BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENMEYE İLİŞKİN TUTUM ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 32, 49 - 62, 01.06.2010

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğrenen bireylerin öğrenmeye ilişkin tutumlarını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın örneklemi, İnönü üniversitesi Eğitim Fakültesinde ölçme aracını yanıtlayan toplam 285 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için örneklemde yer alan öğrenci grubundan elde edilen veriler üzerinde açıklayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin zaman içerisinde güvenirlik hesaplamaları ve ölçeğin puan değişmezliğine ilişkin test tekrar test korelasyonunun belirlenmesi için ise yine Eğitim Fakültesinde okuyan 120 öğrencinin yanıtları kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik hesaplamaları için Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı ve test-tekrar test hesaplamaları yapılmıştır. Belirlenen dört alt boyuttan oluşan ölçeğin analizi sonucunda 40 maddeden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Bu ölçeğin iç tutarlılık katsayısı ".73", test tekrar test korelasyon katsayısı ".87" olarak hesaplanmıştır. Bu değerler, ölçeğin öğrencilerin öğrenmeye ilişkin tutumlarını ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçüm yapabileceğinin kanıtı olarak kabul edilmiştir.
Anahtar Kavramlar: Öğrenme, Öğrenmeye İlişkin Tutumlar Ölçeği. Ölçek Geliştirme

Kaynakça

  • Bahn, D. (2007) Reasons for Post Registration Learning: Impact of the Learning Experience. Nurse Education Today, 27, 715-722.
  • Balcı, A. (1995). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Baş, T. (2005). Anket Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir ? 3. basım, Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Bayram, N. (2004). Sosyal Bilimlerde SPSS ile veri Analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Braten I., Stromso H. I. (2006). Epistemologicall Beliefs, Interest, and Gender as Predictors of Internet Based Learning Activities, Computer in Human Behavior, 22, 1027-1042.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El kitabı, 4. basım, Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Duarte, A. M. (2007). Conceptions of Learning and Approaches to Learning in Portuguese Students. High Educ 54: 781 – 794.
  • Dweek, C.S. and Leggett, E.L. (1988). A Social- Cognitive Approach to Motivation and Personality. Psychological review, 95, 256-273
  • Ekici, G. (2009). Biyoloji Öz-Yeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Kastamonu Eğitim
  • Dergisi 17: 1, 111-124
  • Gürsel, F. (2008). “Çevrimiçi ve Yüzyüze Problem Tabanlı Öğrenme Yaklaşımlarının Öğrencilerin Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt V, Sayı I, 1-19.
  • Güven, B. (2008). “İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri, Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. TSA, yıl:12; Sayı 1.
  • Hanbay, O. (2009). “10. Sınıf Öğrencilerinin Farklı Değişkenlere Göre İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca’ya Yönelik Tutumları”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz 2009, Cilt 8, Sayı 30, 79-91.
  • İlin, M., ve Segal, E. (2009). İnsan Nasıl İnsan Oldu. Çeviren: Zekerya A. SAY yayınları.
  • Kara, A. (2004a). “Yabancı Dil Dersinde Duyuşsal Boyut Ağırlıklı Bir Programın Öğrencilerin İlgi ve Meraklarına Etkisi”, Eğitimde Çağdaş Yaklaşımlar “Bilgi Şöleni”- 2 (Sempozyumu), Samsun.
  • Kara, A. (2004b). “Yabancı Dil Öğretiminde Duyuşsal Boyut Ağırlıklı Bir Programın Öğrencilerin İstek ve Beklentilerine Etkisi”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 06-09 Temmuz 2004. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Malatya.
  • Karagiannopoulou, E., Christtodoulides, P. (2005). The Impact of Greek University Students’ Perceptions of Their Learning Environment on Approaches to Studying and Academic Outcomes. International Journal of Educational Research 43, 329-350
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Beşinci Basım. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Liaw, S-S, Huang, H-M., Chen, G-D. (2007). Surveying Instructor and Learner Attitudes Towards e- learning. Computers and Education, 49, 1066-1080.
  • Marzano R. J. and Pickering D. J. (1997). Dimension of Learning Trainer’s Manual. Alexandria VI: Mid-Continent Research for Education and Learning.
  • Merisuo-Storm, T. (2007). Pupils’ Attitudes Towards Foreign – Language Learning and the Development of Literacy Skills in Bilingual Education. Teaching and Teacher Education. 23, 226-235.
  • Nunally, J. C., ve Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory. McGraw – Hill Publication. III. Edition.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları: 3410, Milli Eğitim Basımevi. Ankara.
  • Özden, M. (2009). An Investigation of Some Factors Affecting Attitudes Toward Chemistry in University Education. Essays in Education, Special Edition, 90-99
  • Özden, M., ve Kara, A. (2006) “8. ve 10. Sınıf Öğrencilerinin Kimya Dersine İlişkin Tutumları”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 11, 1-14.
  • Özden, M., Kara, A. ve Tekin A. (2008). “Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Öğretimi Dersine İlişkin Tutumları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış 2008, Cilt 7, Sayı 23, 344-369.
  • Perkins, K.K., Adams, W.K., Pollock, S.J., Finkelstein, N.D. and Wieman, C.E. (Tarihsiz). Correlation Student Beliefs With Student Learning Using The Colorado Learning Attitudes About Science Survey.
  • Pierce, R., Stacey, K., Barkatsas, A. (2007). A Scale for Monitoring Students’ Attitudes to Learning Mathematics with Technology. Computers and Education, 48, 285-300.
  • Prokop, P., Leskova, A., Kubiatko, M., Diran, C. (2007). Slovakian Students’ Knowledge of and Attitudes Toward Biotechnology. International Journal of Science Education. Vol 29, no: 7, 895-907.
  • Rula L. D. (2006). University Students’ Beliefs about Learning English and French in Lebanon. System 34, 80-96
  • Scheiter K., Gerjets P. (2007). Learner Control in Hypermedia. Educational Psychology Review, 19, 285-307.
  • Semerci, Ç., ve Kara, A. (2004) “Eğitim Derslerinin Doktora Öğrencilerinin Öğretmenlik Tutumlarına Etkisi”, Eğitim ve Bilim, Cilt 29, Sayı 131, 70-77.
  • Spartt, M. (1999). How Good are we at Knowing What Learners Like ? System 27, 141-155.
  • Taha, T.A. (Tarihsiz). Arabic as “A Critical Need” Foreign Language in o-ost-9/11 Era: a Study of Students’ Attitudes and Motivation. Journal of Instructional Psychology, vol.34: no:3. 150-160
  • Tsai, C., Kuo, P. (2008). Cram School Students’ Conceptions of Learning and Learning Science in Taiwan. International Journal of Science Education. Vol 30, no: 3, 353-375.
  • Washburne, J.N. (2006). Journal of Educational Psychology; Volume 27, Issue 8, 603-611.
  • Watters, D.J, Watters J.J. (2007). Approaches to Learning by Students in the Biological Sciences: Implications for Teaching. International Journal of Science Education, vol. 29, no:1, 19- 43.
  • Yang, A., Lau, L. (2003). Student Attitudes to the Learning of English at Secondary and Tertiary Levels. System, 31, 107-123.
  • Yenilmez, K. (2008). Open Primary Education School Students’ Opinions About Mathematics Television Programmes. Turkish Online Journal of Distance Education – Tojde, Cilt 9, Sayı 4, 176- 189.
  • Yudko, E., Hirakawa, Chi, R. (2007). Attitudes, Beliefs, and Attendance in a Hybrid Course. Computers and Education.
  • Yüksel, S. (2004). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretme – Öğrenme Süreçlerine YönelikDirenç Davranışları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 2, Sayı 3. http://www.tebd.gazi.edu.tr/ arsiv/2004_cilt2/sayi_3/341-354.pdf (Alıntı tarihi 8 Şubat 2010)

The Development of the Scale of Attitudes Toward Learning.

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 32, 49 - 62, 01.06.2010

Öz

The purpose of this study is to develop a reliable and valid scale that measures the learners' attitudes toward learning. The sample of this study consists of 285 students of the faculty of education at İnönü University that have responded to the scale. In order to test the construct validity of the scale, the data obtained from the sample were subjected to exploratory factor analysis. For the reliability analysis of the scale during the time, the test retest correlation coefficients were estimated using the response of 120 students at the same faculty of education. For the reliability analysis the internal consistency coefficient and test retest correlation were calculated. After the analysis of the scale that contains four sub-scale, a scale that contains 40 items was constructed. The internal consistency of the scale was found ".73", and test retest correlation coefficient was found ".87". These results show that the Scale of Attitudes Toward Learning is a valid and reliable scale to measure the students' attitudes toward learning.
Keywords: Learning, Attitudes Toward Learning, Scale Development

Kaynakça

  • Bahn, D. (2007) Reasons for Post Registration Learning: Impact of the Learning Experience. Nurse Education Today, 27, 715-722.
  • Balcı, A. (1995). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Baş, T. (2005). Anket Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir ? 3. basım, Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Bayram, N. (2004). Sosyal Bilimlerde SPSS ile veri Analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Braten I., Stromso H. I. (2006). Epistemologicall Beliefs, Interest, and Gender as Predictors of Internet Based Learning Activities, Computer in Human Behavior, 22, 1027-1042.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El kitabı, 4. basım, Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Duarte, A. M. (2007). Conceptions of Learning and Approaches to Learning in Portuguese Students. High Educ 54: 781 – 794.
  • Dweek, C.S. and Leggett, E.L. (1988). A Social- Cognitive Approach to Motivation and Personality. Psychological review, 95, 256-273
  • Ekici, G. (2009). Biyoloji Öz-Yeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Kastamonu Eğitim
  • Dergisi 17: 1, 111-124
  • Gürsel, F. (2008). “Çevrimiçi ve Yüzyüze Problem Tabanlı Öğrenme Yaklaşımlarının Öğrencilerin Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt V, Sayı I, 1-19.
  • Güven, B. (2008). “İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri, Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. TSA, yıl:12; Sayı 1.
  • Hanbay, O. (2009). “10. Sınıf Öğrencilerinin Farklı Değişkenlere Göre İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca’ya Yönelik Tutumları”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz 2009, Cilt 8, Sayı 30, 79-91.
  • İlin, M., ve Segal, E. (2009). İnsan Nasıl İnsan Oldu. Çeviren: Zekerya A. SAY yayınları.
  • Kara, A. (2004a). “Yabancı Dil Dersinde Duyuşsal Boyut Ağırlıklı Bir Programın Öğrencilerin İlgi ve Meraklarına Etkisi”, Eğitimde Çağdaş Yaklaşımlar “Bilgi Şöleni”- 2 (Sempozyumu), Samsun.
  • Kara, A. (2004b). “Yabancı Dil Öğretiminde Duyuşsal Boyut Ağırlıklı Bir Programın Öğrencilerin İstek ve Beklentilerine Etkisi”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 06-09 Temmuz 2004. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Malatya.
  • Karagiannopoulou, E., Christtodoulides, P. (2005). The Impact of Greek University Students’ Perceptions of Their Learning Environment on Approaches to Studying and Academic Outcomes. International Journal of Educational Research 43, 329-350
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Beşinci Basım. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Liaw, S-S, Huang, H-M., Chen, G-D. (2007). Surveying Instructor and Learner Attitudes Towards e- learning. Computers and Education, 49, 1066-1080.
  • Marzano R. J. and Pickering D. J. (1997). Dimension of Learning Trainer’s Manual. Alexandria VI: Mid-Continent Research for Education and Learning.
  • Merisuo-Storm, T. (2007). Pupils’ Attitudes Towards Foreign – Language Learning and the Development of Literacy Skills in Bilingual Education. Teaching and Teacher Education. 23, 226-235.
  • Nunally, J. C., ve Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory. McGraw – Hill Publication. III. Edition.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları: 3410, Milli Eğitim Basımevi. Ankara.
  • Özden, M. (2009). An Investigation of Some Factors Affecting Attitudes Toward Chemistry in University Education. Essays in Education, Special Edition, 90-99
  • Özden, M., ve Kara, A. (2006) “8. ve 10. Sınıf Öğrencilerinin Kimya Dersine İlişkin Tutumları”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 11, 1-14.
  • Özden, M., Kara, A. ve Tekin A. (2008). “Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Öğretimi Dersine İlişkin Tutumları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış 2008, Cilt 7, Sayı 23, 344-369.
  • Perkins, K.K., Adams, W.K., Pollock, S.J., Finkelstein, N.D. and Wieman, C.E. (Tarihsiz). Correlation Student Beliefs With Student Learning Using The Colorado Learning Attitudes About Science Survey.
  • Pierce, R., Stacey, K., Barkatsas, A. (2007). A Scale for Monitoring Students’ Attitudes to Learning Mathematics with Technology. Computers and Education, 48, 285-300.
  • Prokop, P., Leskova, A., Kubiatko, M., Diran, C. (2007). Slovakian Students’ Knowledge of and Attitudes Toward Biotechnology. International Journal of Science Education. Vol 29, no: 7, 895-907.
  • Rula L. D. (2006). University Students’ Beliefs about Learning English and French in Lebanon. System 34, 80-96
  • Scheiter K., Gerjets P. (2007). Learner Control in Hypermedia. Educational Psychology Review, 19, 285-307.
  • Semerci, Ç., ve Kara, A. (2004) “Eğitim Derslerinin Doktora Öğrencilerinin Öğretmenlik Tutumlarına Etkisi”, Eğitim ve Bilim, Cilt 29, Sayı 131, 70-77.
  • Spartt, M. (1999). How Good are we at Knowing What Learners Like ? System 27, 141-155.
  • Taha, T.A. (Tarihsiz). Arabic as “A Critical Need” Foreign Language in o-ost-9/11 Era: a Study of Students’ Attitudes and Motivation. Journal of Instructional Psychology, vol.34: no:3. 150-160
  • Tsai, C., Kuo, P. (2008). Cram School Students’ Conceptions of Learning and Learning Science in Taiwan. International Journal of Science Education. Vol 30, no: 3, 353-375.
  • Washburne, J.N. (2006). Journal of Educational Psychology; Volume 27, Issue 8, 603-611.
  • Watters, D.J, Watters J.J. (2007). Approaches to Learning by Students in the Biological Sciences: Implications for Teaching. International Journal of Science Education, vol. 29, no:1, 19- 43.
  • Yang, A., Lau, L. (2003). Student Attitudes to the Learning of English at Secondary and Tertiary Levels. System, 31, 107-123.
  • Yenilmez, K. (2008). Open Primary Education School Students’ Opinions About Mathematics Television Programmes. Turkish Online Journal of Distance Education – Tojde, Cilt 9, Sayı 4, 176- 189.
  • Yudko, E., Hirakawa, Chi, R. (2007). Attitudes, Beliefs, and Attendance in a Hybrid Course. Computers and Education.
  • Yüksel, S. (2004). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretme – Öğrenme Süreçlerine YönelikDirenç Davranışları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 2, Sayı 3. http://www.tebd.gazi.edu.tr/ arsiv/2004_cilt2/sayi_3/341-354.pdf (Alıntı tarihi 8 Şubat 2010)
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Kara Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Kara, A. (2010). ÖĞRENMEYE İLİŞKİN TUTUM ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.