Yıl 2020, Cilt 19 , Sayı 76, Sayfalar 2119 - 2137 2020-10-15

ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ
EXAMINATION OF THE VISUAL EFFECT OF ORIGAMI ART IN THE TEXTILE FIELD

EXAMINATION OF THE VISUAL EFFECT OF ORIGAMI ART IN THE TEXTILE FIELD

Özlem USLU [1] , Fazilet CEYHANLI [2]


Bilindiği gibi; origami, ince kağıt parçalarının dikkatlice katlanmasına dayanan bir hikaye sanatı biçimidir. Üç boyutlu geometri, süreklilik ve düzen origami sanatında öne çıkan temel sanatsal unsurlardır. Bu çalışma, Japon kağıt katlama sanatı ‘origami’nin diğer görsel sanat disiplinleri ile etkileşimlerine değinmek, origami sanatının tekstil alanındaki görsel etkilerini incelemek ve irdelemek amacı ile gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda; sanatsal tekstillerde yeni tasarımlar oluşturulması hedeflenmiş ve bazı uygulamalar yapılmıştır. Küreselleşmenin etkisiyle ülkeler arası kültürel etkileşim artmış, bununla birlikte farklı tasarımlar ortaya koyma çabalarına yeni açılımlar getirmiştir. Ancak origaminin bir sanat biçimi olarak çok yönlülüğü atlanmış, birçok örneklerine rastlasak da, yeterince irdelenmemiştir. Çağdaş tekstil sanatında; gelişen teknoloji, fikir özgürlüğü, özgünlük arayışları ve disiplinler arası etkileşim ile ortaya çıkan yeni sanatsal ürünler bir hareketlilik getirmiştir. Görsel kültürdeki etkileşim tüm sanat dallarında olduğu gibi tekstil alanında da genel olarak kabul görmektedir. Tasarımcıların vizyon sahibi olması ve karşı tarafta görsel anlamda çarpıcı bir etki bırakabilmesi açısından disiplinler arası çalışmaların önemi büyüktür. Tekstil alanı malzeme açısından çeşitli tektonik ve atektonik düzenlemeleri oluşturabileceğimiz kapasitededir. Tekstil sanatçıları ve tasarımcılar tüm dünyada belli bir yer edinmiş kültürlerle etkileşim haline girmişler ve kendi dışavurumlarını tekstildeki teknik ve estetik görsellikle harmanlayarak yeni ürünler ortaya koymuşlardır. Bir sanat ürününün varlığının temeli olan teknik, malzeme ve görsellik ile iletişim kurma isteminin olmasıdır. Origami sanatının görsel etkilerinin de tekstil tasarımlarında dikkat çektiği gözlemlenmektedir. Araştırmamızda çok sayıda tekstil ürünlerinde origami etkisine rastlanmıştır. Araştırma; literatür taraması, gözlemleme, ilgili kişilerle görüşmeler, nitel araştırma tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sürecinde; Çukurova Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü öğrencilerinin ders kapsamında yaptığı tasarımlar ve farklı üniversitelerde yapılmış çalışmalar incelenmiştir. Bu çalışmada, origami tekniği etkili tekstil yüzey uygulamaları yapılmıştır.
origami, tekstil, sanat
  • Aylett, R., Caider, L. & Robertson, S. (2013). Prototyping 3D ‘Smart’ Textile Surfaces for Pervasive Computing Environments, Collective Voices Association of Fashion and Textile Courses, Loughborough University, 1-2
  • Coer, E. (1977). Sadako ve Kağıttan Bin Turna Kuşu, ABD:Beyaz Balina Yayınları
  • Dilber, F.B., (2010). Sanatsal Tekstillerin Endüstriyel Tekstil Tasarımında Uygulanışı (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Ding, D., Fan, Z. & Si, L. …(2013). Review of materials for origami in fashion design. Advanced materials Research.doi:10.4028/www.scientific.net/AMR.821-822790 2013 Trans Tech Publication, 1.
  • Enes, Ö., (2016). Geleneksel teknikten yenilikçi moda yaklaşımına bir yolculuk: origami. Moda ve Hazır Giyim Federasyonu Adres Dergisi, 17.sayı, 82.
  • Hatori, K. (2011). Origami History, Art and Design, Origami 5. Editors:Iverson, Lang & Yım. London:CRC Press. 3-12.
  • Heise, D. (2004). Is Visual Culture Becoming Our Canon of Art? Art Education. 57 (5): 41-46
  • Koca, E. & Koç, F., (2012). Giysi Yüzey Tasarımına Disiplinler Arası Bir Yaklaşımda Tasarımcının Rolü. 1. Uluslararası İstanbul Tekstil Sanatı Sempozyumu, Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Lee, J.E. (2015, Nov). Origami Blossom. International Textile and Apparel Association (ITAA) Annual Conference Proceedings, New Mexico
  • Li, J., Li, X., Wang, X. & Zheng, C. (2014). Innovation of creative lady wear based on origami and jacquard. Advanced Materials Research.doi: 10 40281/www.scientific.net/AMR821-822790 2013 Trans Tech Publications, 1.
  • Tuğrul, B. & Kavici, M., (2002). Kağıt Katlama Sanatı Origami Ve Öğrenme, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 1-17.
  • Yoshizawa, A. (1989). Origami Museum Animals.Tokyo:Kamakura Shobo Poblishing Co.,Ltd.
  • http://www.guncelmakaleler.com/origami-nedir-nasil-yapilir/, 2016
  • http://www.arkitera.com/haber/4982/cephede-origami, 2016
  • http://sosyalmedya.co/origami-lamba-tasarimiyla-dunyanin-gonlunu-calan-tasarimci-umut- yamac/,2016
  • http://www.ntv.com.tr/galeri/sanat/origamiden-esinlenen- tasarimlar,FoPLdjCFUUObSeU322FCZg/z4o77aRK10CNSqThwwhCfA,2017
  • https://tr.pinterest.com/tanushriroy/design-innovative-surface- design/,2016
  • https://www.researchgate.net/publication/282613750_GIYSI_YUZEY_TASARIMINA_DISI PLINLERARASI_BIR_YAKLASIMDA_TASARIMCININ_ROLU, 2016
  • http://blog.itucekirdek.com/origami-sanati-modern-teknolojiye-nasil-ilham-veriyor/,2016
  • http://www.spoonflower.com/fabric/732991-origami-animals-by-drizzlydaydesignco, 2017
  • https://www.etsy.com/listing/208746431/origami-bird-print-fabric-reduced-price
  • https://www.dezeen.com/2015/02/14/jule-waibel-cones-seats-steam-folded-felt/, 2017
  • https://flextiles.wordpress.com/2013/08/12/origami-felt/, 2017
  • https://tr.pinterest.com/pin/23362491796283098/,2016
  • http://thecreatorsproject.vice.com/blog/8-artists-pushing-origami-to-the-extreme, 2017
  • http://www.designcatwalk.com/wong-yung-the-prince-of-origami/, 2017
  • http://forwardcouncil.com/p/80/sandra-backlund-interview, 2017
  • http://www.icmimarlikdergisi.com/2016/12/19/kendi kendine-katlanan-kagit-plastik-kumas- teknolojisi-aeromorph/, 2017
  • https://tr.pinterest.com/pin/26458716531537270/, 2017
  • http://www.evleniyorsan.com/Galeri/detay/origami-dugun-dekorasyon- fikirleri/559/4755,2016
  • http://www.2kadin.com/trenddeko-mmxv-selin-debre.165198.htm,2016
  • http://weburbanist.com/2011/02/04/unfolding-interior-design-origami-inspired-furniture/, 2016
  • https://www.etsy.com/listing/50723408/,2017
  • http://www.icmimarlikdergisi.com/2016/10/13/yenilikci-birlesim-teknigiyle-tasarlanan- futuristik-bir-canta-distortion/, 2017
  • http://lib.dr.iastate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1464&context=itaa_proceedings, 2017
  • https://tr.pinterest.com/pin/573997914986189389/,2016
  • http://origamiblog.com/tag/textile/,2016
  • http://www.kingdomofstyle.net/blog/2015/12/7/the-bloom-blanket,2016
  • http://blog.sampleboard.com/,2017
  • http://www.ecouterre.com/bela-borsodi-shapes-fabric-into-faces-and-animals-origami- style/bela-borsodi-8-2/,2016
  • https://www.dezeen.com/2014/01/20/origami-dresses-by-jule-waibel-designed-for-bershka- stores-in-25-cities/, 2017
Birincil Dil tr
Konular Sanat
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-2645-9616
Yazar: Özlem USLU
Kurum: Çukurova Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-9569-8581
Yazar: Fazilet CEYHANLI (Sorumlu Yazar)
Kurum: Çukurova Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Ülke: Turkey


Tarihler

Başvuru Tarihi : 30 Nisan 2020
Kabul Tarihi : 24 Eylül 2020
Yayımlanma Tarihi : 15 Ekim 2020

Bibtex @araştırma makalesi { esosder729697, journal = {Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1304-0278}, address = {}, publisher = {Özel Akademi}, year = {2020}, volume = {19}, pages = {2119 - 2137}, doi = {10.17755/esosder.729697}, title = {ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ}, key = {cite}, author = {Uslu, Özlem and Ceyhanlı, Fazilet} }
APA Uslu, Ö , Ceyhanlı, F . (2020). ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ . Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 19 (76) , 2119-2137 . DOI: 10.17755/esosder.729697
MLA Uslu, Ö , Ceyhanlı, F . "ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ" . Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 19 (2020 ): 2119-2137 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/56179/729697>
Chicago Uslu, Ö , Ceyhanlı, F . "ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 19 (2020 ): 2119-2137
RIS TY - JOUR T1 - ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ AU - Özlem Uslu , Fazilet Ceyhanlı Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.17755/esosder.729697 DO - 10.17755/esosder.729697 T2 - Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 2119 EP - 2137 VL - 19 IS - 76 SN - 1304-0278- M3 - doi: 10.17755/esosder.729697 UR - https://doi.org/10.17755/esosder.729697 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ %A Özlem Uslu , Fazilet Ceyhanlı %T ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ %D 2020 %J Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi %P 1304-0278- %V 19 %N 76 %R doi: 10.17755/esosder.729697 %U 10.17755/esosder.729697
ISNAD Uslu, Özlem , Ceyhanlı, Fazilet . "ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 19 / 76 (Ekim 2020): 2119-2137 . https://doi.org/10.17755/esosder.729697
AMA Uslu Ö , Ceyhanlı F . ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ. esosder. 2020; 19(76): 2119-2137.
Vancouver Uslu Ö , Ceyhanlı F . ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 19(76): 2119-2137.
IEEE Ö. Uslu ve F. Ceyhanlı , "ORİGAMİ SANATININ TEKSTİL ALANINDAKİ GÖRSEL ETKİSİNİN İRDELENMESİ", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, c. 19, sayı. 76, ss. 2119-2137, Eki. 2020, doi:10.17755/esosder.729697