Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YALIN ALTI SİGMA:BİR PET ŞİŞİRME MAKİNASINDA SÜREÇ İYİLEŞTİRME UYGULAMASI

Yıl 2019, Cilt: 18 Sayı: 70, 633 - 653, 01.04.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.428802

Öz

Günümüzde yaşanan küresel rekabet ortamında
faaliyetlerini sürdürebilmek ve rekabet gücünü artırmak için pek çok firma
müşterilerine en iyi kalitede en düşük maliyet ile tam zamanında hizmet veya
ürün sunma konusunda pek çok geliştirici yöntemlere başvurmaktadırlar. Bu
çabaların bir büyük bölümü, işletmelere finansal ve müşteri memnuniyeti şeklinde
kazanımlar sağlayan değer katmayan işletme süreçlerinin iyileştirilmesi
üzerinde odaklanmıştır. 2000’li yıllardan sonra ortaya çıkan ve işletmelerin
süreçlerini iyileştirmede kullanılan bir araç olarak yalın Altı Sigma yaklaşımı
“Yalın Üretim” çatısı altında yalın üretimi destekleyen tüm uygulamaları ve “Altı
Sigma”yı kapsayan sistemler bütünü olarak ifade edilebilir. Bu çalışmada yalın Altı
Sigma konusu ele alınmış ve içecek şişeleme sektöründe faaliyet gösteren bir
firmanın üretim süreçlerinde enerji kullanımını azaltmak için yalın üretim ve Altı
Sigma teknikleri kullanılmıştır. Çalışma kapsamında yalın Altı Sigma teknikleri
(DMAIC :define, measure, analyse, improve, control) uygulanarak, enerji
kullanımları analiz edilmiş ve  en çok
enerji tüketilen nokta belirlenmiş ve iyileştirilen süreçler sonucunda, pet
şişeleme makinasında tüketilen enerjide yaklaşık 150.000 TL’lik bir tasarrufun
sağlandığı ortaya konulmuştur.




Kaynakça

  • Akarslan, B. (2004). Altı Sigma Metodu ve Bir Şirket Uygulaması (Doctoral dissertation, Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Arthur, J. (2001). Six Sigma simplified: quantum improvement made easy. KnowWare International. Life Star,Colorado.
  • Baş, T. (2003). Altı Sigma. E-Kitap. Kalite Ofisi Yayınları No:5.http://www.com /tip-biyoloji-farmakoloji/ 721690-6-sigma-dr-turker-bas.html (28 Ocak 2011).Black, K., & Revere, L. (2006). Six Sigma arises from the ashes of TQM with a twist. International Journal of Health Care Quality Assurance, 19(3), 259-266. https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/09526860610661473.
  • Brook, Q. (2010). Lean Six Sigma & Minitab: The Complete Toolbox Guide for All Lean Six Sigma Practitioners. Winchester, UK: OPEX Resources Limited.
  • Chaneski, W. S. (2008). “Using A pareto analysis to tackle the right problems”. Modern Machine Shop, 80(10), 34-34,36.
  • Çağlar, M. A., & Kurt, M. (2016). ALTI SİGMA YAKLAŞIMI VE SAVUNMA SANAYİ SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Journal of Industrial Engineering (Turkish Chamber of Mechanical Engineers), 27(3).
  • Elevli, S., & Behdioğlu, S. (2006). İstatistiksel Proses Kontrolü Teknikleri ile Kömür Kalitesindeki Değişkenliğin Belirlenmesi. Bilimsel Madencilik Dergisi, 45(3), 19-26. http://dergipark.gov.tr/madencilik/issue/32498/361210
  • Ergün, A. K. (2003). Altı Sigma Metodolojisi ve Türkiye’deki Uygulamaları (Doctoral dissertation, Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • George, M., Rowlands, D., & Kastle, B. (2005). Yalın Altı Sigma Nedir, Çev: S. Karapınar, Ankara, 96s.
  • Gürsakal, N. (2005). Altı sigma: müşteri odaklı yönetim. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Harry, M., and R. Schroeder.(2000). Six Sigma: The breakthrough management strategy revolutionizing the world's top corporations. New York: Currency/Doubleday.
  • Karuppusami, G., & Gandhinathan, R. (2006). Pareto analysis of critical success factors of total quality management: A literature review and analysis. The TQM magazine, 18(4), 372-385. DOI: 10.1108/09544780610671048.
  • Kasa, H, (2003). Altı Sigma Gerçeği, Kalder Altı Sigma Deneyim Paylaşım Sempozyumu, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, 28 Mart.
  • Özgen, G.(2006). “Altı Sigma Metodolojisi ve Elektrik Sektöründe Bir Uygulama,” Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özveri, O., & Çakır, E. (2015). Yalin Alti Sigma ve Bir Uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 17-36. http://dergipark.gov.tr/akuiibfd/issue/1620/20295
  • Patir, S. (2008). KALİTE ANLAYIŞINDA ALTI SİGMA YAKLAŞIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(24). http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6138/82341
  • Polat, A., Cömert, B., & Arıtürk, T. (2005). Altı sigma vizyonu. SPAC, Ankara, 69-73.
  • Do, J. P. (2011). Lean Six Sigma, innovation, and the change acceleration process can work together. Physician executive, 37(1), 38. https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/IJOPM-02-2015-0093?fullSc=1
  • Pyzdek, T. (2003). The Six Sigma Handbook: The Complete Guide for Greenbelts, Blackbelts, and Managers at All Levels, Revised and Expanded Edition.

LEAN SIX SIGMA: A PROCESS IMPROVEMENT IMPLEMENTATION IN A PET BLOWER MACHINE

Yıl 2019, Cilt: 18 Sayı: 70, 633 - 653, 01.04.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.428802

Öz

To survive in today's global competitive
environment and increase competitiveness, many companies rely on a number of
improving methods to offer their customers the best quality at the lowest cost
and just in time to deliver services or products. Much of these efforts have
focused on improving business processes that do not add value to businesses
that provide benefits in the form of financial and customer satisfaction. The
lean six sigma approach as a tool that emerged after 2000 years and used to
improve the processes of enterprises can be expressed as a whole of systems
that support lean production under "Lean Production" and systems that
include "Six Sigma". In this study, lean six sigma issues were
discussed and lean manufacturing and six sigma techniques were used to reduce
energy use in a company's production processes in the beverage bottling
industry. By using lean six sigma techniques (DMAIC: define, measure, analyze,
improve, control), the energy usage was analyzed and the most energy consuming
point was determined and as a result of the improved processes, the energy
consumed in the pet bottling machine has been saved about 150.000 TL.

Kaynakça

  • Akarslan, B. (2004). Altı Sigma Metodu ve Bir Şirket Uygulaması (Doctoral dissertation, Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Arthur, J. (2001). Six Sigma simplified: quantum improvement made easy. KnowWare International. Life Star,Colorado.
  • Baş, T. (2003). Altı Sigma. E-Kitap. Kalite Ofisi Yayınları No:5.http://www.com /tip-biyoloji-farmakoloji/ 721690-6-sigma-dr-turker-bas.html (28 Ocak 2011).Black, K., & Revere, L. (2006). Six Sigma arises from the ashes of TQM with a twist. International Journal of Health Care Quality Assurance, 19(3), 259-266. https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/09526860610661473.
  • Brook, Q. (2010). Lean Six Sigma & Minitab: The Complete Toolbox Guide for All Lean Six Sigma Practitioners. Winchester, UK: OPEX Resources Limited.
  • Chaneski, W. S. (2008). “Using A pareto analysis to tackle the right problems”. Modern Machine Shop, 80(10), 34-34,36.
  • Çağlar, M. A., & Kurt, M. (2016). ALTI SİGMA YAKLAŞIMI VE SAVUNMA SANAYİ SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Journal of Industrial Engineering (Turkish Chamber of Mechanical Engineers), 27(3).
  • Elevli, S., & Behdioğlu, S. (2006). İstatistiksel Proses Kontrolü Teknikleri ile Kömür Kalitesindeki Değişkenliğin Belirlenmesi. Bilimsel Madencilik Dergisi, 45(3), 19-26. http://dergipark.gov.tr/madencilik/issue/32498/361210
  • Ergün, A. K. (2003). Altı Sigma Metodolojisi ve Türkiye’deki Uygulamaları (Doctoral dissertation, Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • George, M., Rowlands, D., & Kastle, B. (2005). Yalın Altı Sigma Nedir, Çev: S. Karapınar, Ankara, 96s.
  • Gürsakal, N. (2005). Altı sigma: müşteri odaklı yönetim. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Harry, M., and R. Schroeder.(2000). Six Sigma: The breakthrough management strategy revolutionizing the world's top corporations. New York: Currency/Doubleday.
  • Karuppusami, G., & Gandhinathan, R. (2006). Pareto analysis of critical success factors of total quality management: A literature review and analysis. The TQM magazine, 18(4), 372-385. DOI: 10.1108/09544780610671048.
  • Kasa, H, (2003). Altı Sigma Gerçeği, Kalder Altı Sigma Deneyim Paylaşım Sempozyumu, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, 28 Mart.
  • Özgen, G.(2006). “Altı Sigma Metodolojisi ve Elektrik Sektöründe Bir Uygulama,” Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özveri, O., & Çakır, E. (2015). Yalin Alti Sigma ve Bir Uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 17-36. http://dergipark.gov.tr/akuiibfd/issue/1620/20295
  • Patir, S. (2008). KALİTE ANLAYIŞINDA ALTI SİGMA YAKLAŞIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(24). http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6138/82341
  • Polat, A., Cömert, B., & Arıtürk, T. (2005). Altı sigma vizyonu. SPAC, Ankara, 69-73.
  • Do, J. P. (2011). Lean Six Sigma, innovation, and the change acceleration process can work together. Physician executive, 37(1), 38. https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/IJOPM-02-2015-0093?fullSc=1
  • Pyzdek, T. (2003). The Six Sigma Handbook: The Complete Guide for Greenbelts, Blackbelts, and Managers at All Levels, Revised and Expanded Edition.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Avunduk 0000-0002-3573-195X

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 70

Kaynak Göster

APA Avunduk, H. (2019). YALIN ALTI SİGMA:BİR PET ŞİŞİRME MAKİNASINDA SÜREÇ İYİLEŞTİRME UYGULAMASI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(70), 633-653. https://doi.org/10.17755/esosder.428802

Cited By




Process Improvement Study in a Tire Factory
International Journal of Computational and Experimental Science and Engineering
https://doi.org/10.22399/ijcesen.1289121







                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.