Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL AĞLAR VE MODERN İNSANIN YALNIZLAŞMASI: COCA-COLA REKLAM ÖRNEĞİ

Yıl 2019, , 929 - 942, 01.04.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.486718

Öz

İnternetin ağlar oluşturarak hayatımızın
içine girmesi ve son on yıldır milyarlarca kişi tarafından kullanılması,
internet ile mobil iletişimin yakınsamasının bir sonucudur. Her teknoloji,
toplumların üzerinde toplumsal ve sosyal açıdan dönüşümler ve değişimler
sağlamaktadır. Özellikle iletişim teknolojileri ile beraber, toplumların
alışkanlıklarından,  yıllardır süregelen
kültürlerine, yapılarına, iş yaşamlarına kadar değişimler oluşmaktadır.
Modernleşen bireyler geleneksel iletişim biçimlerinden ziyade, parmak
dokunuşlarıyla dünya çapında birçok kullanıcıya erişme imkânı sağlayan bir ağ
iletişimini tercih etmektedirler. Her türlü iletişimin bu ağlar üzerinden
yapılması, dijital ağların çok fazla tercih edilmesi yeni bir sosyalleşme
süreci olarak görülmeye başlanmıştır. Modernliğin getirmiş olduğu bu dönüşüm,
geçmiş zamanlarda olan dönüşümlerden çok daha etkili olmuş, sadece “dijital
yerliler” olarak anılan bu çağın içine doğmuş gençler değil onlardan daha eski
jenerasyonlar bile bu değişime ayak uydurmuşlardır. Yaşı ne olursa olsun modern
çağda yaşayan her insan kendini yenilemesini zorunlu hale getiren teknoloji ve
internet geleneksel toplumsal düzenin ortadan kaybolmasına, yeni bir
sosyalleşme sürecinin başlamasına neden olmuştur. Bu süreçle beraber, kişilerin
ilişkileri, yaşama biçimleri, iletişimleri farklı bir boyut kazanmıştır.
Bireylerin, diğer insanlarla kurdukları iletişim, teknolojiyle aracılanmış bir
iletişim biçimine dönüşmüş, zaman ve mekan kavramı ortadan kalkmıştır. Bu anlık
iletişim beraberinde beden dili (jest, mimik) içermeyen, sanal davranış ve
sanal duygular içeren bir süreci kapsamaktadır. Bu bağlamda, sanal ortam
üzerinde oluşturulan iletişim, kişileri yalnızlaşma sürecine götürmektedir.
Dijital ağlar “   manuel” toplumları
doğurmuş olup insanların bir araya gelememesine neden olmuştur. Bir araya gelen
kişilerin ise belli bir süre sonra arkadaşları ile aynı ortamdayken “sanal”
ortamlarına dönmeyi tercih ettikleri gözlenmektedir. Bu çalışma ile
toplulukların içinde yaşayan “yalnız” kişilerin sosyal ağlar aracılığıyla
sosyalleşme çabalarına ve teknoloji sayesinde modernleşen fakat bir o kadar
yabancılaşmış topluma Coca Cola’nın “Sosyal Medya” temalı reklam filmi
penceresinden eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşılacaktır.

Kaynakça

  • Avcı, A. (2017). “Her Zaman Çevrimiçi”Olmak, Epôke Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Bayraktutan, F. (2005). Aile içi İlişkiler Açısından İnternet Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Istanbul Üniversitesi, Istanbul.
  • Bookchin, M. (1996). Ekolojik Bir Topluma Doğru. Istanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Cabral, J. (2011). “Is Generation Y Addicted to Social Media?”, The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, Vol:2, No:1.Cornejo, R. Tentori, M., Favela, J. (2013). “Enriching in-person encounters through social media: A study on family connectedness for the elderly.” Human Computer Studies, Vol. 71.
  • Çakır, M. (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. Ütopya Yayınevi: Ankara.
  • Çakır, M. (2013). Medya ve Modernlik. Parşömen Yayıncılık: Istanbul.
  • Çizmeci, E. (2015). Yeni Medya ve Serbest Zaman. İletişim Çalışmaları, Istanbul: Derin Yayınları.
  • Davutoğlu, A. (1995). “Derinliğini Kaybeden İletişim” İzlenim Dergisi, Sayı:30.
  • Eldeniz, L. (2010). “İkinci Medya Çağında Etkileşimin Rolü ve Web 2.0”, İkinci Medya Çağında İnternet, 2010.
  • Ellison, D. (2012). Sociality Through Social Network Sites. The Oxford Hnadbook of Internet Studies, Oxford: Oxford University Press.
  • Giddens, Anthony. Modernliğin Sonuçları, Çev. Ersin Kuşdil. Istanbul: Ayrıntı Yayınları, 2012
  • Giddens, A; Pierson, C. (2001). Modernliği Anlamlandırmak, Çev. Serhat Uyurkulak ve Murat Sağlam. Istanbul: Alfa Kitabevi. Günay, M. (2008). “Yalnızlık ve Birliktelik Arasında İnsan İlişkileri” Aratos Dergisi, 2008 http://docplayer.biz.tr/61082881-Yalnizlik-ve-birliktelik-arasinda-insan-iliskileri-1-yrd-doc-dr-mustafa-gunay.html Harvey, D. (1999). Postmodernliğin Durumu. Metis Yayınları, İstanbul
  • Kart, E. (2014). “Boş Zamanın Çoklu Tüketim Mekanı Olarak İnternet ve Yeni Yaşam Tarzlarının İnşası”. Global Media Journal.
  • Kaya. A. (2013). “Sosyal Paylaşım Ağlarının Kişilerarası İletişim Sürecine Etkisi bağlamında Facebook”, Sosyal Medya Araştırmaları 1: Sosyalleşen Birey İçinde, Metis Yayınları, Istanbul.
  • Kuşay, Y. (2010). “Sosyal Medyanın Gücü ve Uygulama Örnekleri”, İkinci Medya Çağında İnternet,
  • Küçüksaraç, B. (2013). Prosumer Kadınlar ve Kendin Yap Bloglarında Üretim ve Tüketim Pratikleri, Yeni Medya Araştırmaları: Kavramlar, Uygulamalar, Araştırmaları Literatürk Academia: Istanbul.
  • Livingstone, S. (2010). “From Family Television to Bedroom Culture: Young People’s Media At Home Originally published in Devereux, Eoin, (ed.) Media studies: key issues and debates. London, Sage Publications, 2010.
  • Lou, L. L. (2009). “Loneliness, Friendship, and Self-Esteem: First-Year College Students’ Experiences of Using Facebook”, (Unpublished Doctoral Thesis), University at Albany, State University of New York.
  • Pelling, E. L., ve White, K. M. (2009). “The theory o Planned Behaviour Applied to Young People’s Use of Social Networking Web Sites”, Cyberpsychology&Behaviour.
  • Peplau, L. A., Perlman, D. (1982). “Perspectives on Loneliness”, Loneliness: A Sourcebook of Current Theory, Research and Theraphy, New York: Wiley.
  • Torlak, Ö. ve Ay, U. (2014). “Facebook’ta Bulunma Amacı ve Facebook Reklamlarına Duyulan İlgi Arasındaki İlişki”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Eskişehir.
  • Tutar, Hasan. (2007). “Katı Olan Her İş Sanallaşıyor veya İşgörenin Artan Yalnızlığı Üzerine: Kuramsal Bir Yaklaşım”, İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt:9, Sayı:2.
  • Turkle, S. (2010). Alone Together. Basic Books: New York.
  • Özkan, G. Ş. (2014). “Ağ Tabanlı Sahnede Benliğin Sunumu: İdealize Edilmiş Duygular” Yeni Medya Araştırmaları: Kavramlar, Uygulamalar, Araştırmalar, Literatürk Academia: Istanbul.
  • Wallsten, S. What Are We Not Doing When We Are Online. National Bureau of Economic Research Working Paper Series. http://www.nber.org/papers/w19549.pdf?new_window=1
  • Weiss, R. S. (1987). “Reflections on the Present State of Loneliness Research”, Journal of Social Behaviour&Personality.
  • Yengin, Deniz. (2012). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. Derin Yayınları: Istanbul.
  • http://scholar.google.com.tr/scholar_urlurl=http%3A%2F%2Fwww.academia.edu%2Fdownload%2F31332059%2FDIJITAL_DUNYADA_ZAMAN_yedek2.docx&hl=tr&sa=T&ei=XBzCWraIJpKImgHc4KZg&scisig=AAGBfm0dJ6NrecrBaxXWc68AayY0Pnfvhg&nossl=1&ws=1600x752 (23.03.2018).
  • http://www.calismatoplum.org/sayi17/yilmaz.pdf (20.03.2018)
  • http://www.comscore.com (01.04.2018)
  • https://scholar.google.com.tr/scholar?hl=tr&as_sdt=0%2C5&q=nuray+mercan+dijital+d%C3%BCnya+&btnG= (05.04.2018)
  • http://www.bilgiyonetimi.org.cm/pages/mkl_gos.php?nt=426 (10.04.2018)
  • (http://www.arem.gov.tr/yayin/internet_ve.pdf) (13.04.2018)
  • (http://optimiseblog.co.uk/a-2013-social-media-report/) (13.04.2018)
  • (https://www.youtube.com/watch?v=RiUNAjaeAFc) (15.04.2018)
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer), Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Sezerer Albayrak 0000-0002-2195-0772

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Sezerer Albayrak, E. (2019). SOSYAL AĞLAR VE MODERN İNSANIN YALNIZLAŞMASI: COCA-COLA REKLAM ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(70), 929-942. https://doi.org/10.17755/esosder.486718

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.