İnsanı diğer
varlıklardan ayıran en önemli niteliklerinden birisi kendi varlığı hakkında
düşünmesi ve etrafında olup bitenlere anlam verebilmesidir. Kişi kendisi ve dış
dünya ile ilgili düşünmeye başladığı andan itibaren felsefi bir eğilim içine
girer. İnsanoğlunun benimsediği felsefe, çoğu zaman eğitim yolu ile şekillenir.
Bütün mesleklerde olduğu gibi öğretmenlik mesleğinde de benimsenen felsefe
kişinin iş yaşamını bütün boyutları ile etkiler. Öğretmenler benimsedikleri
eğitim felsefesine göre sınıf içerisindeki davranışlarını düzenler; eğitim ve
öğretim ile ilgili karaları alırken benimsedikleri eğitim felsefesinin
tesirinde kalırlar. Bundan ötürü öğretmenlerin benimsedikleri eğitim
felsefelerinin tespiti; eğitim ortamının ve uygulamalarının düzenlenmesine,
ders içeriklerinin belirlenmesine, eğitim programlarının eksikliklerinin
giderilmesine yardımcı olacaktır. Bu çalışmanın genel amacı, Türkçe öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerini
çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Çalışmanın
katılımcılarını 2016-2017 Yılı Bahar Döneminde Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp
Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Anabilim Dalında kayıtlı 171 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Bu araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Felsefi Tercih Değerlendirme Ölçeği”
kullanılmıştır. Bu araştırmadaki veriler SPSS 20 paket
programı kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen bulgular yorumlanarak birtakım
önerilerde bulunulmuştur.
One of the most
important human’s attributes is considering about his presence and give meaning
to goings on around. Person enters into
philosophical tendency from the moment on he/she
starts to think about himself/herself and external world. Philosophy is adopted
by human forms usually through education. In profession of teaching, adopted
philosophy effects to work life completely as in all professions. Teachers
arrange their behaviors by adopted philosophy of education in class; and they
are influenced by philosophy of education when they decide on education and
training. On account of this situation, the determination of adopted philosophy of
education helps to arranging educational environment and applications, determining
course content and eliminating training program’s deficiencies. The basic aim
of this work is to investigating philosophy of education adopted by Turkish
teacher candidates through certain variables. The population of the study
consisted of a total of 171 prospective teachers who studied Turkish Education
Department at Dicle University Ziya Gökalp Education Faculty during the spring term of the educational
year 2016-2017.
The data
were collected via the “Philosophy Preference Assessment Scale”. They were
analyzed through SPSS 20. The findings were discussed and some suggestions were
present.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 68 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.