BibTex RIS Kaynak Göster

PROSPECTIVE TEACHERS' OPINIONS ABOUT THE EFFECTIVENESS OF INSTRUCTIONAL TECHNOLOGY AND MATERIAL DEVELOPMENT COURSE TO HAVE THEM ACQUIRE PRINCIPLES OF

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 32, 1 - 16, 01.06.2010

Öz

Abstract
The aim of this study is to determine the perceptions of prospective teachers of the effectiveness of Instructional Technology and Material Development (ITMD) course in gaining the principles of material development. For that aim, third year students of Education and Technical Education Faculties at Fırat University in 2007-2008 academic year were included in the study. A five-point Likert-type scale was developed and used in the study. The scale was piloted on 174 students to measure the validity and reliability and was administered on 667 students for the main study. Frequency, percent, levene, t and MWU tests were used to analyze the data. Students' views were analyzed in terms of gender and faculty variables. It was determined that the female students perceived ITMG course better in gaining the principles of material development than the males. The students of Technical Education Faculty found ITMD course more effective in terms of learning the principles of developing and updating the instructional materials and using them in real life than those of Education Faculty. It was also determined that the students mostly use computer as an instructional material and that the students of Technical Education Faculty use instructional materials more than the students of Education Faculty.
Key Words: Instructional material, Education Faculty, Technical Education Faculty, Prospective teacher

Kaynakça

  • Ada, S. (2001). Sınıf öğretmeni yetiştiren okullarda öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin program içindeki yeri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 1-10.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational technology in turkey: past, present and future. Educational Media Internatiınal, 39 (2), 165-174.
  • Alkan, C. (1998). Eğitim teknolojisi. (Yenilenmiş 6. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydın-Yılmaz, Z.& Mahiroğlu, A. (2004). Dilbilgisi öğretiminde yeni geliştirilen öğretim materyallerinin öğrencilerin öğrenme düzeyine etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 109-123.
  • Çelik, F. (2000). Sınıf öğretmenliği yeni öğretim programının değerlendirilmesi, Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 1-3.
  • Demirel, Ö. (2003). Öğretimde planlama ve değerlendirme: öğretme sanatı, (Altıncı baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dikici, A., Yavuzer, Y.& Gündoğdu, R. (2006). Eğitim fakültesi mezunlarının eğitim bilimleri derslerine ilişkin görüşleri (Niğde üniversitesi örneği). Milli Eğitim, 172, 250-261.
  • Ekici, G. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik tutumları ile öğrenme biçimlerinin değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 111-132.
  • Gündüz, Ş.& Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET 3(1). http://www.tojet.net/articles/317.htm adresinden 17.02.2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Güven, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin kazandırdığı yeterlikler yönünden değerlendirilmesi (İnönü üniversitesi eğitim fakültesi örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 4 (2), 165-177.
  • Karataş, S.& Yapıcı, M. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin işlenişi ve uygulama örnekleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 311-325.
  • Kılıç, A.& Acat, B. (2007). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen yetiştirme programlarındaki derslerin gereklilik ve işe vurukluk düzeyi, Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 21-37.
  • Kılıç, A. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirme programında yer alan derslerin öğrenilme düzeyleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (19), 136-145.
  • Numanoğlu, G.& Bayır, Ş. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10 (1), 197-212.
  • Saka, A. Z.& Saka, A. (2005). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinde mesleki becerilerini geliştirme düzeyi: Sakarya örneği, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 81-177.
  • Senemoğlu, N. (2003). Türkiye‟de sınıf öğretmeni yetiştirme uygulamaları, sorunlar, öneriler. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 154-193.
  • Stephens, P.& Crawley, T. (1994). Becoming an effective teacher. Trowbridge: Great Britain at Redwood Books.
  • Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (1994). Biyoistatistik. Ankara: Özdemir Yayıncılık.
  • Şahin, Ç.& Genç, S. Z. (2001). İlköğretim okulları I. kademenin I. devresindeki sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik meslek dersleri ve konu alanları ile ilgili görüşleri (Erzurum ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi. 9(2), 449-460.
  • Şahin-Taşkın, Ç.& Hacıömeroğlu, (2009). Öğretmen adaylarının meslek bilgisi dersleri üzerine bakış açıları. The First International Congress of Educational Research (1-3 May, 2009). Çanakkale.
  • Tezci, E., Karaca, D.& Sezginsoy, B. (2008). The study of reliability and validity of creative materials. The Turkish Online Journal of Educational Technology http://www.tojet.net/articles/715.htm adresinden 17.03.2009 tarihinde edinilmiştir. - TOJET 7(1).
  • Yalın, H. İ. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (8. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Yanpar-Şahin, T& Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yeşil, R. (2006). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf içi öğretim yeterlikleri (Kırşehir örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 61-78.
  • YÖK (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara.

ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME DERSİNİN MATERYAL HAZIRLAMA İLKELERİNİ KAZANDIRMADAKİ ETKİLİLİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 32, 1 - 16, 01.06.2010

Öz

Öz
Bu çalışmanın amacı, öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (ÖTMG) dersinin materyal hazırlama ilkelerini kazandırmadaki etkililiğine ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla 2007- 2008 eğitim öğretim yılında Fırat Üniversitesi Eğitim ve Teknik Eğitim Fakültelerinde öğrenimine devam eden ve ÖTMG dersini almış olan üçüncü sınıf öğrencileri araştırma kapsamına dahil edilmiştir. Araştırmada beşli likert tipinde bir ölçek geliştirilip kullanılmıştır. Ölçek, geçerlik ve güvenirlik hesaplamaları için 174, asıl uygulama için ise 667 kişiye uygulanmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde, levene, t ve MWU testleri kullanılmıştır. Öğrenci görüşleri cinsiyet ve fakülte değişkenleri açısından analiz edilmiştir. Kız öğrencilerin ÖTMG dersinin öğretim materyali hazırlama ilkelerini kazandırmadaki etkililiğine ilişkin görüşlerinin erkek öğrencilere göre daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Teknik eğitim fakültesi öğrencileri öğretim materyallerinin geliştirilebilir, güncellenebilir ve gerçek hayatla tutarlı olması gibi ilkeleri kazandırmada ÖTMG dersini eğitim fakültesi öğrencilerine göre daha etkili bulmuşlardır. Öğrencilerin en fazla kullandıkları teknolojik araç gerecin bilgisayar olduğu ve teknik eğitim fakültesinde araç gereç kullanımının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ada, S. (2001). Sınıf öğretmeni yetiştiren okullarda öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin program içindeki yeri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 1-10.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational technology in turkey: past, present and future. Educational Media Internatiınal, 39 (2), 165-174.
  • Alkan, C. (1998). Eğitim teknolojisi. (Yenilenmiş 6. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydın-Yılmaz, Z.& Mahiroğlu, A. (2004). Dilbilgisi öğretiminde yeni geliştirilen öğretim materyallerinin öğrencilerin öğrenme düzeyine etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 109-123.
  • Çelik, F. (2000). Sınıf öğretmenliği yeni öğretim programının değerlendirilmesi, Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 1-3.
  • Demirel, Ö. (2003). Öğretimde planlama ve değerlendirme: öğretme sanatı, (Altıncı baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dikici, A., Yavuzer, Y.& Gündoğdu, R. (2006). Eğitim fakültesi mezunlarının eğitim bilimleri derslerine ilişkin görüşleri (Niğde üniversitesi örneği). Milli Eğitim, 172, 250-261.
  • Ekici, G. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik tutumları ile öğrenme biçimlerinin değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 111-132.
  • Gündüz, Ş.& Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET 3(1). http://www.tojet.net/articles/317.htm adresinden 17.02.2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Güven, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin kazandırdığı yeterlikler yönünden değerlendirilmesi (İnönü üniversitesi eğitim fakültesi örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 4 (2), 165-177.
  • Karataş, S.& Yapıcı, M. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin işlenişi ve uygulama örnekleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 311-325.
  • Kılıç, A.& Acat, B. (2007). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen yetiştirme programlarındaki derslerin gereklilik ve işe vurukluk düzeyi, Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 21-37.
  • Kılıç, A. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirme programında yer alan derslerin öğrenilme düzeyleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (19), 136-145.
  • Numanoğlu, G.& Bayır, Ş. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10 (1), 197-212.
  • Saka, A. Z.& Saka, A. (2005). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinde mesleki becerilerini geliştirme düzeyi: Sakarya örneği, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 81-177.
  • Senemoğlu, N. (2003). Türkiye‟de sınıf öğretmeni yetiştirme uygulamaları, sorunlar, öneriler. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 154-193.
  • Stephens, P.& Crawley, T. (1994). Becoming an effective teacher. Trowbridge: Great Britain at Redwood Books.
  • Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (1994). Biyoistatistik. Ankara: Özdemir Yayıncılık.
  • Şahin, Ç.& Genç, S. Z. (2001). İlköğretim okulları I. kademenin I. devresindeki sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik meslek dersleri ve konu alanları ile ilgili görüşleri (Erzurum ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi. 9(2), 449-460.
  • Şahin-Taşkın, Ç.& Hacıömeroğlu, (2009). Öğretmen adaylarının meslek bilgisi dersleri üzerine bakış açıları. The First International Congress of Educational Research (1-3 May, 2009). Çanakkale.
  • Tezci, E., Karaca, D.& Sezginsoy, B. (2008). The study of reliability and validity of creative materials. The Turkish Online Journal of Educational Technology http://www.tojet.net/articles/715.htm adresinden 17.03.2009 tarihinde edinilmiştir. - TOJET 7(1).
  • Yalın, H. İ. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (8. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Yanpar-Şahin, T& Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yeşil, R. (2006). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf içi öğretim yeterlikleri (Kırşehir örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 61-78.
  • YÖK (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Nuri Gömleksiz Bu kişi benim

Ayşe Ülkü Kan Bu kişi benim

Birsen Serhatlıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Serhatlıoğlu, B. (2010). ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME DERSİNİN MATERYAL HAZIRLAMA İLKELERİNİ KAZANDIRMADAKİ ETKİLİLİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 1-16.

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.