Sanat ve Tasarım arasındaki güçlü bağların oluşmasında özellikle 20 Yüzyıl’ın ilk çeyreğinde Avant-Garde sanat akımlarının bazı sanatçıları, bizzat dönemin tasarım sürecinin içinde olması sebebiyle önemli rol oynamışlardır. Bu araştırmada gerçeküstü sanat akımının en önemli ve bilinen temsilcilerinden Salvador Dali’nin eserleri analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, Dali’nin eserleri ile günümüz grafik tasarımcısı Polanyalı Francis Storowski’nin çalışmaları arasındaki benzerlikler ve farklılıklar ortaya konulmuştur. Bu araştırmada, Dali’nin eserlerinin grafik tasarımın önemli ögesi olan afiş çalışmalarıyla nasıl ilişkilendirildiği Storowski’nin illüstrasyon ağırlıklı afiş örnekleriyle karşılaştırılmış.
Araştırmadaki karşılaştırmada elde edilen bulgulara göre, Dali’nin çalışmalarında görülen ölüm, korku, pesimizm ve izolasyon, Birinci Dünya Savaşı ile İspanyol iç savaşının ortaya çıkarmış olduğu sonuçlardır. Diğer taraftan Storowski’nin afiş çalışmalarında ise şiddete ve deformasyona uğramış figürlerin bir gece kabusunu andırması, sanatçının ülkesinin güçlü bir başka ülke tarafından işgal edilmesiyle ilişkilendirebilir. Her iki sanatçının çalışmalarındaki benzer anlatımları, bulundukları dönemin negatif bir sonucu olarak algılamak mümkündür.
Araştırmanın karşılaştırmalı metodolojisinden elde edilen bulguların, sanat ve tasarım alanlarında akademik araştırmalar yapan sanatçı, grafik tasarımcı, öğrenci, akademisyen ve sanatseverler için önemli tespitleri ortaya koyduğu söylenebilir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 57 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.