Tüketiciler marka ile ilgili bilgileri,
zihinlerinde episodik hafıza ve semantik
hafıza olmak üzere iki şekilde saklamaktadırlar. Episodik hafızada; marka
ile ilişkili kişisel deneyimler, önemli bir olay ve bağlantılarla ilişkili daha
fazla detay yer almakta iken semantik anımsamalar, kelimelerin ve sembollerin
anlamları hatırlandığında ortaya çıkmaktadır.
Bu çalışmada, Gümüşhane Üniversitesi akademisyenlerinin ve öğrencilerinin
kullandıkları GSM operatörlerine (Turkcell, Avea, Vodafone) yönelik tüketici
marka bilgisi, markanın çağrışım yaptığı duyguların ve hikayelerin kolaj
tekniği ile gösterimine dayanarak ölçülmüştür. Araştırma, gönüllü katılım
esasına dayalı toplamda 50 kişi ile yürütülmüştür. Katılımcılar kullandıkları markanın çağrışım
yaptığı duyguları; fiyat, işlevsel
fayda ve sembolik kodlar aracılığı ile ifade etmişlerdir. Ayrıca, GSM operatörlerine yönelik deneyimlerini
anlattıkları hikayelerde; arkadaşlarıyla, müşteri hizmetleriyle, eşleriyle ve
rakip markalarla karşılaştırmada bulundukları olumlu ve olumsuz deneyimleri
paylaşmışlardır. Katılımcılar son olarak kullandıkları GSM markasına yönelik
duyguları ve hikayeyi, farklı gazetelere ait görsellerden oluşturdukları
kolajlarla anlatmışlardır. Bu çalışmadan elde edilen veriler, sözlü
çalışmalarla da desteklenerek ileriki zamanlarda yapılacak olan araştırmalar
için kaynak niteliği görebilir.
Abstract
The consumers store brand-related
information in their minds through two ways, episodic and semantic memory. In the
episodic memory, there are more details about personal experiences, significant
events and links regarding the brand. Semantic recall appears when the meanings
of words and symbols are remembered. In this study, Gumushane University’s
academicians and students using GSM operators (Turkcell, Avea, Vodafone) concerning
the consumer brand knowledge is measured with collage technique which
demonstrates brand associations and storytelling. This research is based on the
principle of voluntary participation is conducted with totally 50. The
participants, brand owner, stated brand associations which evoked emotions: Price
information, functional benefit and symbolic codes. Also, they share positive
and negative experiences about their brands and compare it with their friends,
customer services, spouses and the competing brands in their story which have
experienced to GSM operators. Finally the participants explained emotions and
story to their brands with collage technique which constitutes of different
newspapers’ images. The data obtained from this study can be seen a
starting-point for further researches by supporting it with verbal-based
methods.
Tüketici Marka Bilgisi Episodik Hafıza Semantik Hafıza Kolaj Tekniği Marka Çağrışımları Consumer Brand Knowledge Episodic Memory Semantic Memory Collage Technique Brand Associations
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 67 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.