The purpose of this research is to examine
the technology integration self-efficacy of prospective teachers in the
framework of technological pedagogical content knowledge determined in the
context of International Society for Technology in Education Standards
(TPAB-ISTE) and to investigate whether the predictors of preparing pre-service
teachers for technology use predicted the TPACK-ISTE self-efficacy
significantly and how well those values predicted the TPACK-ISTE self-efficacy.
Correlational and causal-comparative research designs of quantitative research
methods were used in this research. The sample of this consists 3932
prospective teachers who study at undergraduate programs’ senior class level
and pedagogical formation certificate programs at 18 different state
universities in Turkey. In this research, a scale of which theoretical
framework depends on TPACK and based on ISTE’s standards is used for data
collection. According to the results of the research, significant difference
was seen in favor of male teacher candidates in terms of technological
knowledge. Also the prospective teachers who took computer courses based on a
certificate had significantly higher technological knowledge and TPACK-ISTE
self-efficacy scores than the others. The results indicated no significant
difference in all dimensions and general scores of TPACK-ISTE self-efficacy in
point of the type of program that prospective teachers attended. The predictors
of preparing pre-service teachers for technology use more significantly
predicted technological knowledge and TPACK-ISTE self-efficacy dimensions than
the other dimensions.
Technological pedagogical content knowledge educational technology standards technology integration in education
Bu
araştırmanın amacı öğretmen adaylarının teknoloji entegrasyon
öz-yeterliklerini, uluslararası eğitim teknoloji standartları bağlamında
belirlenen teknolojik pedagojik alan bilgisi çerçevesinde (TPAB-ISTE) incelemek
ve öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji entegrasyonu için yetiştirilmesine
etki eden değişkenlerin bu öz yeterliği açıklama düzeylerini belirlemektir. Araştırmada
nicel araştırma yöntemlerinden nedensel karşılaştırma ve ilişkisel tarama
desenlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’deki 18
devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinin son sınıfında öğrenim gören ve pedagojik
formasyon eğitimi sertifika programına kayıtlı
olan toplam 3932 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak,
TPAB-ISTE öz-yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre teknoloji bilgisi boyutunda
erkek öğretmen adayları lehine anlamlı farklılaşma görülmüştür. Öğrenim görülen program türü
açısından anlamlı bir farklılaşma görülmemiştir. Bilgisayar sertifikasına sahip
olma, öğretmen adaylarının teknoloji bilgisi öz-yeterliği ile TPAB-ISTE
öz-yeterliği puanlarını anlamlı ölçüde arttırmıştır. Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji entegrasyonu
için yetiştirilmesine etki eden değişkenler en fazla teknoloji bilgisi ve TPAB-ISTE öz-yeterlik
boyutlarını anlamlı ölçüde açıklamıştır.
Teknolojik pedagojik alan bilgisi eğitim teknolojisi standartları eğitimde teknoloji entegrasyonu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 66 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.