Dilekçeler,
herhangi bir istekte bulunmak ya da bir durumu şikâyet etmek amacıyla yazılan
ve günlük hayatta en sık karşılaşılan resmi yazılardandır. Bu çalışma,
branşları gereği öğrencilerine dilekçe yazma becerisini kazandıracak Türkçe
öğretmeni adaylarının dilekçe yazarken yaptıkları yanlışları belirlemek,
yanlışların ağırlıklı olarak biçim özelliklerinden mi yoksa içerik
özelliklerinden mi kaynaklandığını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada
ayrıca, yapılan hataların sınıflara ve cinsiyete göre farklılık gösterip
göstermediği de incelenmiştir. Bu bağlamda, çalışmada Türkçe öğretmen
adaylarının yazdıkları örnek dilekçelerden hareketle yaptıkları yanlışları
belirlemek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi
kullanılmıştır. Çalışmanın evren ve örneklemini Çanakkale Onsekiz Mart
Üniversitesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Türkçe Eğitimi Anabilim
Dalında öğrenim gören 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler,
Türkçe öğretmen adaylarına yazdırılan dilekçe metinlerinden elde edilmiştir.
Türkçe öğretmen adaylarının en az hatayı tarih yazma ve meramını anlatma, en
fazla hatayı ise makam adını yazmada, kendini tanıtmada ve istek cümlesinde
yaptıkları tespit edilmiştir. Çalışmanın sonunda elde edilen verilerden
hareketle alan yazındaki diğer çalışmalarla karşılaştırmalar yapılmış ve
önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 71 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.