The aim of this research is to determine the psychology consulting self-efficacy beliefs of 1st and 4th grade students who study at psychological counseling and guidance program. The study group consists of 293 students who study at the Faculties of Education in Eskişehir Osmangazi University, Anatolia and Gazi University in the 2012-2013 academic years. Psychological Counseling Self-Efficacy Scale (Lent and et. All, 2003) and School Counseling Efficacy Scale (Yiyit, 2001) was used to determine the students' psychology consulting self-efficacy beliefs. T-test was applied to specify whether students’ psychology consulting self-efficacy beliefs show a significant difference according to their class level. It has been also examined whether the psychology consulting self-efficacy beliefs of the students who study at the 1st and 4th grade students at psychological counseling and guidance program change according to their gender. Male students’ efficacy beliefs related to psychological counseling with clients is higher than female students in the 1st class. There was no significant difference in 4th grade students’ psychology consulting self-efficacy beliefs in terms of gender. Moreover, it has been concluded that the aid skills, managing session and working with though clients self-efficacy beliefs of 4th grade students were higher than the 1st graders.
Self-Efficacy Self-efficacy expectation psychological Counselor
Bu araştırmada, rehberlik ve psikolojik danışmanlık programı 1. sınıf öğrencileriyle 4. sınıf öğrencilerinin psikolojik danışma öz-yeterlik inançları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir Osmangazi, Anadolu ve Gazi Üniversitesinin Eğitim Fakültelerinde, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören toplam 293 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin psikolojik danışma öz-yeterlik inançlarını belirlemek için Psikolojik Danışma Öz-Yeterlik Ölçeği (Lent ve Ark., 2003) ve Okul Psikolojik Danışmanlığı Yetkinlik Beklentisi Ölçeği (Yiyit, 2001) kullanılmıştır. Öğrencilerin sahip olduğu psikolojik danışma öz-yeterlik inançlarının sınıf düzeyine göre anlamlı farklılaşma oluşturup oluşturmadığı t-testi yapılarak belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada rehberlik ve psikolojik danışmanlık programında eğitim alan hem 1. sınıf hem de 4. sınıf öğrencilerinin psikolojik danışma öz-yeterlik inançlarının cinsiyetlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmıştır. 1. sınıfta eğitim alan erkek öğrencilerin zor danışanlarla psikolojik danışma yapmaya ilişkin yeterlik inançları kız öğrencilere göre daha yüksek çıkarken 4. sınıf öğrencilerinde cinsiyet açısından anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı saptanmıştır. Ayrıca bu araştırmada 4. sınıfta okuyan öğrencilerin yardım becerileri, oturum yönetme ve zor danışanlarla çalışma öz-yeterlik inançlarının 1. sınıf öğrencilerine göre anlamlı şekilde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Öz-yeterlik, Yetkinlik Beklentisi, Psikolojik Danışman
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Kasım 2014 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.