BibTex RIS Kaynak Göster

SİYASAL BİLGİLER ÖĞRENCİLERİNİN MAKYAVELİST EĞİLİMLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 63, 1361 - 1370, 06.10.2017
https://doi.org/10.17755/esosder.287061

Öz

Siyasal bilgiler eğitiminin amacı; kamu veya özel
sektörde yönetici, mülki idare amiri, idari yargıç, uzman veya müfettiş olarak
çalışmayı hedefleyen öğrencilere sağlam bir siyasal, sosyal ve hukuki temel
edindirmektir. Toplumun geleceği adına kritik pozisyonlarda görev alacak bu adayların,
kişilik eğilimleri gelecekte izleyecekleri stratejileri belirleyecektir. Bu
araştırmanın amacı siyasal bilgiler alanında eğitimini sürdüren üniversite öğrencilerinin
makyavelist eğilimlerinin belirlenmesidir. Araştırma kapsamında veriler
Türkiye’de Ankara ilinde bir devlet üniversitesinde eğitimi sürdüren (n= 394) siyasal
bilgiler öğrencilerinden alınmıştır. Verilerin toplanmasında Dahling, Whitaker
ve Levy, (2009) tarafından geliştirilen, Ülbeyi, (2016) tarafından Türkçeye
uyarlanan “Makyavelizm Ölçeği”nden yararlanılmıştır. Makyavelizm ölçeği “ahlaki
yoksunluk”, “diğerlerine güvensizlik”, “kontrol arzusu” ve “statü arzusu”
boyutlarından oluşan dört faktörlü 5’li Likert tipte 16 ifade içermektedir. Ölçeğin
orijinal formunun güvenirlik alfa değeri 0,88’dir. Alt boyutlar ise; ahlaki
yoksunluk 0,86; statü arzusu 0,82; diğerlerine güvensizlik 0,83 ve kontrol arzusunun
ise 0,80’dir. Çalışmanın önemli sonuçları arasında cinsiyet bakımından ahlaki
yoksunluk, statü arzusu, diğerlerine güvensizlik ve kontrol arzusu toplam puan
ortalamaları arasındaki farklılığın istatistiksel olarak anlamlı olduğu
(p<.05), bu farklılığın bütün değişkenlerde, erkeklerin toplam puan
ortalamalarının kadınlara göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.
Ayrıca sınıf düzeyleri bakımından ahlaki yoksunluk, statü arzusu, diğerlerine
güvensizlik ve kontrol arzusu toplam puan ortalamaları arasındaki farklılığın
istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür (p<.05). Bu farklılığın
bütün değişkenlerde, 1.sınıf olan bireylerin 2,3 ve 4, 2.sınıfta olanların 3 ve
4, 3.sınıfta olanların 4.sınıfta olanlara göre puan ortalamalarının anlamlı
düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abell, L. Qualter, P. Brewer, G. Barlow, A. Stylianou, M. Henzi, P. Barrett, L. (2015). Why Machiavellianism Matters in Childhood: The Relationship Between Children's Machiavellian Traits and Their Peer Interactions in a Natural Setting. Europe's Journal of Psychology, 11(3): 484-493
  • Akdoğan, A. (2009). Sosyal Gelişmenin İki Dinamiği: Bilim ve Ahlak. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9(3): 11-44.
  • Akdoğan, A. ve Demirtaş, Ö. (2014), Etik Liderlik Davranışlarının İşyerlerinde Etik Olmayan Durumların Açığa Çıkarılmasına Olan Etkisi: Makyavelizm’in Aracı Rolü, 13. Ulusal İşletmecilik Kongresi, Antalya
  • Ali, F. Amorim, I.S. ve Premuzic, T.C. (2009). Empathy deficits and trait emotional intelligence in psychopathy and Machiavellianism. Personality and Individual Differences, 47(1): 758-762
  • Austin, J.E. Farrelly, D. Black, C. Moore H. (2007). Emotional intelligence, Machiavellianism and Emotional Manipulation: Does EI have a dark side?”, Personality and Individual Differences, 43(1): 179-189.
  • Bali, P. ve Durand, G. (2016). Psychopathy, Machiavellianism and Parental Behavior: A Correlational Study Modulated by Gender. Preprints, October: 1-11
  • Baştürk, E. (2013). Modern Egemenliğin ‘Nomos’u Olarak İstisna Hali. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi,15(1): 71-83.
  • Chen, S.Y. (2010). Relations of Machiavellianism with emotional blackmail orientation of salespeople. Procedia Social and Behavioral Sciences 5(1): 294-298
  • Christie, R. ve Geis, F. L. (1970). Studies in Machiavellianism. Academic Press: New York
  • Dahling, J. J. Whitaker, B.G. ve Levy, P.E. (2009). The development and validation of a new Machiavellianism scale. Journal of Management, 35(2): 219-257
  • Ekmekci, F. (2011). Büyüyen Türkiye, Hırçınlaşan İsrail. Akademik Orta Doğu Dergisi, Deniz Yayınları: İstanbul
  • Gökaliler, E. Aybar, A.S. ve Gülay, G. (2011). Bir Statü Tüketimi Göstergesi Olarak Iphone Markalı Akıllı Telefon Algısı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(1): 36-48.
  • Hisli Ş.N. Basım, H.N. ve Çetin, F. (2009). Kişilerarası Çalışma Çözme Yaklaşımlarında Kendilik Algısı ve Kontrol Odağı. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(2): 153-163.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16(1): s. 49-71.
  • Kareshki, Hossein, (2011). Relation among Machiavellianism Belief and Goal Orientations in Academic Situations. Procedia Social and Behavioral Sciences, International Conference on Education and Educational Psychology,12(1): 414-418.
  • Katrinli, A. Günay, G. ve Zaptçıoğlu, D. (2013). Etik Liderliğin Örgütsel Bağlılık Ve İş Doyumu İle İlişkisinde Makyavelizm iminin Düzenleyici Rolü. 21.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 694-696
  • Kayıklık, H. (2005). Bireysel Yaşamda Dinsel Değişim. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(2), 5-23
  • Köse, Saffet, (2012). İslam İş ve Ticaret Ahlakı. I. Basım, İgiad Yayınları: İstanbul
  • Machiavelli, Niccolo (1999), Prens, (Çeviri: Rekin Teksoy). Oğlak Yayınları: İstanbul
  • Miller, B.K. Smart, D.L. ve Rechner, P.L. (2015). Confirmatory factor analysis of the Machiavellian personality scale. Personality and Individual Differences, 82(1): 120-124.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Kaan Yayınları: Eskişehir
  • Özler, D.E. Atalay, C.G. ve Dirican, M. (2013). Örgütlerin Karanlık Yüzü Makyavelizm İle İlgili Literatür Taraması ve Çalışanların Makyavelist Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. 21. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 679-685
  • Özler, D.E. Atalay, C.G. ve Şahin, M.D. (2010). Örgütlerde Sinizm Güvensizlikle Mi Bulaşır? Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2): 47-57.
  • Öztürk, A. (2013). Machıavelli Düşüncesinde Cumhuriyetçi Özgürlük ve Kurucu Lider İmgesi. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 68(2): 181-204.
  • Simić, I. Motović, I.M. ve Stojković, N. (2015). Analysıs Of Machıavellıan Behavıor Of Students In The Republıc Of Serbıa. Economics and Organization, 12(3): 199-208
  • Vatandaş, C. (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Cinsiyet Rollerinin Algılanışı. İstanbul Journal of Sociological Studies, 35(1), 29-56
  • Warburton, Nigel, (2016). Felsefenin Kısa Tarihi. (Çeviri: Güçlü Ateşoğlu) Alfa Yayınları: İstanbul
  • Winter Susan, J. Stylianou A. C. ve Giacalone R.A. (2004). Individual Differences in the Acceptability of Unethical Information Technology Practices: The Case of Machiavellianism and Ethical Ideology, Journal of Business Ethics, 54(1): 279-301.
  • Yazıcı, Sedat ve Yazıcı, Aslı (2011) Felsefi, Psikolojik ve Eğitim Boyutlarıyla Karakter, Çizgi Kitabevi: Konya
  • Zeybekoğlu, A.E. (2006). Machıavelli ve Biz. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 119(1): 109-128
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sercan Sungur

Yayımlanma Tarihi 6 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Sungur, S. (2017). SİYASAL BİLGİLER ÖĞRENCİLERİNİN MAKYAVELİST EĞİLİMLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1361-1370. https://doi.org/10.17755/esosder.287061

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.