Planlanan bu araştırmada genel amaç; okullarda,
öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin birbirlerinde algıladıkları ego durumları
ile birbirlerinde bekledikleri ego durumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma
ilişkisel tarama modeline göre hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul
İli Anadolu Yakası’nda yer alan Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ilköğretim
ve liselerinde görev yapan okul müdürleri, okul müdür yardımcıları ve
öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışma grubunu 2007-2008 Eğitim Öğretim yılında
görev yapmakta olan 205’ i kadın, 55’i erkek öğretmen olmak üzere toplam 260
öğretmen ve 35’i kadın ve 40’ ı erkek toplam 75 yönetici oluşturmaktadır.
Araştırma bulgularına göre; ego durumlarına ilişkin olarak, öğretmenlerin gerek
halihazırda gözlemledikleri gerekse bekledikleri okul müdürü
değerlendirmelerinde, cinsiyet değişkeninin, Beklenen Müdür DÇ (Doğal Çocuk)
ego durumu dışında farklılık yaratan bir değişken olmadığı görülmüştür. Aynı
durum, okul müdür yardımcılarını değerlendirmede de söz konusudur.
Öğretmenlerin, gözlemlenen okul müdürünü değerlendirmelerinde, görev yaptıkları
okul türünün, farklılık yaratan bir değişken olmadığı, ancak Beklenen Müdür ve
yardımcılarını değerlendirmede, Eleştirel Ebeveyn, Yetişkin ve Doğal Çocuk ego
durumları bakımından anlamlı farklılık yaratan bir değişken olduğu görülmüştür.
Öğretmenlerin gerek gözlemlenen gerekse beklenen okul müdür yardımcılarını
değerlendirmelerinde ise, okul türünün anlamlı farklılıklar yaratan bir
değişken olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin görev yaptıkları okul
türünün, öğretmenleri ego duruma yönelik değerlendirmede anlamlı farklılıklar
ortaya koyan bir değişken olduğu görülmüştür.
SUMMARY
The main objective
of this study is to examine the differences between the perceptions of private
primary and high school administrators and teachers on the ego states perceived
and expected in each other.
In this study,
correlational survey method is used.
The population of
this study consists of school principals, vice principals and teachers working
at private primary and high schools attached to the National Education Ministry
on the Anatolian side in İstanbul. The sample group consists of 260 teachers,
205 of whom are female and 55 of whom are male, and 75 administrators, 35 of
whom are female and 40 of whom are male.
According to the findings of study; the sex variable is
not differentiating in teachers’ evaluations of the either perceived or
idealized principal, except in the “natural child” ego state of the ideal
principal. The same is valid for the evaluation of the vice principals.
The school type
variable is not differentiating in teachers’ evaluations of the perceived
principal. However, in teachers’ evaluations of the ideal principals and vice
principals it is a differentiating variable in the “criticizing parents”,
“adult”, and “natural child” ego states.
The school type
variable is differentiating in teachers’ evaluations of both the perceived and
the ideal principals and vice principals.
The school type
variable is differentiating in administrators’ evaluations of the teachers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.