MODERN PAZARLAMA STRATEJİLERİ: AB VE TÜRK TURİZMİ
Yıl 2009,
Cilt: 8 Sayı: 27, 79 - 98, 01.01.2009
Mehmet Kaşlı
M. Oğuzhan İlban
Bayram Şahin
Kaynakça
- Albayrak, T., (2006), “Niş Pazarlama prensipleri ve Ortopedik Destek Ürünleri Pazarı Örneği”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı. 11, ss. 219-235.
- Bahar, O., Kozak, M., (2007), “Advancing Destination Competitiveness Research: Comparison Between Tourists and Service Providers”, Journal of Travel&Tourism Marketing, Vol. 22, No. 2, pp. 61-71.
- Bejou, D., (1997), “Relationship Marketing: Evolution, Present State and Future”, Psyclogy Marketing, V.14(8).
- Chiu, H-C., Hsieh, Y-C., Li, Y-C., Lee, M., (2005), “Relationship Marketing and Consumer Switching Behavior”, Journal of Business Research, 58, 1681-1689.
- Czinkota, M.R., Kotabe, M., Mercer, D., (1997), Marketing Management; Text and Cases, Blackwell Business.
- Çorbacıoğlu, A. (1994), “Tanıtma Stratejisi ve Yöntemleri Turizmde Tanıtmanın Temel Kuralları”, Turizm Yıllığı, Türkiye Kalkınma Bankası A.S.
- Dalgıç, T., Leeuw, M. (1994), “Niche Marketing Revisited:Concept, Applications, and Some European Cases”, European Journal of Marketing, Vol.28, Issue.4.
- Denizer, D. (1992), Turizm Pazarlaması, Ankara: Yıldız Matbaacılık.
- Dibb, S., Meadows, M., (2004). “Relationship Marketing and CRM: A Finacial Services Case Study”, Journal of Strategic Marketing, Vol. 12, pp. 111-125.
- Ecer, H. F. ve Canıtez, M. (2004), Pazarlama İlkeleri Teori ve Yaklaşımlar, Ankara: Gazi Kitapevi.
- Erem ve Diğerleri, (2003), “Global Pazarlarda Pazarlama Stratejilerinin Tasarım ve Uygulamasında Kültürel Etkileşimin Rolü”, Erişim Adresi: http://www.econturk.org/Turkiyeekonomisi/deniz4.pdf>, [Erişim Tarihi: 04.05.2007].
- Fyall, A., Callod, C., Edwards, B., (2003), “Relationship Marketing: The Challenge For Destinations”, Annals of Tourism Research, Vol. 30, No. 3, pp.644-659.
- Gordon, I.H., (1998), Relationship Marketing; New Strategies, Techniques and Technologies to Win The Customers You Want and Keep Them Forever, John Wiley& Sons Canada.
- Gounaris, S. P., Tzempelikos, N. A., Chatzipanagiotou, K., (2007), “The relationships of Customer-Perceived Value, Satisfaction, Loyalty and Behavioral Intentions”, Journal of Relationship Marketing, Vol. 6, No. 1, pp. 63-87.
- Grönroos, C., (1991), “The Marketing Strategy Continuum: Toward A Marketing Concept for The Service Marketing”, Service Marketing Management Decision, V.29.
- Grönroos, C., (1996), “Relationship Marketing: Strategic and Tactical Implications”, Management Decision, 1996, Sayı.34/3.
- Gülmez, M., Kitapçı, O., (2003), “İlişki Pazarlamasının Gelişimi Ve Yakın Geleceği”, C.Ü. İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı 2.
- Hacıefendioğlu, Ş., (2005), “İlişki Pazarlaması ve Turizm Sektöründe Bir Saha Araştırması”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (9) 2005 / 1.
- Hacıoglu, N. (2005), Turizm Pazarlaması, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Hansler, D.F., (1991), “Niche Marketing, Fund Raising Management, Vol:22, Issue:2.
- Hatipoglu, Z. (2003), Özel Pazarlama Yönetimi ve Stratejisi, İstanbul: Lebib Yalkın Yayınları.
- http://f1r3.blogcu.com/1473784/, [Erişim Tarihi: 05.11.2006].
- http://f1r3.blogcu.com/1560403/, [Erişim Tarihi: 05.11.2006].
- http://www.gmarketing.com/, [Erişim Tarihi: 07.11.2006].
- http://marketingma.blogspot.com/2006/01/pazarlamann–2006-trendi-womm-marketing.html, [Erişim Tarihi: 05.11.2006]. http://www.farketing. com/fikirler/2005/02/ deneyim_pazarla.html, [Erişim Tarihi:05.11.2006] . http://www.teknobilgi.com/newsdetail.asp?InNewsId=9686[ErişimTarihi: 05.11.2006].
- UNWTO Tourism Highlights, Edition. (2007), http://www.unwto.org/facts/eng/pdf/highlights/highlights_06_eng_hr.pdf [Erişim Tarihi: 05.11.2006].
- Iriana, R., Buttle, F., (2006), “Strategic, Operational, and Analytical Customer Reletaonalship Management: Attributes and Measures”, Journal of Relationship Marketing, Vol. 5, No. 4, pp. 23-42.
- İçöz, O. (2001), Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar, Ankara: Turhan Kitabevi.
- Kamei T. (2000), “A 21st-Century Approach to Marketing”, Nomura Research Institute, No:19, December 1.
- Karakaş, B., Bircan, B., Gök, O., (2007), “Hizmet Sektöründe İlişki Pazarlaması: Butik Oteller ve 5 Yıldızlı Oteller Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış, Vol. 7, No. 1, ss. 3-18.
- Kim, N.S., Chalip, L. (2004), “Why travel to the FIFA WorldCup? Effects of Motives, Background, Interest, and Constraints”, Tourism Management 25.
- Kotler, P., (2000), Marketing Management, Prentice Hall, New Jersey.
- Kotler, Philip, David Gertner. (2002). “Country as Brand, Product, and Beyond: A Place Marketing and Brand Management Perspective”, Journal of Brand Management, 9(4/5), pp. 249-261.
- Mucuk, İ. (1997), Pazarlama İlkeleri, İstanbul: Türkmen Kitapevi.
- Oral, S. (1998), Türk Turizm Pazarlamasında Dağıtım Fiyat Politikaları ve Turist Profili Analizi, İzmir: İstiklal Matbaası.
- Özturan, M., Roney, S. A., (2004). “Internet use among travel agencies in Turkey: Exploratory study. Tourism Management 25, 259-266.
- Palmatier vd., (2007), “Use of Relationship Marketing Programs in Building Customer- Salesperson and Customer-Firm Relationships: Differential Influences on Financial Outcomes”, International Journal of Research in Marketing, Vol. 24, pp. 210-223.
- Reilly, R.T. (1987), Seyahat ve Turizm Pazarlama Teknikleri, Çev. Aysel Aziz, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayınları: 60, Sevinç Matbaası.
- Sarı, Y., Kozak, M., (2005), “Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi:Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (9).
- Schoenbachler, D.D., Geoffrey, D., Gordon, L., Foley, D., Spellman, L., (1997), “Understanding Consumer Database Marketing”, Journal of Consumer Marketing, Vol.14, No.1.
- Shani, D., Chalasani, S., (1992), “Exploiting Niches Using Releationship Marketing”, The Journal of Services Marketing, Vol. 6, No. 4, pp. 43-52.
- Sheth, J.N., Parvatiyar, A., (1995), “The Evolution of Relationship Marketing”, International Business Review, Vol.4, No.4.
- Tamagnini, V., Tregear, A., (1998), “An Assessment of Niche Marketing Opportunities in the Delicatessen Meat Sector”, British Food Journal, Vol. 100, No. 5, pp. 228-235.
- Tek, Ö. B. (1997), Pazarlama İlkeleri, İzmir: Cem Matbaası.
- Tek, Ö.B., (1999), Pazarlama İlkeleri: Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları.
- Tosun, Cevat, Yasin Bilim. (2004a). “Hatay’ın Turistik Bir Şehir Olarak Pazarlanması”, 1. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, 15-16 Nisan 2004, ss. 269-288.
- Türkiye Seyahat Acentaları Birliği. (2005), www.tursab.org.tr Erisim Tarihi: 04.12.2006.
- Usal, A. ve Oral, S. (2001), Turizm Pazarlaması, İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
- Vatan Gazetesi, 8 Ocak 2003, s.7.
- Yükselen, C. (2001), Pazarlama İlkeler-Yönetim, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Zineldin, M., (2000), “Beyond Relationship Marketing: Technolojicalship Marketing.”, Marketing Intelligence and Planning, 18/1.
MODERN PAZARLAMA STRATEJİLERİ: AB VE TÜRK TURİZMİ
Yıl 2009,
Cilt: 8 Sayı: 27, 79 - 98, 01.01.2009
Mehmet Kaşlı
M. Oğuzhan İlban
Bayram Şahin
Öz
Bu çalışma, AB’ye giriş sürecine adım atılan bir ortamda ülkemiz ekonomisi açısından önemli bir endüstri olan turizm endüstrisinin Avrupa ülkelerine daha verimli pazarlanabilmesini sağlamak amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda günümüz modern pazarlama stratejilerinin kavramsal incelemesi yapılmış ve günümüzde işletmeler tarafından başarılı bir şekilde kullanılan pazarlama stratejilerinden örnekler verilmiştir. Çalışma sonunda uygulanan başarılı pazarlama çabalarından hareketle dünyanın ve ülkemizin en büyük turizm pazarı konumundaki Avrupa Birliği Ülkelerine turistik ürün pazarlamada, işletmelere ve ülke tanıtımı yapan kuruluşlara “etkin pazarlama” için öneriler sunulmuştur
Kaynakça
- Albayrak, T., (2006), “Niş Pazarlama prensipleri ve Ortopedik Destek Ürünleri Pazarı Örneği”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı. 11, ss. 219-235.
- Bahar, O., Kozak, M., (2007), “Advancing Destination Competitiveness Research: Comparison Between Tourists and Service Providers”, Journal of Travel&Tourism Marketing, Vol. 22, No. 2, pp. 61-71.
- Bejou, D., (1997), “Relationship Marketing: Evolution, Present State and Future”, Psyclogy Marketing, V.14(8).
- Chiu, H-C., Hsieh, Y-C., Li, Y-C., Lee, M., (2005), “Relationship Marketing and Consumer Switching Behavior”, Journal of Business Research, 58, 1681-1689.
- Czinkota, M.R., Kotabe, M., Mercer, D., (1997), Marketing Management; Text and Cases, Blackwell Business.
- Çorbacıoğlu, A. (1994), “Tanıtma Stratejisi ve Yöntemleri Turizmde Tanıtmanın Temel Kuralları”, Turizm Yıllığı, Türkiye Kalkınma Bankası A.S.
- Dalgıç, T., Leeuw, M. (1994), “Niche Marketing Revisited:Concept, Applications, and Some European Cases”, European Journal of Marketing, Vol.28, Issue.4.
- Denizer, D. (1992), Turizm Pazarlaması, Ankara: Yıldız Matbaacılık.
- Dibb, S., Meadows, M., (2004). “Relationship Marketing and CRM: A Finacial Services Case Study”, Journal of Strategic Marketing, Vol. 12, pp. 111-125.
- Ecer, H. F. ve Canıtez, M. (2004), Pazarlama İlkeleri Teori ve Yaklaşımlar, Ankara: Gazi Kitapevi.
- Erem ve Diğerleri, (2003), “Global Pazarlarda Pazarlama Stratejilerinin Tasarım ve Uygulamasında Kültürel Etkileşimin Rolü”, Erişim Adresi: http://www.econturk.org/Turkiyeekonomisi/deniz4.pdf>, [Erişim Tarihi: 04.05.2007].
- Fyall, A., Callod, C., Edwards, B., (2003), “Relationship Marketing: The Challenge For Destinations”, Annals of Tourism Research, Vol. 30, No. 3, pp.644-659.
- Gordon, I.H., (1998), Relationship Marketing; New Strategies, Techniques and Technologies to Win The Customers You Want and Keep Them Forever, John Wiley& Sons Canada.
- Gounaris, S. P., Tzempelikos, N. A., Chatzipanagiotou, K., (2007), “The relationships of Customer-Perceived Value, Satisfaction, Loyalty and Behavioral Intentions”, Journal of Relationship Marketing, Vol. 6, No. 1, pp. 63-87.
- Grönroos, C., (1991), “The Marketing Strategy Continuum: Toward A Marketing Concept for The Service Marketing”, Service Marketing Management Decision, V.29.
- Grönroos, C., (1996), “Relationship Marketing: Strategic and Tactical Implications”, Management Decision, 1996, Sayı.34/3.
- Gülmez, M., Kitapçı, O., (2003), “İlişki Pazarlamasının Gelişimi Ve Yakın Geleceği”, C.Ü. İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı 2.
- Hacıefendioğlu, Ş., (2005), “İlişki Pazarlaması ve Turizm Sektöründe Bir Saha Araştırması”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (9) 2005 / 1.
- Hacıoglu, N. (2005), Turizm Pazarlaması, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Hansler, D.F., (1991), “Niche Marketing, Fund Raising Management, Vol:22, Issue:2.
- Hatipoglu, Z. (2003), Özel Pazarlama Yönetimi ve Stratejisi, İstanbul: Lebib Yalkın Yayınları.
- http://f1r3.blogcu.com/1473784/, [Erişim Tarihi: 05.11.2006].
- http://f1r3.blogcu.com/1560403/, [Erişim Tarihi: 05.11.2006].
- http://www.gmarketing.com/, [Erişim Tarihi: 07.11.2006].
- http://marketingma.blogspot.com/2006/01/pazarlamann–2006-trendi-womm-marketing.html, [Erişim Tarihi: 05.11.2006]. http://www.farketing. com/fikirler/2005/02/ deneyim_pazarla.html, [Erişim Tarihi:05.11.2006] . http://www.teknobilgi.com/newsdetail.asp?InNewsId=9686[ErişimTarihi: 05.11.2006].
- UNWTO Tourism Highlights, Edition. (2007), http://www.unwto.org/facts/eng/pdf/highlights/highlights_06_eng_hr.pdf [Erişim Tarihi: 05.11.2006].
- Iriana, R., Buttle, F., (2006), “Strategic, Operational, and Analytical Customer Reletaonalship Management: Attributes and Measures”, Journal of Relationship Marketing, Vol. 5, No. 4, pp. 23-42.
- İçöz, O. (2001), Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar, Ankara: Turhan Kitabevi.
- Kamei T. (2000), “A 21st-Century Approach to Marketing”, Nomura Research Institute, No:19, December 1.
- Karakaş, B., Bircan, B., Gök, O., (2007), “Hizmet Sektöründe İlişki Pazarlaması: Butik Oteller ve 5 Yıldızlı Oteller Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış, Vol. 7, No. 1, ss. 3-18.
- Kim, N.S., Chalip, L. (2004), “Why travel to the FIFA WorldCup? Effects of Motives, Background, Interest, and Constraints”, Tourism Management 25.
- Kotler, P., (2000), Marketing Management, Prentice Hall, New Jersey.
- Kotler, Philip, David Gertner. (2002). “Country as Brand, Product, and Beyond: A Place Marketing and Brand Management Perspective”, Journal of Brand Management, 9(4/5), pp. 249-261.
- Mucuk, İ. (1997), Pazarlama İlkeleri, İstanbul: Türkmen Kitapevi.
- Oral, S. (1998), Türk Turizm Pazarlamasında Dağıtım Fiyat Politikaları ve Turist Profili Analizi, İzmir: İstiklal Matbaası.
- Özturan, M., Roney, S. A., (2004). “Internet use among travel agencies in Turkey: Exploratory study. Tourism Management 25, 259-266.
- Palmatier vd., (2007), “Use of Relationship Marketing Programs in Building Customer- Salesperson and Customer-Firm Relationships: Differential Influences on Financial Outcomes”, International Journal of Research in Marketing, Vol. 24, pp. 210-223.
- Reilly, R.T. (1987), Seyahat ve Turizm Pazarlama Teknikleri, Çev. Aysel Aziz, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayınları: 60, Sevinç Matbaası.
- Sarı, Y., Kozak, M., (2005), “Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi:Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (9).
- Schoenbachler, D.D., Geoffrey, D., Gordon, L., Foley, D., Spellman, L., (1997), “Understanding Consumer Database Marketing”, Journal of Consumer Marketing, Vol.14, No.1.
- Shani, D., Chalasani, S., (1992), “Exploiting Niches Using Releationship Marketing”, The Journal of Services Marketing, Vol. 6, No. 4, pp. 43-52.
- Sheth, J.N., Parvatiyar, A., (1995), “The Evolution of Relationship Marketing”, International Business Review, Vol.4, No.4.
- Tamagnini, V., Tregear, A., (1998), “An Assessment of Niche Marketing Opportunities in the Delicatessen Meat Sector”, British Food Journal, Vol. 100, No. 5, pp. 228-235.
- Tek, Ö. B. (1997), Pazarlama İlkeleri, İzmir: Cem Matbaası.
- Tek, Ö.B., (1999), Pazarlama İlkeleri: Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları.
- Tosun, Cevat, Yasin Bilim. (2004a). “Hatay’ın Turistik Bir Şehir Olarak Pazarlanması”, 1. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, 15-16 Nisan 2004, ss. 269-288.
- Türkiye Seyahat Acentaları Birliği. (2005), www.tursab.org.tr Erisim Tarihi: 04.12.2006.
- Usal, A. ve Oral, S. (2001), Turizm Pazarlaması, İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
- Vatan Gazetesi, 8 Ocak 2003, s.7.
- Yükselen, C. (2001), Pazarlama İlkeler-Yönetim, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Zineldin, M., (2000), “Beyond Relationship Marketing: Technolojicalship Marketing.”, Marketing Intelligence and Planning, 18/1.