Lastik
otomotiv endüstrisi için vazgeçilmez bir girdi kalemi olup birçok kullanıcıya
bu sayede ulaşmaktadır. Otomotiv endüstrisi için olan önemi, geniş kitlelere
ulaşan bir sektör olması, elde edilen nicel verilerin yorumlanıp perakende noktalarının
büyüklüğünün katılımcı özelliği ve firma niteliği boyutunda analiz yapılması ve
katılımcıların dağıtım kanallarından olan beklenti düzeylerini ölçüp hem lastik
perakende noktalarına hem de dağıtıcılarına gelecekteki sektör planlarına katkı
sağlayacak olması araştırmayı önemli kılmıştır.
Araştırma
katılımcı özelliklerini, firma niteliklerini belirlemek ve bunları hem
çalışılan firma hem de dağıtıcı büyüklüğünü belirleyen değişken boyutlarında analiz
etmek ve perakende noktalarının dağıtıcılarına verdikleri önemlilik boyutlarına
dair ölçümlemeler yapmayı amaçlamıştır. Belirtilen amaçlar doğrultusunda Konya
bölgesinde faaliyet gösteren 137 firmadan 114’ü ile 01Eylül–20 Ekim 2016
tarihleri arasında yüz yüze görüşülerek, anket çalışması ile veriler toplanmış
ve uygulamalı nicel bir araştırma yapılmıştır. Konya bölgesinde ve bu bölgedeki
lastik perakende noktaları üzerinde yapılmış olmasını araştırmanın
sınırlılıkları oluşturmuştur.
Katılımcı
demografik özelliklerinden eğitim durumu, çalıştıkları firmanın büyüklüğünü
belirleyen çalışan sayısına göre anlamlı farklık göstermiş olduğu, merkezi
eğilim istatistik analizine göre dağıtım kanalı boyutunda finans, teknik ve
ürün en fazla önemsenen olurken, reklam, sipariş ve sevkiyat en az önemsenen
boyutları oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Lastik perakende firma
işletmecilerine bir takım eğitim programlarına dahil olmalı ve dağıtıcıları
finans teknik ve ürün boyutunda onları desteklemelerinin gerekli olduğu
görülmüştür.
Distribution channels are critically vital for
retailers in order to provide continuity of supply chains and products demanded.
The purpose of this study is to determine the expectations of the companies on
distribution channels and to analyze the variables that have impact on the size
of the company in terms of company qualification and demographic dimension of
participant. The staff of 114 retail tire companies, among of 137, were
interviewed face-to-face, which were located in Konya during September 01-
October 20, 2016. The required data was collected by using the questionnaire
method during this interview. The limitation of this study can be said that the
data was obtained only companies located in Konya region. As a result of study,
among factors that could affect the distribution channel subject, it was
observed that finance, technique, product are the most important factors whereas
the firm, advertisement, order and shipment are the least important factors.
Product quality at product factor, ease of payment at finance factor, on-time
delivery at shipment factor, quick response for the stock inquiries at order
factor, compliance for the warranty terms at technique factor, ad support at
advertisement factor and lastly commitments that were realized at company
factor were the most important aspects considered by participants. There was a significant relationship between
the educational status of the participants and the number of employees of the
company. This study is important, as results of the study would contribute to
the future plans of both retail and distribution channels.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.