BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINING STUDENTS' SATISFACTION on BLENDED LEARNING

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 40, 161 - 172, 01.05.2012

Öz

Abstract
In this study; the validity and reliability results of a student satisfaction questionnaire on a blended learning environment which combines e-learning and face to face learning is presented. The structural equation model of the questionnaire was designed on three factors: Perceived usability of learner interface, Perceived usefulness of E-content and course structure and Instructor support. The questionnaire was applied to 1058 students. After performing the extreme value analysis, the analysises was done on 760 data. The content validity and confirmatory factor analysis were used for validity. Cronbach Alpha coefficients were used for reliability of the questionnaire. Item total correlations and t-tests among high27% group and low27% group was used for item discrimination. The results of the study showed that that questionnaire is valid and reliable, and it would be used to determine student satisfaction on blended learning environments.
Keywords: Blended learning, Student satisfaction, Confirmatory factor analysis.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. & Yılmaz Soylu, M. (2006). A study on students’ views on blended learning environments. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 7(3), 43-56.
  • Aşkar, P., Altun, A. & Ilgaz, H. (2008). Learner satisfaction on blended learning. E-Leader Conference, 19-21 June Krakow, Poland.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (4.bsk). Ankara: Pegem A.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Driscoll, M. (2002). Blended Learning: Let’s get beyond the hype, E-learning, March 1, 2002.
  • Dziuban J. H., Juge, F., Moskal, P. & Sorg, S. (2005). Blended learning enters the mainstream. In C.J. Bonk & C.R. Graham (Eds.), Handbook of Blended Learning: Global Perspective, Local Designs (pp.195-208). San Francisco: Pfeiffer.
  • Graham, C.R. (2006). Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions. In Bonk, C. J. & Graham, C. R. (Eds.). Handbook of Blended Learning: Global Perspective, Local Designs (pp.3-21). San Francisco, CA: Pfeiffer Publishing.
  • Ilgaz, H. (2008). Uzaktan eğitimde teknoloji kabulünün ve topluluk hissinin öğrenen memnuniyetine katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Osguthorpe, R. T. & Graham, C. R. (2003). Blended learning environments definitions and directions. The Quarterly Review of Distance Education, 4(3), 227-233.
  • Schumacker, R.E. & Lomax, R.G. (2004). A beginner's guide to structural equation modelling (2nd Edition). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Singh, H. (2002). Achieving Success with Blended Learning, Centra White Paper. http://www.centra.com adresinden 14.05.2007 tarihinde alınmıştır.
  • Sun, P.C., Tasi, R.J., Finger, G., Chen, Y.Y. & Yeh, D. (2008). What drives a successful e-learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50(4), 1183-1202.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74
  • Walker, S. L. (2005). Development of the distance education learning environments: Survey (DELES) for higher education. The Texas Journal of Distance Learning, 2(1), 1-6.
  • Wang, Y.S. (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning system. Information & Management, 41, 75-86.
  • Wu, J.H., Liao, Y.W., Hsia, T.L & Tennyson, R.D (2008). What determinates student learning. Satisfaction in a blended e-learning system. The 12th Pacific Asia Conference on Information Systems, net.org/file/2008/PACIS2008_Camera-Ready_Paper_149.pdf adresinden 12.02.2011 tarihinde alınmıştır. 3-7, 2008, Suzhou, China. http://www.pacis
  • Wu, J. H., Tennyson, R. D. & Hsia, T. L. (2010). A study of student satisfaction in a blended e- learning system environment. Computers & Education, 55(1), 155-164.
  • Young, J. R. (2002). Hybrid teaching seeks to end the divide between traditional and online. Chronicle of Higher Education, http://chronicle.com/free/v48/i28/28a03301.htm adresinden 12.11.2008 tarihinde alınmıştır.

HARMANLANMIŞ ÖĞRENMEDE ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 40, 161 - 172, 01.05.2012

Öz

Öz
Bu çalışmada, e-öğrenme'nin yüz-yüze öğrenme ile desteklendiği harmanlanmış öğrenme ortamlarında, öğrenci memnuniyetini belirlemeye yönelik bir ölçeğin geçerlik ve güvenirlik sonuçları sunulmaktadır. Ölçeğin yapısal eşitlik modeli üç ana faktör üzerinde kurgulanmıştır: öğrenme arayüzünün algılanan kullanılabilirliği, e-içerik ve ders yapısına ilişkin algılanan yararlık ve öğretim elemanı desteği. Araç, 1058 öğrenciye uygulanmış olmakla birlikte, geçersiz olan ve uç değerlerin elenmesi ile analizler 760 anket verisi üzerinden yapılmıştır. Ölçeğin geçerliğinde kapsam geçerliği ve yapı geçerliği için doğrulayıcı faktör analizi, güvenirlik için Cronbach Alpha katsayıları kullanılmıştır. Madde ayırt ediciliği için ise madde toplam korelasyonları ve alt%27-üst%27'lik grupların puanlarının karşılaştırılmasına ilişkin t-testleri kullanılmıştır. Çalışma sonucuna göre harmanlanmış öğrenme ortamlarında öğrenci memnuniyetini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmiştir.
Anahtar Sözcükler: Harmanlanmış öğrenme, Öğrenci memnuniyeti, Doğrulayıcı faktör analizi.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. & Yılmaz Soylu, M. (2006). A study on students’ views on blended learning environments. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 7(3), 43-56.
  • Aşkar, P., Altun, A. & Ilgaz, H. (2008). Learner satisfaction on blended learning. E-Leader Conference, 19-21 June Krakow, Poland.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (4.bsk). Ankara: Pegem A.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Driscoll, M. (2002). Blended Learning: Let’s get beyond the hype, E-learning, March 1, 2002.
  • Dziuban J. H., Juge, F., Moskal, P. & Sorg, S. (2005). Blended learning enters the mainstream. In C.J. Bonk & C.R. Graham (Eds.), Handbook of Blended Learning: Global Perspective, Local Designs (pp.195-208). San Francisco: Pfeiffer.
  • Graham, C.R. (2006). Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions. In Bonk, C. J. & Graham, C. R. (Eds.). Handbook of Blended Learning: Global Perspective, Local Designs (pp.3-21). San Francisco, CA: Pfeiffer Publishing.
  • Ilgaz, H. (2008). Uzaktan eğitimde teknoloji kabulünün ve topluluk hissinin öğrenen memnuniyetine katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Osguthorpe, R. T. & Graham, C. R. (2003). Blended learning environments definitions and directions. The Quarterly Review of Distance Education, 4(3), 227-233.
  • Schumacker, R.E. & Lomax, R.G. (2004). A beginner's guide to structural equation modelling (2nd Edition). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Singh, H. (2002). Achieving Success with Blended Learning, Centra White Paper. http://www.centra.com adresinden 14.05.2007 tarihinde alınmıştır.
  • Sun, P.C., Tasi, R.J., Finger, G., Chen, Y.Y. & Yeh, D. (2008). What drives a successful e-learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50(4), 1183-1202.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74
  • Walker, S. L. (2005). Development of the distance education learning environments: Survey (DELES) for higher education. The Texas Journal of Distance Learning, 2(1), 1-6.
  • Wang, Y.S. (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning system. Information & Management, 41, 75-86.
  • Wu, J.H., Liao, Y.W., Hsia, T.L & Tennyson, R.D (2008). What determinates student learning. Satisfaction in a blended e-learning system. The 12th Pacific Asia Conference on Information Systems, net.org/file/2008/PACIS2008_Camera-Ready_Paper_149.pdf adresinden 12.02.2011 tarihinde alınmıştır. 3-7, 2008, Suzhou, China. http://www.pacis
  • Wu, J. H., Tennyson, R. D. & Hsia, T. L. (2010). A study of student satisfaction in a blended e- learning system environment. Computers & Education, 55(1), 155-164.
  • Young, J. R. (2002). Hybrid teaching seeks to end the divide between traditional and online. Chronicle of Higher Education, http://chronicle.com/free/v48/i28/28a03301.htm adresinden 12.11.2008 tarihinde alınmıştır.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şirin Karadeniz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2012
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Karadeniz, Ş. (2012). HARMANLANMIŞ ÖĞRENMEDE ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİNİN BELİRLENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 161-172.

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.