Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PARÇALANMIŞ AİLEYE MENSUP LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYALLEŞMESİNDE SPORUN ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 66, 505 - 517, 15.04.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.340831

Öz

Spor, hem bireysel hem de takım olarak
yapıldığında bireylerin kişisel becerilerini ortaya çıkardığı gibi grup içi
birlik, beraberlik ve dayanışmayı sağladığından, bireylerin sosyalleşmesinde
önemli bir faktör olarak gösterilmektedir. Bu çalışma, dezavantajlı gruplar
içerisinde yer alan parçalanmış aileye mensup lise çağı gençliğinin
sosyalleşmesine sporun nasıl bir etkisinin olduğunu, spor yapmayan parçalanmış
aileye mensup lise çağı gençliği ile karşılaştırarak ortaya koymayı
amaçlamıştır. Nitel araştırma yöntemiyle Sakarya’nın Adapazarı ilçesinde
eğitim-öğretim gören parçalanmış aileye mensup spor yapan ve yapmayan 28 (14
spor yapan, 14 spor yapmayan) lise öğrencisiyle görüşmeler yapılmıştır. Parçalanmış
aileye mensup spor yapan ve spor yapmayan gençlerin serbest zaman pratiklerine
etki eden unsurlar tespit edilmiş ve araştırma sonucunda: gençlerin sorumluluk
alma, yalnızlıktan kurtulma, özgüven, etkin iletişim, statü ve prestij
kazanmalarında sporun nasıl bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Arslantük, Z. ve Amman, T.M. (2013). Sosyoloji: Giriş, Kavramlar, Süreçler, Kurumlar, Teoriler, 9. Baskı, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Bayhan V. (2003). Genç Kimliği: Üniversite Gençliğinin Sosyolojik Profili. Malatya: İnönü Üniversitesi Yayınları.
  • Derdin M. (2014). Yaz Spor Okullarının 10-12 Yaş Grubu Çocukların Fiziksel Gelişimleri Üzerine Etkileri ve Beslenme Bilgi Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Düzce: Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Evlenme ve Boşanma İstatistikleri (2016). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24642 , A. T. 13.08.2017
  • Karakuş, S. (2003). Anne Babası Boşanmış ve Boşanmamış Çocukların Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi ve Okul Başarısına Yansıması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Kahraman, S. (2016). Boşanma Sonrasında Genç-Ebeveyn İlişkilerinin Sürdürülmesi ve Öğrencinin Akademik Başarısına Etkisi: Afyon İli Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kılıç M. (2012). Etnisite ve Spor. İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları.
  • Kılıç M. ve Şener G. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Etkinliklerine Katılımlarındaki Sosyolojik Etkenler ve Yapısal Kısıtlamalar, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3):220-227.
  • Kılıç, M. (2014). Gençliğin Şiddet Algısı: Düzce İli Örneği. A. Ertuğrul (Ed.), Düzce’de Tarih ve Kültür. (ss.216-224), Bursa: Gaye Kitabevi.
  • Kılıç M. (2015). Dramaturjik Teori Ekseninde Spor, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(1):126-152.
  • Kılıç M. (2016). Gençlik Şiddet ve Serbest Zaman, İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları.
  • McLanahan, S. S., & Sandefeur, G. D. (1994). Growing up with a single parent: What hurts and what helps out. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Nisbet, R. (2000). Twilight of authority. Liberty Found, Oxford University Press, England.
  • Smith, S. D. (1997). Strengthening Family Values in the Twenty-first Century—Home-Centered Recreation Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 68(8): 39-41.
  • Şener S. (2012). Türkiye’de Gençlik: Beklentiler, Problemler, Düşünceler. İstanbul: İnkılab Yayınları.
  • Şentürk, Ü. (2012). Sosyolojik Açıdan Parçalanmış Aile ve Çocuk İlişkisi, İstanbul: Kum Saati Yayınları.
  • Tekin, U. ve Kılıç, M. (2010). Gelişmiş Ülkelerde ve Türkiye’de Okullarda Güvenli Ortamın Sağlanması, Uluslararası Risk Altındaki ve Korunması Gereken Çocuklar Sempozyumu:2, s.111-129, Ankara.
  • UN (2016) retrieved from: http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/youth/youth-definition/
  • Wallerstein, J. S., & Kelly, J. B. (1979). Children and divorce: A review. Social Work, 24(6), 468–474.
  • Wallerstein, J. S., & Lewis, J. (1998). The long–term impact of divorce on children: A first report from a 25–year study. Family and Conciliation Courts Review, 36(3), 368.
  • Yalvaç, M. (2000). Aile Sosyolojisi: İlkel Toplumdan Modern Topluma Aile, Malatya: Evin Ofset Matbaacılık.
  • Yüksel M. (2014). Cinsiyet ve Spor. Tarih Okulu Dergisi, , 7(1):663-684.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Metin Kılıç 0000-0002-7384-0997

Ahmet Arslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 66

Kaynak Göster

APA Kılıç, M., & Arslan, A. (2018). PARÇALANMIŞ AİLEYE MENSUP LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYALLEŞMESİNDE SPORUN ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 505-517. https://doi.org/10.17755/esosder.340831

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.