Öz
Küreselleşen dünya ile birlikte artan rekabet, farklılaşan ürün, gelişen
teknoloji ve önemli hale gelen çevre koşullarındaki gelişmeler, geleneksel
maliyet yöntemleri ile mal ve hizmetlerin maliyetlerinin hesaplanmasının yeterli
olmadığını çağdaş maliyet yöntemlerine yönelmesi gerektiğini göstermiştir. Bu
çağdaş yöntemlerden biri de hedef maliyetlemedir. Hedef maliyetleme, ürün
tasarım aşamasındayken, gelecekteki maliyetinin ne olması gerektiği
planlanmakta ve üretilmesi hedeflenen mamulün maliyeti tasarım aşamasında
kontrol altına alınmaktadır. Bu nedenle hedef maliyetleme uzun vadeli bir
maliyetleme yöntemidir. Bu çalışma, halı üretim işletmesinde hedef maliyetleme
yönteminin uygulanabilirliliğini araştırmayı amaçlamıştır. Araştırma sonucunda
hedef maliyetlemenin halı işletmesinde uygulanabilir olduğu, maliyet azaltımı yapılırken, firmanın rekabeti,
müşteri yapısı ve tedarikçi zincirlerinin fiyat indirimi yapılması tekliflerine
tepkilerinin de dikkate alması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.