Bu
araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin olumlu
psikolojik sermaye algılarının, iş doyumu ve örgütsel bağlılık düzeyleri
üzerindeki etkisini belirlemektir. Betimsel nitelikte ve ilişkisel tarama
modelindeki bu araştırmanın örneklemini, 2012–2013 eğitim-öğretim yılında
Diyarbakır il merkezindeki resmi ve özel ilköğretim okullarında görev yapan 900
öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmada
veri toplama araçları olarak Luthans, Youssef ve Avolio, (2007) tarafından
geliştirilen “Psikolojik Sermaye Ölçeği”; Weiss, Dawis, Lofquist ve England,
(1967) tarafından geliştirilen Minnesota İş Doyum Ölçeği ve Üstüner (2009)
tarafından geliştirilen “Öğretmenler için Örgütsel Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır.
Elde edilen verileri analiz etmek amacıyla SPSS paket programı ile parametrik
ve non-parametrik testler uygulanmış, AMOS programı ile model oluşturulmuş ve
böylece öğretmenlerin psikolojik sermaye algılarının, iş doyumları ve örgütsel
bağlılıkları üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma bulguları
incelendiğinde, öğretmenlerin psikolojik sermaye algılarının “yüksek” düzeyde,
iş doyumları ve örgütsel bağlılıklarının ise “orta” düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi aracılığı ile yapılan analiz
sonuçlarına göre, öğretmenlerin psikolojik sermaye algılarının, iş doyumu ve
örgütsel bağlılık düzeylerini pozitif yönde etkilediği ve anlamlı bir şekilde
yordadığı; ayrıca aracılık testi sonuçlarına göre iş doyumunun, psikolojik
sermaye ile örgütsel bağlılık arasında aracılık etkisinin olduğu tespit
edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.