Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin
pozitif psikolojik sermaye algıları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Araştırma nicel desenli olup ilişkisel tarama modelindedir.
Araştırmanın evrenini 2017-2018 öğretim yılında Şırnak merkezinde bulunan 39
ilkokul, 37 ortaokul ve 13 lisede görev yapan toplam 1161 öğretmen
oluşturmaktadır. Ancak evreni temsil edeceği düşünülen tabakalı örneklem alma
yoluna gidilmiştir. Bu amaçla araştırma 496 öğretmen ile yürütülmüştür.
Araştırma verilerinin toplanmasında iki ölçek kullanılmıştır. Ölçme aracı üç
bölümden oluşmakta olup birinci bölümde öğretmenlerin kişisel bilgilerini
almaya yönelik sorular, ikinci bölümde psikolojik sermaye ölçeği ve üçüncü
bölümde problem çözme becerisi envanteri yer almıştır. Öğretmenlerin pozitif
psikolojik sermaye algılarını ölçmek amacıyla Tösten ve Özgan (2014) tarafından
geliştirilen 6 boyuttan ve 26 maddeden oluşan ‘Pozitif Psikolojik Sermaye
Ölçeği’ ve öğretmenlerin problem çözme becerilerini ölçmek amacıyla Heppner
(1988) tarafından geliştirilen ve Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan 6 boyut ve 35 maddeden oluşan problem çözme envanteri
uygulanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel (tanımlayıcı)
testlerden, korelasyon testi ve regresyon analizinden yararlanılmıştır.
Araştırma sonucunda,
öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarının yüksek düzeyde olduğu;
problem çözme becerilerinin orta düzeyde olduğu; pozitif psikolojik sermaye
algıları ile problem çözme becerileri arasında orta düzeyde pozitif yönde
ilişkinin olduğu; öğretmenlerde pozitif psikolojik sermayenin problem çözme becerisini
yordamasında modelin anlamlı olduğu ve %10 yordadığı görülmüştür.
The aim of this research is to examine the relation
between the teachers’ positive psychological capital perceptions and problem
solving skills. The research has quantitative pattern and is in the relational
screening model. The universe of research constitutes a total of 1161 teachers
working in 39 primary schools, 37 secondary schools and 13 high schools in
Şırnak’s center in 2017-2018 school year. However, it has been gone in the way
of stratified sampling which is thought represents the universe. For this
purpose, the research was carried out with 496 teachers. Two scales were used
for the collection of the research data. The measurement tool consists of three
parts and in the first part there are questions about getting personal
information about teachers, in the second part there is psychological capital
scale and in the third part there are problem solving skill inventory.
‘Positive Psychological Capital Scale’, which was developed by Tösten and Özgan
(2014) and consists of 6 dimension and 26 items, was used with the aim of
measuring teachers’ positive psychological capital perception and to measure
teachers’ problem solving skills problem solving inventory which is developed
by Heppner (1988) and applied in Turkish by Şahin, Şahin and Heppner (1993) and
consists of 6 dimensions 35 items. Descriptive tests, correlation test and
regression analysis were used for analyzing the obtained data.
As
a result of the research, it was found that the teachers’ positive
psychological capital perception are high; their problem solving skills are
moderate; there is a moderate positive relation between positive psychological
capital perception and problem solving skills; the model was meaningful and 10%
predicted in the process of problem solving skills of positive psychological
capital in teachers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 69 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.