Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK NİNNİLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2018, , 594 - 602, 15.04.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.337879

Öz

Bu araştırmanın amacı; içerisinde toplam
1650 ninni bulunduran  “Türk Ninnileri”
adlı kitapta yer alan ninnilerde, MEM’in Okul Öncesi Değerler Eğitimi
Yönergesi’nde yer alan değerlerden hangi değerlerin yer aldığı ve bu değerlerin
hangi sıklıkla kullanıldığını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda kitapta yer
alan toplam 1650 ninni, okul öncesi eğitimde kazandırılması amaçlanan 8 değere
göre incelenmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Veriler, doküman incelemesi yoluyla incelenmiş olup; içerik analizi yolu ile çözümlenmiştir.
Ayrıca frekans analizi yoluyla da hangi değere ne kadar yer verildiği saptanmış,
bulgulara tablo halinde yer verilmiştir. Sonuç olarak, incelenen ninnilerde 492
kez değer vurgusunun yapıldığı ve en fazla sorumluluk ve çalışkanlık değerine atıfta
bulunan örneklere rastlanmıştır. Sorumluluk ve çalışkanlık değerini,
vatanseverlik, kardeşlik ve birlikte yaşama kültürü, vefa, nezaket ve görgü
kuralları, cömertlik ve kanaatkarlık ve liyakat ve sadakat değerleri takip
etmiştir. “Türk Ninnileri” kitabında vurgulanan sorumluluk ve çalışkanlık,
vatanseverlik, kardeşlik ve birlikte yaşama kültürü ve nezaket ve görgü
kuralları değerlerinde yapılan vurguların, toplam değer vurgularının yaklaşık
%91’ ini oluşturduğu görülmüştür. Diğer değerlere yapılan vurguya kıyasla
bakıldığında bu dört değer vurgusuyla diğer değerlerin vurgusu arasında oldukça
fark bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Aydın, M. Z. ve Gürler, Ş. A. (2012). Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aydın, M. (2003). Gençliğin değer algısı: Konya örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 121-144.
  • Coşkun, N. Ç. (2013). Türk ninnilerine işlevsel yaklaşım, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(4),499-513.
  • Çifçi, T. (2016). Geographical Concepts in Turkish Lullabys. Universal Journal of Educational Research, 4(4), 886-894.
  • Demircioğlu, İ. H. ve Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(15), 69-88.
  • Demir, N. ve Oflaz, G. (2010). Okul öncesi dönemde ninniler ile matematik öğretimi. Journal of World of Turks, 2(1), 351-361.
  • Demir, N. (2008). Avrupa’da yaşayan 0-6 yaş grubu Türk çocuklarına Türkçe ve Türk kültürünün öğretilmesinde kullanılabilecek bir materyal: “Türk ninnileri”. The Journal of International Social Research, 1(5).Volume 1, Issue:5, s.224-240.
  • Deveci, H. ve Selanik, A. Y. (2009). İlköğretim öğrencilerinin günlüklerine göre günlük yaşamda değerler. Journal of International Social Research, 2(6), 167-181.
  • Erkan, S. ve Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 94-106.
  • Ediger, M. (1998). Trends and issues in teaching elementary school social studies. College Student Journal, 32, 347-363.
  • Gelişli, Y. ve Yazıcı, E. (2012). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:29. 85-93.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman, M. Y. (2008). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Güneş, F. (2010). Ninnilerin Çocukların Dil Ve Zihinsel Gelişimine Etkisi. Journal of World of Turks, 2(3), 27-38.
  • Maslovaty, N. (2003). The Placement of Moral Contents: Priorities and Structures of the Belief System of Teachers and High School Students. Educational research and evaluation, 9(1), 109-134.
  • Meer, F. (1999). The Global Crisis—A Crisis of Values and the Domination of the Weak by the Strong. Journal of Human Values, 5(1), 65-74.
  • Meydan, H. (2014). Okulda Değerler Eğitiminin Yeri ve Değerler Eğitimi Yaklaşımları Üzerine Bir Değerlendirme. An Evaluation on the Role of Values Education in School and Values Education Approaches. BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 93-10.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217-239
  • Revell, L. (2002). Children's responses to character education. Educational studies, 28(4), 421-431.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values?. Journal of social issues, 50(4), 19-45.
  • Sönmez, H. (2011). Reşat Ekrem Koçu'nun çocuklar için yazdığı eserlerde değer eğitimi ve Türkçe (Master's thesis, İnönü Üniversitesi).
  • Tut, E. ve Kıroğlu, K. (2017). TRT'nin popüler çocuk şarkıları yarışması'nda finale kalan eserlerin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Journal of International Social Research, 10(48).
  • Türk Dil Kurumu, Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr. (10.03.2015).
  • Yalar, T. ve Yelken, T. Y. (2011). Değerler eğitiminin iyileştirilmesi ile ilgili öğretmen görüşlerinin belirlenmesi ve bir program modülü örneğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 79-98.
  • Yaman, H. ve Çolak, S. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Değerler. Journal of Values Education, 18(7), 107-120.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Kanak

Mustafa Önder

Çağrı Subaşı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Kanak, M., Önder, M., & Subaşı, Ç. (2018). TÜRK NİNNİLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 594-602. https://doi.org/10.17755/esosder.337879

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.