Uygulamalı
davranış analizi (UDA) ilkeleri temelinde geliştirilmiş olan erken yoğun
davranışsal eğitim (EYDE), OSB tanılı bireylerin eğitimlerinde kullanılan
bilimsel dayanaklı bir uygulamadır. EYDE, koordinatör, danışman ve
eğitmenlerden oluşan bir ekip tarafından yürütülmektedir. Eğitmenler doğrudan
eğitimi sunan herhangi bir alanda lisans mezunu ya da yarı-uzman (meslek lisesi
mezunu, vb.) kişilerdir. EYDE
programlarındaki önemli rolleri bağlamında, eğitmenlerin yaşantılarının ve
algılarının incelendiği araştırmalar, eğitmenlerin yaşadıkları güçlükler ve
ihtiyaçları bağlamındaki var olan durumlarına ilişkin bulguları ortaya
koyabileceğinden önemlidir. Özellikle nitel araştırma bulguları, EYDE
programlarının nitelikli şekilde sürdürülebilmesi için eğitmenlere
sunalabilecek hizmetler hakkında fikir sağlayabilecektir.
Bu araştırmada EYDE
programlarının ulusal bir örneği olan Otistik Çocuklar için Davranışsal Eğitim
Programı (OÇİDEP) eğitmenlerinin OÇİDEP’e
ve OÇİDEP’de çalışmaya yönelik algıları fenomenolojik desenle incelenmiştir.
Araştırmaya 14 eğitmen katılmıştır. Veriler, mecazlarla toplanıp, betimsel
olarak analiz edilmiştir. Bulgular, katılımcıların
OÇİDEP’i ve OÇİDEP’de çalışmayı çeşitli mecazlarla tanımladıklarını ve
mecazlarını “OÇİDEP özellikleri ve hedefleri” bağlamında betimlendiğini
göstermektedir. Bulgular, alanyazın doğrultusunda tartışılarak, öneriler
sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 62 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.