BibTex RIS Kaynak Göster

GEORAPHY EDUCATION IN PRESCHOOL PREIOD

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 39, 75 - 87, 01.04.2012

Öz

Geography is a the process of experience series which enables human beings to observe, explore and understand the world while allowing connections with the other people on earth. Children's queries about the world show that the interest and the curiosity towards geography emerge at early ages. It is important to encourage children's innate curiosity and their enthusiasm for exploring, which make them natural geographers, with developmentally appropriate geography teaching starting at pre-school level. Geography teaching provides children with sensitivity to environment together with a deeper understanding and awareness towards their surroundings and facilitates meaningful relationships among the people from other cultures. Learning geographical concepts in early years is likely to affect the following academic skills in positive manner. In this respect, this study deals with the importance of geography teaching at pre-school level, teaching objective throughout this process and basic sciences embedded in geography teaching. This study is intended to serve as a guide for educators teaching children at early ages and future studies regarding this issue.

Keywords: early childhood education, geography education, basic science in geography education

Kaynakça

  • Akbulut, G. (2004). Coğrafya öğretimi ve yaratıcı düşünce. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 28 (2): 215–
  • Aktaş-Arnas, Y. (2010). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Banks, J.A. & Banks, C.A. (1999). Teaching strategies for the social studies: Decision-making and citizen action (5th ed.). New York: Longman.
  • Barnes, J. (2004). Geography, creativity and place. (Edt: Stephen Scoffham). Primary Geography Handbook. Hong Kong: Geographical Association, p: 24-34.
  • Başal, H.A. (2005). Çocuklar için uygulamalı çevre eğitimi. İstanbul: MORPA Kültür Yayınları.
  • Baydil, E. (2001). Coğrafyaya giriş. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Blyth, A. & Krause, J. (1995) Primary geography: A developmental approach. London: Hodder & Stoughton.
  • Buhan, B. (2006). Okul öncesinde görev yapan öğretmenlerin çevre bilinci ve bu okullardaki çevre eğitiminin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Catling, S. (1993). The whole world in our hands. Geography, 78 (4), 340–358.
  • Catling, S. (2004). Understanding and developing primary geopraphy. (Edt: Stephen Scoffham). Primary Geography Handbook. Hong Kong: Geographical Association, p: 74-94.
  • Conway, D. & Painton, P. (2003). Early years geography. (Edt: David Whitebread). Teaching and Learning in the Early Years. New York: RoutledgeFalmer.
  • Copley, J.V. (2000). The young child and mathematics. USA: National Association for the Education of Young Children.
  • Çakıroğlu-Wilbrandt, E. (2008). Okul öncesi dönemde Montessori yöntemi ile kaynaştırma uygulamaları. Öğretmen El Kitabı. Ankara: Poyraz Ofset.
  • David, T. (1999). Teaching young children. London: Paul Chapman.
  • Doğan-Temur, Ö. & İnan, H.Z. (2011). Investigation of the way kindergarten teachers handle time concepts. Eurasian Journal of Educational Research, 43: 217-234.
  • Eliason, C. & Jenkins, L. (2003). A practical guide to early childhood curriculum. (7th Edition). New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Geographical Association (2003). Making connections: Geography in the foundation stage- a position statement from the geographical association. Sheffield: Geographical Association. Web: http://www.geography.org.uk/download/AUmaking.pdf adresinden 20.10.2011 tarihinde alınmıştır.
  • Güner, İ. (2007). Coğrafyanın gelişimi. (Edt: Hakkı Yazıcı & Kürşat Koca). Genel Coğrafya. Ankara: Pegem-A Yayıncılık. s.15-29.
  • Hohmann, M. & Weikart, D.P. (2000). Küçük çocukların eğitimi. (Çev. S. Saltiel-Kohen & Ü. Öğüt). İstanbul: Hisar Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Kandır, A. & Kurt, F. (2010). Proje temelli okul öncesi eğitim programı. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kandır, A. & Orçan, M. (2010). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kandır, A., Can-Yaşar, M. & Tuncer, N. (2011). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kesicioğlu, S. & Alisinanoğlu, F. (2010). Okul öncesi dönemde uzay, geometri ve geometrik şekiller. (Edt: Berrin Akman). Okul Öncesi Matematik Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, s: 103–
  • Kızılçaoğlu, A. & Taş, H.İ. (2007). İlköğretim ikinci kademede coğrafya eğitimi ve öğretimi: öğrenme alanları ve kazanım boyutu. Marmara Coğrafya Dergisi, 16: 93–108.
  • Kızılçaoğlu, A. (2006). İlköğretimin birinci kademesinde coğrafya eğitimi ve öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 14: 81–106.
  • Kurtuluş, E. (1999). Okulöncesi eğitim kurumuna devam eden 5–6 yaş grubu çocuklarına yaratıcı etkinlikler yoluyla (zaman kavramı) öğretilmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Lind, K.K. (2005). Exploring science in early childhood education. Fourth Edition. New York: Thomson Delmar Learning.
  • Mackintosh, M. (2003). The art of geography. Primary Geographer, January: 36-37.
  • Mackintosh, M. (2004). Images in Geography: using photographs, sketches and diagrams. (Edt: Stephen Scoffham). Primary Geography Handbook. Hong Kong: Geographical Association, p: 120-134.
  • Martin, F. & Owens, P. (2004). Young children making sense of their place in the world. (Edt: Stephen Scoffham). Primary Geography Handbook. Hong Kong: Geographical Association, p: 62-74.
  • M.E.B. (2006). Okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü, Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Morrow, L.M. (2007). Developing literacy in preschool. New York: Guilford Press.
  • Owen, D. & Ryan. A. (2006). Teaching geography 3-11: The essential guide. London: Continuum Books.
  • Öztürk, M.K. (2010). Okul öncesinde coğrafya ve öğretimi. (Edt: Berrin Akman, Gülden Uyanık Balat, Tülin Güler). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, s: 203- 222.
  • Palmer, J. & Birch, J.C. (2004). Geography in the early years. (2nd Edition). London: Routledge.
  • Şahin, C. (1998). Coğrafyaya giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Şahin, C. (2006). Genel coğrafya. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Tanner, J. (2004). Geography and the emotions. (Edt: Stephen Scoffham). Primary Geography Handbook. Hong Kong: Geographical Association, p: 34-48.
  • Tian, Z. & Huang, X. (2009). A study of children’s spatial reasoning and quantitative reasoning abilities. Journals of Mathematic Education, 2(2): 80-93.
  • Tuğrul, B. & Güler, T. (2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında Tarih ve Coğrafya Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3): 29-35.
  • Ünlü, M. & Alkış, S. (2006). Okul öncesi öğretmenliği programlarında coğrafya derslerinin gerekliliğinin incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 14: 17–27.
  • Ünlü, M. (2001). Okul öncesi eğitim programında öğrencilere kazandırılan coğrafya eğitimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 3(2): 87-100.
  • Wiegand, P. (1993). Children and primary geography. London: Cassel.
  • Williams C.L. & Johnson J.E. (2005). The Waldorf approach to early childhood education. (Edt: Jaipaul L. Roopnarine & James E. Johnson). Approaches to Early Childhood Education. (Fourth Edition). U.S.A.: Prentice Hall, p: 336-362.

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE COĞRAFYA EĞİTİMİ

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 39, 75 - 87, 01.04.2012

Öz

Coğrafya insanların dünyayı gözlemlemesini, düşünmesini, tanımasını ve anlamasını sağlayan ve dünyadaki insanları birbirine bağlayan bir deneyim alanıdır. Çocukların dünya hakkında sordukları sorular, coğrafyaya ilgi ve merakının erken yaşlardan itibaren ortaya çıktığını göstermektedir. Doğuştan getirdikleri merak duygusu ve keşfetme isteği ile doğal coğrafyacılar olan çocukların, bu özelliklerinin okul öncesi dönemden itibaren gelişim düzeylerine uygun olarak planlanmış coğrafya eğitimi ile desteklenmesi önemlidir. Coğrafya eğitimi çocukların, kendilerini ve çevrelerini keşfetmesini, farklı kültürlerdeki insanlarla anlamlı ilişkiler kurmasını ve çevreye karşı daha duyarlı ve bilinçli olmalarını sağlamaktadır. Coğrafi kavramların erken yaştan itibaren doğru bir şekilde öğrenilmesi çocuğun gelecekteki akademik becerilerini olumlu yönde etkileyecektir. Bu noktadan hareketle çalışmada, okul öncesi dönemde coğrafya eğitiminin önemi, amaçları ve okul öncesi dönemde coğrafya eğitiminde yer alan temel bilim alanları üzerinde durulmuştur. Çalışmanın okul öncesi dönem çocukları ile çalışan öğretmenlere ve araştırmacılara rehberlik edeceği düşünülmektedir.

Anahtar kelimeler: Okul öncesi eğitim, coğrafya eğitimi, coğrafya eğitiminde temel bilim alanları

Kaynakça

  • Akbulut, G. (2004). Coğrafya öğretimi ve yaratıcı düşünce. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 28 (2): 215–
  • Aktaş-Arnas, Y. (2010). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Banks, J.A. & Banks, C.A. (1999). Teaching strategies for the social studies: Decision-making and citizen action (5th ed.). New York: Longman.
  • Barnes, J. (2004). Geography, creativity and place. (Edt: Stephen Scoffham). Primary Geography Handbook. Hong Kong: Geographical Association, p: 24-34.
  • Başal, H.A. (2005). Çocuklar için uygulamalı çevre eğitimi. İstanbul: MORPA Kültür Yayınları.
  • Baydil, E. (2001). Coğrafyaya giriş. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Blyth, A. & Krause, J. (1995) Primary geography: A developmental approach. London: Hodder & Stoughton.
  • Buhan, B. (2006). Okul öncesinde görev yapan öğretmenlerin çevre bilinci ve bu okullardaki çevre eğitiminin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Catling, S. (1993). The whole world in our hands. Geography, 78 (4), 340–358.
  • Catling, S. (2004). Understanding and developing primary geopraphy. (Edt: Stephen Scoffham). Primary Geography Handbook. Hong Kong: Geographical Association, p: 74-94.
  • Conway, D. & Painton, P. (2003). Early years geography. (Edt: David Whitebread). Teaching and Learning in the Early Years. New York: RoutledgeFalmer.
  • Copley, J.V. (2000). The young child and mathematics. USA: National Association for the Education of Young Children.
  • Çakıroğlu-Wilbrandt, E. (2008). Okul öncesi dönemde Montessori yöntemi ile kaynaştırma uygulamaları. Öğretmen El Kitabı. Ankara: Poyraz Ofset.
  • David, T. (1999). Teaching young children. London: Paul Chapman.
  • Doğan-Temur, Ö. & İnan, H.Z. (2011). Investigation of the way kindergarten teachers handle time concepts. Eurasian Journal of Educational Research, 43: 217-234.
  • Eliason, C. & Jenkins, L. (2003). A practical guide to early childhood curriculum. (7th Edition). New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Geographical Association (2003). Making connections: Geography in the foundation stage- a position statement from the geographical association. Sheffield: Geographical Association. Web: http://www.geography.org.uk/download/AUmaking.pdf adresinden 20.10.2011 tarihinde alınmıştır.
  • Güner, İ. (2007). Coğrafyanın gelişimi. (Edt: Hakkı Yazıcı & Kürşat Koca). Genel Coğrafya. Ankara: Pegem-A Yayıncılık. s.15-29.
  • Hohmann, M. & Weikart, D.P. (2000). Küçük çocukların eğitimi. (Çev. S. Saltiel-Kohen & Ü. Öğüt). İstanbul: Hisar Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Kandır, A. & Kurt, F. (2010). Proje temelli okul öncesi eğitim programı. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kandır, A. & Orçan, M. (2010). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kandır, A., Can-Yaşar, M. & Tuncer, N. (2011). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kesicioğlu, S. & Alisinanoğlu, F. (2010). Okul öncesi dönemde uzay, geometri ve geometrik şekiller. (Edt: Berrin Akman). Okul Öncesi Matematik Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, s: 103–
  • Kızılçaoğlu, A. & Taş, H.İ. (2007). İlköğretim ikinci kademede coğrafya eğitimi ve öğretimi: öğrenme alanları ve kazanım boyutu. Marmara Coğrafya Dergisi, 16: 93–108.
  • Kızılçaoğlu, A. (2006). İlköğretimin birinci kademesinde coğrafya eğitimi ve öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 14: 81–106.
  • Kurtuluş, E. (1999). Okulöncesi eğitim kurumuna devam eden 5–6 yaş grubu çocuklarına yaratıcı etkinlikler yoluyla (zaman kavramı) öğretilmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Lind, K.K. (2005). Exploring science in early childhood education. Fourth Edition. New York: Thomson Delmar Learning.
  • Mackintosh, M. (2003). The art of geography. Primary Geographer, January: 36-37.
  • Mackintosh, M. (2004). Images in Geography: using photographs, sketches and diagrams. (Edt: Stephen Scoffham). Primary Geography Handbook. Hong Kong: Geographical Association, p: 120-134.
  • Martin, F. & Owens, P. (2004). Young children making sense of their place in the world. (Edt: Stephen Scoffham). Primary Geography Handbook. Hong Kong: Geographical Association, p: 62-74.
  • M.E.B. (2006). Okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü, Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Morrow, L.M. (2007). Developing literacy in preschool. New York: Guilford Press.
  • Owen, D. & Ryan. A. (2006). Teaching geography 3-11: The essential guide. London: Continuum Books.
  • Öztürk, M.K. (2010). Okul öncesinde coğrafya ve öğretimi. (Edt: Berrin Akman, Gülden Uyanık Balat, Tülin Güler). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, s: 203- 222.
  • Palmer, J. & Birch, J.C. (2004). Geography in the early years. (2nd Edition). London: Routledge.
  • Şahin, C. (1998). Coğrafyaya giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Şahin, C. (2006). Genel coğrafya. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Tanner, J. (2004). Geography and the emotions. (Edt: Stephen Scoffham). Primary Geography Handbook. Hong Kong: Geographical Association, p: 34-48.
  • Tian, Z. & Huang, X. (2009). A study of children’s spatial reasoning and quantitative reasoning abilities. Journals of Mathematic Education, 2(2): 80-93.
  • Tuğrul, B. & Güler, T. (2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında Tarih ve Coğrafya Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3): 29-35.
  • Ünlü, M. & Alkış, S. (2006). Okul öncesi öğretmenliği programlarında coğrafya derslerinin gerekliliğinin incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 14: 17–27.
  • Ünlü, M. (2001). Okul öncesi eğitim programında öğrencilere kazandırılan coğrafya eğitimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 3(2): 87-100.
  • Wiegand, P. (1993). Children and primary geography. London: Cassel.
  • Williams C.L. & Johnson J.E. (2005). The Waldorf approach to early childhood education. (Edt: Jaipaul L. Roopnarine & James E. Johnson). Approaches to Early Childhood Education. (Fourth Edition). U.S.A.: Prentice Hall, p: 336-362.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Münevver Can Yaşar Bu kişi benim

Gözde İnal Bu kişi benim

Özgün Uyanık Bu kişi benim

Hakkı Yazıcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Yaşar, M. C., İnal, G., Uyanık, Ö., Yazıcı, H. (2012). OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE COĞRAFYA EĞİTİMİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 75-87.

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.