Abstract
The aim of this study was to compare the Social Studies program applied at the primary school 4.-7.th grades between 1998 and 2004 with the new primary school Social Studies program started to be applied since 2005-2006 academic years in Turkey, in terms of fact of globalization. In this study, both of the Social Studies programs and textbooks published by the Ministry of Education related to the programs were examined. The study was conducted through document analysis as one of the qualitative research methods. To assure the reliability of the study, the experts' opinions were asked. According to the results of the study, it was observed that in 2005 Social Studies program the fact of globalization is included more than in 1998 program. Furthermore, when the textbooks related to both of the programs were examined, it was seen that the subjects considered as concerning globalization are under different titles in the textbooks related to1998 program, on the other hand, in the textbooks related to 2005 program, the subjects are involved in one each separate unit focusing on globalization. Besides it was detected that in these textbooks, there are many activities regarding globalization. Consequently, it can be stated that in the new primary school Social Studies programs, the fact of globalization is involved more in terms of aim/gain, content and activities than in 1998 program.
Key Words: Globalization, Primary Education, Social Studies Program
Öz
Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de ilköğretim okullarında 4.-7. sınıflarda 1998-2004 yılları arasında uygulanan sosyal bilgiler programı ile 2005-2006 öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlanan yeni ilköğretim sosyal bilgiler programını "küreselleşme" bağlamında karşılaştırmaktır. Çalışmada, her iki sosyal bilgiler programı ile bu programlara ilişkin olarak Milli Eğitim Bakanlığı tarafından basılan ders kitapları incelenmiştir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden "doküman analizi" kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın güvenirliğini sağlamak amacıyla alan uzmanının görüşlerinden de yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; 2005 sosyal bilgiler programında, 1998 programına göre "küreselleşme" kavramına daha çok yer verildiği görülmüştür. Her iki sosyal bilgiler programına ilişkin ders kitapları incelendiğinde de; 1998 programa ilişkin ders kitaplarında küreselleşme ile olduğu düşünülen konuların farklı başlıklar altında bulunduğu, 2005 programına ilişkin ders kitaplarında ise konuların küreselleşmeye odaklanan bağımsız birer ünite içerisinde yer aldığı ve ders kitaplarında küreselleşmeye ilişkin birçok etkinliğin bulunduğu görülmüştür. Sonuç olarak; yeni ilköğretim sosyal bilgiler programında küreselleşme kavramı 1998 programına göre amaç/kazanım, içerik ve etkinlikler boyutunda daha çok yer almaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 35 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.