Bu araştırmanın
amacı psikodrama grup yaşantısının Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans
4. Sınıf öğrencilerinin öz-duyarlık düzeylerine etkisini ve bu yaşantıya
ilişkin öğrenci kazanımlarını belirlemektir. Araştırma, 2016-2017 öğretim yılı
bahar döneminde bir devlet üniversitesinde,
Rehberlik ve Psikolojik Danışma lisans programında seçmeli ders olarak
yer alan “Psikodrama” dersi kapsamında yürütülmüştür. Psikodrama grup yaşantısı
her hafta üç ders saati olarak toplam 8 hafta sürmüştür. Kontrol grubuna ise
herhangi bir işlem uygulanmamıştır. Bu araştırma, nitel ve nicel yöntemlerin
birlikte kullanıldığı karma desen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya ait
nicel ve nitel veriler ayrı ayrı değerlendirmeye alınmıştır. Deney ve kontrol
grubundan öz-duyarlık ölçeği ile toplanan nicel veriler non-parametrik
testlerden Mann-Whitney-U Testi ile Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile
değerlendirilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise, deney grubundaki
öğrencilerin teslim ettiği değerlendirme raporlarından elde edilmiş ve içerik
analizi ile incelenmiştir. Nicel bulgular incelendiğinde, psikodrama grup
yaşantısının öğrencilerin toplam öz-duyarlık düzeylerini ve özduyarlığın
pozitif alt boyutları olan özsevecenlik, paylaşımların bilincinde olma,
bilinçlilik düzeylerini anlamlı olarak arttırdığı ve öz-duyarlığın negatif alt
boyutları olan özyargılama, izolasyon ve aşırı özdeşleşme düzeylerini anlamlı
olarak azalttığı görülmektedir. Nitel bulgular incelendiğinde ise, öğrencilerin
psikodrama sürecinden hem kişisel hem de mesleki kazanımlar edindikleri
görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.