Abstract
In addition to intense and unplanned interferences to the natural environment by human, destructive (maybe it can also be regenerative) environmental formations especially global changes- occurring along with the cyclical process of natural environment itself are defined as environmental problem. These spatial problems are perceived and defined differently in various regions and layers of the world and society. The subject of this research intends to determine how primary school students of 2nd Grade perceive the environmental problems and what sorts of solution recommendetions they consider for these problems (according to the administrative and functional features of the residing settlement). Therefore, three open-ended questions were asked to the participants (2nd Grade Primary School Students) in order to determine the perception of environmental problems and solution recommendetions. These are respectively; (1) "According to me, environmental problem means
Because
" (2) "Concept of environmental problem means
Because
" (3) "
should be done to prevent environmental problems." Categories of perception of environmental problems were constituted as "categories of perception of environmental problems" both according to the functional features of the residing settlement and in broad scope, by evaluating the answers given by the participants through phenomenographic analysis method. The results of these findings were discussed and evaluated.
Keywords: Perception of Environment, Environmental education, Environmental Problems, Phenomenographic Analysis, Primary School Students, Residing settlement
ÖZ
İnsanın, doğal ortama yaptığı aşırı ve plansız müdahalelerin yanı sıra, doğal ortamın kendi döngüsel süreci boyunca meydana gelen yıkıcı (belki de yenileyici) çevresel oluşumlar, -özellikle küresel ölçekli değişimler- çevre sorunu olarak tanımlanmaktadır. Bu mekânsal sorunlar, dünyanın ve toplumun çeşitli bölge ve toplum katmanlarında farklı algılanmakta ve tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın konusunu da ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin (yaşadıkları yerleşim ünitesinin idari ve fonksiyonel özelliğine göre), çevre sorunlarını nasıl algıladıklarını ve bu sorunlar için ne tür çözüm önerileri düşündüklerini belirlemeye yöneliktir. Bunun için, katılımcılara (ilköğretim ikinci kademe öğrencilerine), çevre sorunlarını algılama ve çözüm önerilerini belirlemek için üç adet açık uçlu soru yöneltilmiştir. Bunlar sırasıyla; (1) "Bana göre çevre sorunu ... demektir. Çünkü
". (2) "Çevre sorunu kavramı ... anlamına gelmektedir. Çünkü
" . (3) "Çevre sorunlarını önlemek için
yapılmalıdır". Katılımcıların bu sorulara verdikler cevaplar, fenomenografik analiz yöntemiyle değerlendirilerek, hem ikamet ettikleri yerleşim ünitelerinin fonksiyonel özelliklerine göre, hem de genel kapsamda, "çevre sorunlarını algılama kategorileri" biçiminde oluşturulmuştur. Çevre eğitimi açısından bu bulguların doğurguları tartışılarak değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Çevre algısı, Çevre eğitimi Fenomenografik analiz, Çevre sorunları, ilköğretim öğrencileri, Yerleşim üniteleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2011 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 38 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.