

Yıl 2024, , 709 - 728, 16.04.2024
https://doi.org/10.17755/esosder.1383989

Öz

Sinema güçlü sanatsal altyapısı, çok yönlü anlatı araçları ve birçok farklı sanat türünden beslenebilme potansiyeli nedeniyle çok katmanlı bir bağlama sahiptir. Bu durum sinemanın farklı ülkelerde farklı sinematik yapılar kazanmasını ve birçok alt janrın ya da üslubun meydana gelmesine olanak sağlamıştır. Bunlardan en önemlilerinden biri Film Noir yani Kara Film’dir. Kara Film sinema evrenine girdiğinden bu yana, gerek sinema anlatısına gerekse sinematografik oluşumlara büyük katkılarda bulunmuş, değişen çağın film trendlerine eklemlenmiş, alt türler, yan karakterler ve çok kültürlülükten beslenmiştir. Doğal olarak günümüzde dönüşen sinema ve film izleme deneyiminin uzantılarında dahi Kara Film’in izlerine rastlamak olasıdır. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı yakın dönem dijital mecralarda yayınlanan dizilerde Film Noir’in yansımalarını araştırmaktır. Dolayısıyla halen dijital mecralarda yayınlanmaya devam eden Bozkır ve Çekiç ve Gül: Behzat Ç. Hikâyesi isimli diziler kasti örneklem yöntemi ile belirlenmiş ve bu yapımlar sinematografi, mekân anlatı ve karakterler bağlamında analize tabi tutulmuştur. Sonuç olarak her iki dizinin değişen ve dönüşen sinema anlatılarına karşın halen Kara Film’e dair birçok özellik taşıdığı ve Film Noir’in dijitalde de kendine yer edinmeyi başardığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Block, B. A. (2008). The visual story: creating the visual structure of film, tv and digital media. London: Focal Press.
  • Ceylan Apaydın, Ş. (2023). Dijital yayın platformları ve değişim geçiren diziler: On Bin adım dizisi örneği. Akdeniz İletişim, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 40, 1-22. doi: 10.31123/akil.1144701
  • Cohen, M. (1993). The “homme fatal”, the phallic father, and the new man. Cultural Critique, 23, 111-136. Erişim adresi: https://www.scribd.com/document/126342990/M-Cohen-Homme-Fatal
  • Crowther, B. (1988). Film noir: reflections in a dark mirror. London: Virgin Books.
  • Çağıl, F. ve Masdar Kara, F. (2019). Dijital dönüşüm bağlamında Türkiye’de dizi sektörü ve geleceği. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1, 8-18. Erişim adresi: http://arts.artuklu.edu.tr/tr/pub/issue/45439/570181
  • Çizmeci Ümit, E. (2022). Televizyon izleyicisinin dijital platformlarla birlikte değişimi: izleyicinin sonu mu? Y. Küçükalkan (Ed.) içinde Dijital çağda sinema ve televizyon (s. 177-186) Çanakkale: Paradigma Akademi
  • Dewdney, A. ve Ride, P. (2013). The digital media handbook. London: Routledge.
  • Duncan, P. (2006). Film noir. Harpenden: Pocket Essentials.
  • Ebelebe, U. B. (2017). Reinventing nollywood: the impact of online funding and distribution on Nigerian cinema. Convergence. The International Journal of Research Into New Media Technologies, 25(3), 466-478. Doi: 10.1177/1354856517735792
  • Elmacı, T. (2017). Kara film anlatısı olarak Bir Zamanlar Anadolu’da otopsisi. Turkish Studies, 12(21), 265-286. doi: 10.7827/TurkishStudies.12246
  • Erbaş, E. D. (2018). Kara film türünün dijital oyuna etkisi bağlamında “May Payne” incelemesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Erol, E. (2018). Öldüren cazibenin teknolojik durağı, siber kadınsılık: Ghost in the Shell. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 77-100. doi: 10.32739/uskudarsbd.4.6.41
  • Fay, J. ve Nieland, J. (2014). Kara film. İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Fluck, W. (2001). Crime, guilt, and subjectivity in film noir. American Studies, 46(3), 379-408. Erişim adresi: https://www.jfki.fu-berlin.de/en/v/publications_fluck/2000/fluck_crime_guilt/Fluck_Crime_Guilt.pdf
  • Geray, H. (2003). İletişim ve teknoloji uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. Ankara: Ütopya Yayınları
  • Güngör, N. (2018). İletişim/kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitapevi
  • Keesey, D. (2008). Neo-noir filmler. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Kemp, P. (2014). Sinemanın tüm öyküsü. (1. Baskı). (Çev. E. Yılmaz ve N. Yılmaz). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Kula, E. (2018). Türkiye’de yeraltı film türünün oluşumu ve örnekleri. Isasor Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Sempozyumu Bildirileri Kitabı, 1-15.
  • Mayer, G. ve McDonnell, B. (2007). Encyclopedia of film noir. London: GreenwoodPress.
  • Meuel, D. (2015). The noir western: darkness on the range, 1943-1962. North Carolina: McFarland&Company, Inc. Pubishers.
  • Naremore, J. (2008). More than night: film noir in its contexts. Berkeley: University of California Press. Oduncu, P. ve Karaduman, S. (2021). Türkiye’deki senaristlerin bakış açısıyla değişen dizi sektörü üzerine bir araştırma. Akdeniz İletişim Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 36, 72-89. doi: 10.31123/akil.989010
  • Onat, E. S. (2023). Kara filmin evcimen kadını: Femme vitale. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2(1), 12 27. doi: 10.32955/neuissar/2023221608
  • Orr, C. (1997). Genre theory in the context of the noir and post-noir film. Film Criticism, 22(1), 21-37.
  • Önen, Z. (2018). Polisiye edebiyatta kadın dedektifler: Esra Türkekul’un Kapalıçarşı Cinayeti. Folklor/Edebiyat, 24(93), 139-150. doi: 10.22559/folkloredebiyat.2017.74
  • Öztürk, A. (2019). Sinemada klasik kara filmden (film noir) yeni kara filme (neo noir) geçiş: Dönüşü Olmayan Yol (Point Blank). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(94), 215-231. doi: 10.16992/ASOS.15117
  • Place, J. A. ve Peterson, L. S. (1974). Some visual motifs of Film noir. Film Comment, 10(1), 30-35. Erişim adresi: http://www.f.waseda.jp/norm/filmnoir/visualmotifs.pdf
  • Ryan, M. Ve Kellner, D. (1997). Politik kamera: Çağdaş Hollywood sinemasının ideolojisi ve politikası. İstanbul: Ayrıntı.
  • Scognamillo, G. (2003). Türk sinema tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Schmitz, M. (2020, Haziran). The fallen men of film noir. Erişim adresi: https://www.firstthings.com/article/2020/06/the-fallen-men-of-film-noir
  • Schrader, P. (1972). Notes on film noir. Film Comment, 8(1), 8-13. Erişim Adresi: https://www.literatureoftheamericas.com/wp-content/uploads/2015/03/Notes-on-Film-Noir.pdf
  • Spice, A. ve Hanson, H. (2013). A companion to film noir. New Jersey: Wiley-Blackwell.
  • Telotte, J. P. (1989). The voices in the dark. The narrative patterns of film noir. Chicago: University of Illinosis Press.
  • Telotte, J. P. (1990). The big clock of film noir. Film Criticism, 14(2), 1-11. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/44075843 Özdemir, S. T. (2011). Yeni kara filmler. Ankara: Nirengi Kitap.
  • Varmazi E. ve Erensoy, Ş. F. (2017). Chiaroscura alleys, psycholgical no-way-outsand urban space in classic film noir. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 27, 181-195. doi:10.16878/gsuilet.373256
  • Vidavkovic, Z. ve Zigo, I. R. (2023). Digital transformation of cinema in the 21st century and its impact. 104th International Scientific Conference on Economic and Social Development, Rio de Janerio
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yücel, Y. T. (2019). Türk sinemasında kara film ve film öykülerine etkisi. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 4(8), 45-62. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijar/issue/47918/601059

TRACING FILM NOIR IN DIGITAL: FILM NOIR IN THE SERIES NAMED “BOZKIR” AND “ÇEKİÇ VE GÜL: BİR BEHZAT Ç. HİKÂYESİ”

Yıl 2024, , 709 - 728, 16.04.2024
https://doi.org/10.17755/esosder.1383989

Öz

Abstract
Cinema has a multilayered context due to its strong artistic infrastructure, versatile narrative tools and the potential to feed on many different art forms. This situation has enabled cinema to acquire different cinematic structures in different countries and the emergence of many sub-genres or styles. One of the most important of these is Film Noir. Since its entry into the cinematic universe, Film Noir has made great contributions to both cinematic narrative and cinematographic formations, articulated with the film trends of the changing era, and fed on sub-genres, side characters and multiculturalism. Naturally, it is possible to find traces of Film Noir even in the extensions of today's transforming cinema and film watching experience. Accordingly, the aim of this study is to investigate the reflections of Film Noir in recent TV series broadcast on digital media. Therefore, the TV series Bozkır and Çekiç ve Gül: Behzat Ç. Hikâyesi, which are still airing on digital channels, were selected through a deliberate sampling method and these productions were analyzed in terms of cinematography, setting, narrative and characters. As a result, it has been observed that despite the changing and transforming cinematic narratives of both series, they still carry many features of Film Noir and that Film Noir has managed to find a place for itself in digital media.

Kaynakça

  • Block, B. A. (2008). The visual story: creating the visual structure of film, tv and digital media. London: Focal Press.
  • Ceylan Apaydın, Ş. (2023). Dijital yayın platformları ve değişim geçiren diziler: On Bin adım dizisi örneği. Akdeniz İletişim, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 40, 1-22. doi: 10.31123/akil.1144701
  • Cohen, M. (1993). The “homme fatal”, the phallic father, and the new man. Cultural Critique, 23, 111-136. Erişim adresi: https://www.scribd.com/document/126342990/M-Cohen-Homme-Fatal
  • Crowther, B. (1988). Film noir: reflections in a dark mirror. London: Virgin Books.
  • Çağıl, F. ve Masdar Kara, F. (2019). Dijital dönüşüm bağlamında Türkiye’de dizi sektörü ve geleceği. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1, 8-18. Erişim adresi: http://arts.artuklu.edu.tr/tr/pub/issue/45439/570181
  • Çizmeci Ümit, E. (2022). Televizyon izleyicisinin dijital platformlarla birlikte değişimi: izleyicinin sonu mu? Y. Küçükalkan (Ed.) içinde Dijital çağda sinema ve televizyon (s. 177-186) Çanakkale: Paradigma Akademi
  • Dewdney, A. ve Ride, P. (2013). The digital media handbook. London: Routledge.
  • Duncan, P. (2006). Film noir. Harpenden: Pocket Essentials.
  • Ebelebe, U. B. (2017). Reinventing nollywood: the impact of online funding and distribution on Nigerian cinema. Convergence. The International Journal of Research Into New Media Technologies, 25(3), 466-478. Doi: 10.1177/1354856517735792
  • Elmacı, T. (2017). Kara film anlatısı olarak Bir Zamanlar Anadolu’da otopsisi. Turkish Studies, 12(21), 265-286. doi: 10.7827/TurkishStudies.12246
  • Erbaş, E. D. (2018). Kara film türünün dijital oyuna etkisi bağlamında “May Payne” incelemesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Erol, E. (2018). Öldüren cazibenin teknolojik durağı, siber kadınsılık: Ghost in the Shell. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 77-100. doi: 10.32739/uskudarsbd.4.6.41
  • Fay, J. ve Nieland, J. (2014). Kara film. İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Fluck, W. (2001). Crime, guilt, and subjectivity in film noir. American Studies, 46(3), 379-408. Erişim adresi: https://www.jfki.fu-berlin.de/en/v/publications_fluck/2000/fluck_crime_guilt/Fluck_Crime_Guilt.pdf
  • Geray, H. (2003). İletişim ve teknoloji uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. Ankara: Ütopya Yayınları
  • Güngör, N. (2018). İletişim/kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitapevi
  • Keesey, D. (2008). Neo-noir filmler. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Kemp, P. (2014). Sinemanın tüm öyküsü. (1. Baskı). (Çev. E. Yılmaz ve N. Yılmaz). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Kula, E. (2018). Türkiye’de yeraltı film türünün oluşumu ve örnekleri. Isasor Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Sempozyumu Bildirileri Kitabı, 1-15.
  • Mayer, G. ve McDonnell, B. (2007). Encyclopedia of film noir. London: GreenwoodPress.
  • Meuel, D. (2015). The noir western: darkness on the range, 1943-1962. North Carolina: McFarland&Company, Inc. Pubishers.
  • Naremore, J. (2008). More than night: film noir in its contexts. Berkeley: University of California Press. Oduncu, P. ve Karaduman, S. (2021). Türkiye’deki senaristlerin bakış açısıyla değişen dizi sektörü üzerine bir araştırma. Akdeniz İletişim Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 36, 72-89. doi: 10.31123/akil.989010
  • Onat, E. S. (2023). Kara filmin evcimen kadını: Femme vitale. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2(1), 12 27. doi: 10.32955/neuissar/2023221608
  • Orr, C. (1997). Genre theory in the context of the noir and post-noir film. Film Criticism, 22(1), 21-37.
  • Önen, Z. (2018). Polisiye edebiyatta kadın dedektifler: Esra Türkekul’un Kapalıçarşı Cinayeti. Folklor/Edebiyat, 24(93), 139-150. doi: 10.22559/folkloredebiyat.2017.74
  • Öztürk, A. (2019). Sinemada klasik kara filmden (film noir) yeni kara filme (neo noir) geçiş: Dönüşü Olmayan Yol (Point Blank). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(94), 215-231. doi: 10.16992/ASOS.15117
  • Place, J. A. ve Peterson, L. S. (1974). Some visual motifs of Film noir. Film Comment, 10(1), 30-35. Erişim adresi: http://www.f.waseda.jp/norm/filmnoir/visualmotifs.pdf
  • Ryan, M. Ve Kellner, D. (1997). Politik kamera: Çağdaş Hollywood sinemasının ideolojisi ve politikası. İstanbul: Ayrıntı.
  • Scognamillo, G. (2003). Türk sinema tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Schmitz, M. (2020, Haziran). The fallen men of film noir. Erişim adresi: https://www.firstthings.com/article/2020/06/the-fallen-men-of-film-noir
  • Schrader, P. (1972). Notes on film noir. Film Comment, 8(1), 8-13. Erişim Adresi: https://www.literatureoftheamericas.com/wp-content/uploads/2015/03/Notes-on-Film-Noir.pdf
  • Spice, A. ve Hanson, H. (2013). A companion to film noir. New Jersey: Wiley-Blackwell.
  • Telotte, J. P. (1989). The voices in the dark. The narrative patterns of film noir. Chicago: University of Illinosis Press.
  • Telotte, J. P. (1990). The big clock of film noir. Film Criticism, 14(2), 1-11. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/44075843 Özdemir, S. T. (2011). Yeni kara filmler. Ankara: Nirengi Kitap.
  • Varmazi E. ve Erensoy, Ş. F. (2017). Chiaroscura alleys, psycholgical no-way-outsand urban space in classic film noir. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 27, 181-195. doi:10.16878/gsuilet.373256
  • Vidavkovic, Z. ve Zigo, I. R. (2023). Digital transformation of cinema in the 21st century and its impact. 104th International Scientific Conference on Economic and Social Development, Rio de Janerio
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yücel, Y. T. (2019). Türk sinemasında kara film ve film öykülerine etkisi. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 4(8), 45-62. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijar/issue/47918/601059
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekran ve Dijital Medya (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Özer Özkantar 0000-0001-9364-5606

Erken Görünüm Tarihi 26 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2023
Kabul Tarihi 16 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Özkantar, M. Ö. (2024). DİJİTALDE FİLM NOİR’İN İZİNİ SÜRMEK: “BOZKIR” VE “ÇEKİÇ VE GÜL: BİR BEHZAT Ç. HİKÂYESİ” DİZİLERİNDE KARA FİLM. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 23(90), 709-728. https://doi.org/10.17755/esosder.1383989

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.