Yıl 2020, Cilt 19 , Sayı 74, Sayfalar 833 - 864 2020-03-23

THE IMPACT OF CINEMA, MEDIA AND MUSIC ON ISLAMIC SOCIETY AS MEANS OF PROPAGANDA
BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Rıfat ABLAY [1]


For the last two centuries, the cinema and music industries had a general negative impact on religion and religious values. The mainstream cinema and music industries, both in the West and in Turkey, generally had devastating effects on the relations between the masses and religion. On the use of media and other communication technologies, which have a great impact on mass manipulation in capitalist countries, Muslims have remained solely as consumers for a long time. The effects of this development have been multidimensional and profound on the world of Islam. Although the few movies produced by Muslims as an alternative had significant effects, the exposure of the world of Islam continues to the devastating effects of the West.

The present study was conducted on the role of media and music in invitation to religion and how nations use the media and music as a means to cultural domination and influence the masses positively and negatively through these means.

Son iki asırdır sinema ve müzik sektörü din ve dini değerler üzerinde genel anlamda olumsuz bir etki bırakmıştır. Gerek Batı dünyasında gerekse ülkemizde ana akım sinema ve müzik sektörünün, kitlelerin din ile ilişkileri konusunda genel olarak yıkıcı etkileri olmuştur. Kitleleri yönlendirme konusunda büyük bir etkiye sahip olan ve kapitalist dünyada, kültür endüstrisinin kitleleri manipüle etmek amacıyla fütursuzca kullandığı medya ve diğer iletişim teknolojilerinin kullanımı konusunda Müslümanlar, uzun süre sadece tüketici konumunda kalmışlardır. Bunun da İslam dünyasındaki tesirleri çok boyutlu ve derinden olmuştur. Buna alternatif olarak Müslümanların ürettikleri az sayıdaki sinema filmlerinin her ne kadar çarpıcı etkileri olmuşsa da, İslam dünyası Batının bu konudaki tahrip edici tesirlerine maruz kalmaya devam etmektedir. Bu çalışmada, dini davette medya ve musikinin rolü ile ulusların kendi kültürlerini baskın hale getirmek ve kitleleri olumlu ve olumsuz anlamda etkilemek amacıyla medya ve musikiyi nasıl bir araç olarak kullandığı konusu üzerinde durulacaktır.
  • Abdülaziz b. Baz. t.y. “Risaletün li Şeyhi’l-Ezher Abdü’l-Halim Mahmud Havle İcazei Film ani’n-Nebi”. Geliş tarihi 26 Eylül 2019 (https://binbaz.org.sa/speeches/187).
  • Ana Britannica. t.y. “Sinema Nedir? Dünyada Sinema Tarihi”. Geliş tarihi 25 Eylül 2019 (https://www.turkedebiyati.org/sinema-tarihi.html).
  • Anonim. t.y. “Anadolu Ajansı”. Anadolu Ajansı. Geliş tarihi 25 Eylül 2019 (https://www.aa.com.tr/tr/pg/foto-galeri/yeni-zelanda-da-2-camiye-saldiri-).
  • Aytekin, Coşkun. t.y. “Kelebek Etkisi Ve Himmetini Millete Adamak”.
  • Bayraktar, Ahmet. 2017. “İslam ve Sinema ‘Sinemanın Fıkıh Dili’”. Eskiyeni (34):227-32.
  • Candemir, Özden. 1986. “Türk Sinemasında Dini Filmler”. Yükseklisans, Anadolu Üniversitesi.
  • CNN Türk,. t.y. “Yeni Zelanda’da Camiye Saldırı Düzenleyen Katilin Silahlarındaki Mesajlar”. CNN Türk. Geliş tarihi 25 Eylül 2019 (https://www.cnnturk.com/dunya/son-dakika-yeni-zelandada-camiye-saldiri-duzenleyen-katilin-silahlarindaki-mesajlar).
  • Güllük, İsmail. 2010. “İslam Hukuku Açısından Sinema ve Problemleri”. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Haber Seyret. t.y. İlk Defa Ezan Sesi Duyan Kadın.
  • İdri̇s Bi̇len. 2010. “Subliminal Mesajlar”. idrisbilen. Geliş tarihi 25 Eylül 2019 (https://idrisbilen.blogspot.com/2010/07/subliminal-mesajlar.html).
  • İdris Bilen. 2017. “Şuuraltı Telkinleri – 25. Kare”. Kişisel Başarı. Geliş tarihi 25 Eylül 2019 (https://kisiselbasari.com/suuralti-telkinleri-25-kare.html).
  • İdris Bilen. t.y. “Bilinçaltınızı Kim Yönetiyor?”
  • Koca, Fatih. 2011. “Peygamberimiz Hz. Muhammed’in Müezzinleri”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 52(2):291-310.
  • Kurban, Yasin. 2019. “İnsan Tabiatı ve İslam Açısından Müzik (Müzik-Fıtrat İlişkisi)”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 23(1):21-36.
  • Temel, Mustafa. 2019. “Türkiye’de Medya ve İslamofobi Araştırmaları”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 2(1):93-121.
  • Temi̇zyürek, Fahri ve Ümran Acar. 2014. “Çizgi Filmlerdeki Subliminal Mesajların Çocuklar Üzerindeki Etkisi”. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 3(3):25-39.
  • Tunahan Akgün. t.y. “Ezan Sesinden Etkilenerek Müslüman Oldu”. Geliş tarihi 27 Eylül 2019 (https://www.aa.com.tr/tr/yasam/ezan-sesinden-etkilenerek-musluman-oldu/920822).
  • Turan, Sefer. t.y. “Mustafa Akad’ın İçinde Kalan 2 Film Projesi”. Geliş tarihi 24 Eylül 2019 (http://www.haber7.com/kultur/haber/121034-mustafa-akadin-icinde-kalan-2-film-projesi).
  • Uzdu, Halil. 2016. “Türk Sineması’nda Din İmgesi Üzerine Din Sosyolojisi Açısından Bir Bakış Denemesi”. Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3(5):0.
  • Yenen, İbrahim. 2012. “Türk Sinemasında İslam(cılık) Pratiği: Milli Sinema Örneği”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 1(3):240-71.
  • Yorulmaz, Bi̇lal. 2014. “Din Eğitimine Yardımcı Bir Araç Olarak ‘Tebliğ Filmleri’: ‘Horton Hears A Who’ Örneği”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (44):20-35.
Birincil Dil tr
Konular İletişim
Yayımlanma Tarihi BAHAR
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-5948-9221
Yazar: Rıfat ABLAY (Sorumlu Yazar)
Kurum: DİCLE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Başvuru Tarihi : 1 Aralık 2019
Kabul Tarihi : 5 Mart 2020
Yayımlanma Tarihi : 23 Mart 2020

Bibtex @araştırma makalesi { esosder653619, journal = {Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1304-0278}, address = {}, publisher = {Özel Akademi}, year = {2020}, volume = {19}, pages = {833 - 864}, doi = {10.17755/esosder.653619}, title = {BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ}, key = {cite}, author = {ABLAY, Rıfat} }
APA ABLAY, R . (2020). BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 19 (74) , 833-864 . DOI: 10.17755/esosder.653619
MLA ABLAY, R . "BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 19 (2020 ): 833-864 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/53245/653619>
Chicago ABLAY, R . "BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 19 (2020 ): 833-864
RIS TY - JOUR T1 - BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ AU - Rıfat ABLAY Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.17755/esosder.653619 DO - 10.17755/esosder.653619 T2 - Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 833 EP - 864 VL - 19 IS - 74 SN - 1304-0278- M3 - doi: 10.17755/esosder.653619 UR - https://doi.org/10.17755/esosder.653619 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ %A Rıfat ABLAY %T BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ %D 2020 %J Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi %P 1304-0278- %V 19 %N 74 %R doi: 10.17755/esosder.653619 %U 10.17755/esosder.653619
ISNAD ABLAY, Rıfat . "BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 19 / 74 (Mart 2020): 833-864 . https://doi.org/10.17755/esosder.653619
AMA ABLAY R . BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 19(74): 833-864.
Vancouver ABLAY R . BİR PROPAGANDA ARACI OLARAK SİNEMA, MEDYA VE MUSİKİNİN İSLAM TOPLUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 19(74): 864-833.