Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 66, 561 - 576, 15.04.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.335865

Öz

Bu
çalışmada Y kuşağının son üyeleri olan lise öğrencilerinin eşitlikçi ve
geleneksel toplumsal cinsiyet rollerini benimseme düzeylerinin belirlenmesi,
toplumsal cinsiyet rollerini belirleyen değerlerde değişimin olup olmadığı,
varsa bu farklılaşmanın Y kuşağının özellikleri ve bazı değişkenlerin etkisi
bağlamında açıklanması amaçlanmıştır. Araştırma modeli tanımlayıcı-kesitsel
olarak tasarlanmış bir çalışmadır. Konya merkez ilçelerde bulunan farklı türde
öğretim programı uygulayan beş lisede 410 öğrenciye anket uygulanmıştır.
Örneklem seçkisiz örneklem tekniğiyle belirlenmiştir. Anket formu öğrencilerin
sosyo-demografik özellikleri ile ilgili sorular ile S. Zeyneloğlu ve F.
Terzioğlu tarafından hazırlanan ve geçerlilik-güvenirlilik çalışması aynı
yazarlar tarafından yapılan “Toplumsal Cinsiyet Rolü Tutum Ölçeği”nden
oluşmaktadır. Öğrencilerin “Toplumsal Cinsiyet Rolü Tutum Ölçeği” toplamından
aldıkları ortalama puan
= 3,0623; “eşitlikçi toplumsal cinsiyet rolü” alt
boyutundan aldıkları ortalama puan
= 4,0619, “geleneksel toplumsal cinsiyet rolü” alt
boyutundan ise
= 3,1561’dir. Araştırma sonucuna göre, Y kuşağının son
jenerasyonu olan gençlerin eşitlikçi değerleri yüksek ve olumlu düzeyde
benimsemekle birlikte, geleneksel değerlerin izlerini de taşımaya devam
ettikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z. & Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve Y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (19), 165-182.
  • Aktaş, G. (2013). Feminist söylemler bağlamında kadın kimliği: erkek egemen bir toplumda kadın olmak. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), 53- 72.
  • Altınova, H.H. & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Atış, F. (2010). Ebelik/Hemşirelik 1. Ve 4. sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Adana.
  • Ayan, S. (2014). Cinsiyetçilik: çelişik duygulu cinsiyetçilik. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 36, 147-156.
  • Chen, H. (2010). Advertising and generational idenitty: A the aretical model. University of Tennesse, 132- 140.
  • Donavan, J. (1997). Feminist teori.(B. Aksu, M. A. Gevrek ve F. Sayılan, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Dökmen, Z.Y. (2010). Toplumsal cinsiyet sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Durmuş, B., Çinko, M. & Yurtkoru, E.S. (2016). Sosyal bilimlerde SPSS le veri analizi, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Ecevit, Y. (2011). Toplumsal cinsiyet sosyolojisine bakış. Y. Ecevit ve N. Karkıner (Ed.). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, (ss. 2-32).Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Eken, H. (2005). Toplumsal cinsiyet olgusu temelinde mesleğe ilişkin rol ile aile içi rol etkileşimi: Türk Silahlı Kuvvetleri’ndeki kadınsubaylar. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara.
  • Ergil, Doğu (4.07.2013). Y kuşağı. Erişim Tarihi: 05.08.2015, www.bugun.com.tr/y-kusagi-yazisi-704123 Giddens, A. (2013). Sosyoloji. (İ. Yılmaz, Çev.), İstanbul, Kırmızı Yayınları.
  • Gürbüz, S. (2015). Kuşak farklılıkları mit mi gerçek mi?. İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 40-57. Hammill, G. (2005). Mixing and managing four generations of employees. FDU Magazine Online, 12(2). Erişim Tarihi: 02.01.2015, http://fdu.edu/newspubs/magazine/05ws/generations.htm
  • Kaçar, Ö. (2007). Toplumsal cinsiyet ve kadının konumu: Türkiye’de yakın zamanlardaki değişimi anlamak. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü (K.S.G.M). (2008). Toplumsal cinsiyet eşitliğinin geliştirilmesi ulusal eylem planı (2008-2013). T.C Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü Ankara: Fersa Ofset.
  • Kahraman, L., Kahraman, A.B, Ozansoy, N., Akıllı, H., Kekillioğlu, A. & Özcan, A. (2014). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Algısı Araştırması. Turkish studies, İnternational Perodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 811-831.
  • Küçükşen, K. & Kaya, Ş.D. (2016). Yönetici pozisyondaki akademisyen kadınlarda aile –iş- özel yaşam dengesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 662-674.
  • Mengi, Z. (2011). İş başarısında kuşak farkı. Erişim Tarihi: 16.08.2015, htpp://www.optimist.com.tr/ Moç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının oluşmasında geleneksel kimliğin rolü (Iğdır Üniversitesi örneği).Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Iğdır.
  • Öngen, B. & Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları Dergisi, 48(2), 1-18.
  • Sakallı, U. N. (2002). Çelişik duygulu cinsiyetçilik ölçeği: geçerlik ve güvenilirlilik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 17(49), 47-58.
  • Seçgin, F. & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2446-2458.
  • Sencer, M. (1989). Toplum bilimlerinde yöntem. Beta Yayınevi, İstanbul.
  • Suğur, S. (2006). Toplumsal cinsiyet. G. Y. Oğuz (Ed.). Toplumsal Yaşamda Kadın (ss. 3-24). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Toruntay, H. (2011). Takım rolleri çalışması: X ve Y kuşağı üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Vefikuluçay,Y.D., Zeyneloğlu,S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın,L. & Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Yüksekbilgili, Z. (2015). Türkiye’de Y kuşağının yaş aralığı, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 259-267.
  • Zeyneloğlu,S. (2008). Ankara’da H-hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • htpp://www.tdk.gov.tr Erişim tarihi: 03.06.2017
  • htpp://www.dünya.com/kusaklar Erişim Tarihi: 15.08.2015
  • htpp://funda-seyrek.blogspot.com.tr/2013/05/baby-boomers-ve-x-kusag-icin-sosyal.html Erişim Tarihi: 16.08.2015
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Budak 0000-0002-9815-9997

Kübra Küçükşen 0000-0001-9248-9541

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 66

Kaynak Göster

APA Budak, H., & Küçükşen, K. (2018). TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 561-576. https://doi.org/10.17755/esosder.335865

Cited By








   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.