In a formal letter dated 05.16.2012 of the Ministry of National Education, taking into account the operating conditions of teacher’s lodges according to their capacities and ratio of usage, revenues and profit-loss situation, number of personnel, and their physical conditions, it was stated that the teacher’s lodgeswith lack of profit would be shut down. As of the date of this research, there have been 168 teacher guesthouses, 491 teacher’s lodgeswith evening art schools and 88 teacher clubhouses giving service within the Ministry of National Education. There are 22 teacher’s lodgesin Istanbul, where this research was carried out. The purpose of this study is to examine to what degree teachers in the province of Istanbul make use of the teacher’s lodgesand what their perceptions are of these lodges. Survey method was used and data was collected in 3 districts selected with purposive sampling method. Data was collected in the months of November and December, 2012. The results show that teachers in these school districts do not use teacher guesthouses a lot, they are not satisfied with the quality of service, and they suggest that teacher’s lodges should be as privileged as the Army lodges and police lodges. The results also identified the need for lodges that are physically and socially improved.
Milli Eğitim Bakanlığının 16.05.2012 tarihli yazısı ile Öğretmenevlerinin kapasiteleri ve kullanım oranları, kar-zarar durumları, kadrolu personel sayıları ve fiziki durumları göz önünde bulundurularak işletme yetersizliği bulunan öğretmenevlerinin kapatılacağı belirtilmiştir. Araştırmanın yapıldığı tarih itibari ile Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde hizmet veren 168 öğretmenevi, 491 öğretmenevi ve akşam sanat okulu ile 88 öğretmen lokali bulunmaktadır. Çalışma yapılan İstanbul ilinde ise 22 öğretmenevi bulunmaktadır. Bu araştırmada, İstanbul ilinden amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 3 ilçeden 100 öğretmenle tarama yoluyla veri toplanarak, öğretmenevleri ile ilgili görüşleri incelenmiştir. Veriler, 2012 Kasım ve Aralık aylarında toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin öğretmenevlerinden yeterince yararlanmadıkları, öğretmenevlerinin hizmet kalitesinden yeterince memnun olmadıkları, öğretmenevlerinin polisevleri ve orduevlerinde olduğu gibi imtiyazlı işletmeler olarak görülmeleri istendiği ve fiziki ve sosyal yönleri geliştirilmiş öğretmenevlerine ihtiyaç duyulduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: öğretmenevi; sosyal tesisler; hizmet kalitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Kasım 2014 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.