Bu araştırmada,
biyoloji öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri ile kategorilerinin
belirlenmesi ve bunların okul türü, cinsiyet, yaş, kıdem, eğitim düzeyi ve
günlük internet kullanımı değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
nicel araştırma yaklaşımlarından tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Hurt, Joseph ve Cook (1977) tarafından geliştirilen ve
Kılıçer ve Odabaşı (2010) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan ‘‘Bireysel
yenilikçilik ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırma 2015-2016 eğitim öğretim
yılında Diyarbakır ili Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okullarında görev
yapan 58 biyoloji öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde,
bağımsız örneklemler t-testi, frekans, yüzde, tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
gibi istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda biyoloji
öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik kategorisi bakımından çoğunluğunun “sorgulayıcı”
kategorisinde olduğu bulunmuştur. Araştırmada bireysel yenilikçilik düzeyleri
bakımından çoğunluğun yüksek düzeyde yenilikçi olduğu ortaya konulmuştur. Okul
türü, cinsiyet, yaş, kıdem ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre bireysel
yenilikçilik puanları anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Günlük internet
kullanımı değişkenine göre ise bireysel yenilikçilik puanlarının anlamlı bir
farklılık oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this research, it was aimed to
examine the individual innovativeness levels and categories of biology teachers
and to examine them in terms of school type, gender, age, seniority, education
level and daily internet use variables. Survey method was used in the research
in quantitative research approaches. The “Individual Innovativeness Scale”
developed by Hurt, Joseph and Cook (1977) and adapted to Turkish by Kılıçer and
Odabaşı (2010) was used as data collection tool in the research. The research
was carried out by 58 biology teachers working in public state schools
affiliated to the Ministry of Education of Diyarbakır Province in the academic
year of 2015-2016. Independent
samples t-test, frequency, percentage, and One-way analysis
of variance (ANOVA) were used in the data analysis as statistical techniques. As a result of the research, the
majority of the biology teachers in terms of individual innovativeness
categories are in the category of 'interrogator'. In the research, it was revealed that the majority of
individual innovation levels are at a high level of innovation. Individual
innovativeness scores do not show a significant difference according to school
type, gender, age, seniority and level of education. According to the variable
of daily internet use, individual innovativeness scores have reached a significant difference.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 73 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.