Bu
araştırmanın amacı, ilkokul 3.sınıfta okuyan öğrencilerin Hayat Bilgisi Öğretim
Programı 3.sınıf okul heyecanım temasındaki kavramlara ilişkin bilişsel
yapılarını belirlemektir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın katılımcılarını 2015-2016 öğretim yılında Uşak’taki bir devlet
okulunda öğrenim gören toplam 80 ilkokul 3. sınıf öğrencisi oluşturmuştur.
Veriler, kelime ilişkilendirme testi yöntemiyle toplanmıştır. Bu teknikte
öğrenciden belli bir süre içerisinde herhangi bir konuyla ilgili verilen
anahtar kavramın aklına getirdiği kavramları yazması istenmektedir. Bu bağlamda
araştırmada anahtar kavramlar olarak Hayat Bilgisi Öğretim Programı’nın Okul
Heyecanım temasındaki sevgi, ihtiyaç, görüş, toplumsal paylaşım ve dürüstlük
kavramları seçilmiştir. Uygulama sürecinde öğrencilere her bir kavram için bir
dakika süre verilmiş ve onlardan anahtar kavramla ilgili olduğunu düşündükleri
sözcükleri anahtar kavramların yanlarındaki boşluklara yazmaları istenmiştir.
Verilerin analizi sürecinde öncelikle frekans tablosu oluşturulmuş, daha sonra
kesme noktası tekniği kullanılarak kavram ağları oluşturulmuştur. Çizilen
kavram ağlarına göre öğrencilerin anahtar kavramlara verdikleri yanıtlar ve
bunların birbirleriyle olan ilişkilendirmelerinin mantıklı olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular kelime ilişkilendirme testinin Hayat Bilgisi
dersinde etkili biçimde kullanılabileceğini ortaya koymuştur. Bulgular,
alanyazındaki benzer çalışmalar ışığında tartışılarak, ilgili alana yönelik
önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this
study was to determine the cognitive structures of third grade students
regarding the concepts associated with the theme entitled “My Excitement at
School” in the Life Science Class Curriculum for third grade. The study was
performed using a survey model. The study participants consisted of a total of
80 third-grade students attending a public school in the province of Uşak
during the 2015-2016 academic year. Data was collected using the word
association test. In this technique, students are asked to write within a
certain period of time the main concepts that come to mind when provided with
key concepts relating to a particular subject. In this context, the key
concepts were the concepts of love, need, opinion, social sharing and honesty,
which are all part of the School Anxiety theme in the Life Science Curriculum.
During the application of the study procedures, students were given a
one-minute period to write down in the empty spaces next to these key concepts
the words they considered associated with these concepts. Data analysis was
performed by first forming frequency tables, and them by developing concept
networks using the breakpoint technique. Based on these concept networks, it
was determined that the students’ responses to the key concepts, as well as
these concepts’ interrelationships, were logical. The obtained results demonstrated
that word association test can be effectively used in the Life Science class.
The results were also discussed in light of similar studies in the literature,
and various recommendations were proposed for the relevant field.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 65 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.